Kabel som er litt roligere i toppen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel som er litt roligere i toppen?

Jeg er i bunn og grunn godt fornøyd med lyden nå. Flott stram bass, deilig åpen mellomtone og fantastisk detaljert. Det er eneste problemet er at det kan på noen innspillinger bli bittelitt ivrig, muligens litt høyttalerne også, men jeg lurte på om noen hadde noen signalkabelanbefalinger innenfor et fornuftig budsjett som dere tror vil beholde god bass og mellomtone, men samtidig ordne det jeg savner i diskant. Liker masse detaljer der også nemlig

Har per idag Xindak FA-1 RCA.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår på overskriften, så vil du ha roligere diskant. Mens du skriver senere at du vil ha mer detaljer.

Jeg vet ikke om et enkelt kabelbytte kan løse så mye der. Du kunne jo prøvd nordost, som er kjent for å bringe frem litt ekstra på toppen. Men er oppsettet lys i klangen fra før, kan de bli litt vel mye av det gode.

Har du noen forhandlere i nærheten, slik at du kan låne med deg noen alternativer hjem?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv supra

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skirver vel strengt tatt at jeg vil beholde detaljene, men ta litt av spissen vekk som kommer på noen innspillinger. Men den kan jo til en viss grad være innspillingene også.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab er kjent for å være lyse i klangen og å kunne være litt harde i toppen hvis du spiller høyt, jeg tror det er her skoen trykker for din del
    Kabelbytte vil jeg ikke tro gjør noe fra eller til. Derimot så tror jeg at du bør få testet en rørforsterker i oppsettet ditt, det vil gi en roligere topp og generelt varmere lyd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om Nordost er et godt valg til Jmlab kan vel diskuteres ...

Om du vil roe ned toppen og få nerve i musikken anbefaler jeg deg å prøve å få tak i en gammel Nakamichi CA5 EII eller CA7 EII preamp (sistnevnte har fjernkontroll). Kombiner dette med Midgard Oberon og du vil få et velspillende oppsett, med varm mellomtone og detaljert, men ikke spiss, diskant

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mest sansynlig for mange reflekterende overflater i lytterommet. Hadde samme problem sjøl, uansett hvilken høyttaler jeg prøvde ble det for spisst i toppen ved > normalt volum.

Absorpsjon.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en noe slitsom diskant, og dette løser jeg først og fremst ved å forebygge førsterefleksjoner. Diskanten i 816S er meget detaljert, og refleksjonene "skitner til" lyden og gjør den slitsom særlig ved litt høyere volum.

Ellers legger jeg merke til at mp3'er er grusomt å lytte på. Alle mine CD'er skal nå inn i servern i lossless.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har også en noe slitsom diskant, og dette løser jeg først og fremst ved å forebygge førsterefleksjoner. Diskanten i 816S er meget detaljert, og refleksjonene "skitner til" lyden og gjør den slitsom særlig ved litt høyere volum.

Ellers legger jeg merke til at mp3'er er grusomt å lytte på. Alle mine CD'er skal nå inn i servern i lossless.
    Hva gjør du konkret for å forebygge førsterefleksjonene? Er det bekledningen av veggene du mener eller har du noen andre ting du gjør?
    Du er jo så heldig å boltre deg i et eget rom, men interessen for at det skal se bra ut er vel der likevel.

I noen oppsett selv ved god demping av refleksjoner har jeg oppfattet lyden som slitsom i toppen. (Jeg er kanskje veldig var på dette.)
    Dette kan komme fra elektronikk og/eller kabler.(min erfaring) Jeg vil ikke starte en ny kabel diskusjon nå, men det kan hende at et slikt problem kan løses/forbedres litt ved et bytte av kabel. Det å prøve koster ihvertfall ikke mere enn glede- og nye erfaringer i hobbyen vår.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal henge opp scenemolton (300g/kvm) langs langveggene og bakveggen. Dette skal henge på skinner slik at jeg kan trekker alt inn i hjørnene når jeg ikke er på kino!

Bak i rommet er det vinduer, så med scenemolton i tillegg til rullgardiner blir det nok passe lystett også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Om Nordost er et godt valg til Jmlab kan vel diskuteres ...

Slik jeg forstod det på det første innlegget så ville han ha mer detaljer, men det er tydlig jeg misforstod. Han sa ingenting om hvordan høyttalere han hadde. Jeg har forøvrig lest om folk som har brukt Nordost med Focal (som det heter nå), med godt resultat. Det kommer veldig ann på hvordan lydsignaturen på de resterende komponentene er. Utgangspunktet bør ikke være Focal og Nordost nei, det er jeg enig i...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Slik jeg forstod det på det første innlegget så ville han ha mer detaljer, men det er tydlig jeg misforstod. Han sa ingenting om hvordan høyttalere han hadde. Jeg har forøvrig lest om folk som har brukt Nordost med Focal (som det heter nå), med godt resultat. Det kommer veldig ann på hvordan lydsignaturen på de resterende komponentene er. Utgangspunktet bør ikke være Focal og Nordost nei, det er jeg enig i...
    Kabler spiller ingen trille i motsetning til fysisk romkorreksjon. I sistnevnte kan man faktisk måle store forskjeller, mye jevnere frekvensrespons, mindre ringing etc. Kan noen vise meg målinger før og etter kabelbytte?

For målinger før/etter fysisk romkorreksjon, se avsforum.com.
    Nærmere bestemt, denne avdeling:
    Audio theory, setup and chat -
    http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=91

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Kabler spiller ingen trille i motsetning til fysisk romkorreksjon. I sistnevnte kan man faktisk måle store forskjeller, mye jevnere frekvensrespons, mindre ringing etc. Kan noen vise meg målinger før og etter kabelbytte?

For målinger før/etter fysisk romkorreksjon, se avsforum.com.
    Nærmere bestemt, denne avdeling:
    Audio theory, setup and chat -
    http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=91
    Når det gjelder fysisk romkorreksjon som du kaller det, så er selvfølgelig det det aller beste, og det er bra du nevner det. Jeg går ut i fra at du da snakker om akustikk-plater etc som kan gjøre underverker for refleksjoner/skarp diskant etc etc. Men hvor mange har eller ønsker egentlig det i stua? Leter selv etter noen pene løsninger om dagen, men mye av det er horribelt.

Du etterspør også målinger før og etter kabelbytte, antyder du da et det ikke er hørbar forskjell på lyden mellom for eks. en vanlig biltema kabel og for eksempel en Nordost på et godt/avslørende annlegg? :? Jeg er fullstendig klar over at kabler er noe av det mest opphypede i hele hifi-bransjen, men at det ikke er forskjell, det er jeg uenig i.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve med Black Magic kabler, mange som skryter av de. Er mulig å få tilsendt og prøve ut. De betaler også porto tilbake hvis du ikke vil beholde de.
    http://www.pmaudio.no/index2.php4?me...ype=2&merke=36

Tror nok også som det nevnes her, at det første du bør prøve å gjøre noe med er akustikken i rommet. Kabler kan være den siste finpussen.

Noen som har prøvd Daad Tube traps? Selges her:
    http://www.base-technology.no/

Står litt om de her:
    http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg helt åpen i kabeldebatten, hvis kabler kan gi betydelig bedre lyd så er jo det interessant og da vil jeg gjerne prøve disse.

Problemet er at jeg aldri har hørt forskjell på godt konstruerte kabler selv.

Hvis forskjellen er så store som mange beskriver, "strammere bass og mer mellomtone" etc, så burde dette vise igjen. Derfor hadde det vært knakanes godt hvis noen kunne gitt meg en link e.l. hvor jeg kan se før og etter resultat.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Når jeg leser det du skriver her så må jeg innrømme at jeg kjenner meg igjen i det du sier. Høyttalerne er detaljerte, og det er først og fremst på høye nivåer at det "tilspisser" seg på noen innspillinger. Men hva slags grep kan jeg gjøre for å dempe isåfall? For egentlig så er lyden så tårene nesten kommer for tiden, bortsett fra et skarpt snev av og til.

akto: Ta det med ro, jeg vet hva Nordost er.

Du-som-anbefalte-Nordost: Skulle skrevet HT og elektronikk i innlegget, beklager det. Takk for innlegget også!

Og-mer-generelt: Jeg vet at kabler ikke snur lyden i et anlegg rundt slik som mange noen ganger virker som mener, men i mitt tilfelle er det mer snakk om å småpynte, men uten å miste det jeg har. Mellomtonen er så åpen og deilig at jeg kan ikke ofte noe der

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør se om du kan plassere ett eller annet på flater mellom deg og høyttaler. Særlig hvis sideveggen ikke er langt fra høyttaleren. En bokhylle eller et veggteppe eller noe kan fungere. Du kan jo slenge opp en madrass eller noe bare for å teste. Ellers bør du ha et gulvteppe eller et bord mellom deg og høyttaleren for å hindre refleksjoner derfra. Du skal først og fremst høre musikk fra høyttaleren, og ikke refleksjoner.

Hos meg var det Akto som stod for lyttingen, og han påstod lyden ble utrolig mye bedre når vi holdt puter ved siden av diskanten (mot sidevegg). Jeg satser på at scenemolton som gardiner langs sideveggene gjør susen. Dette gir også mye bedre lyskontroll i kinoen min, men egner seg kanskje ikke i en dagligstue. Hehe...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What he said.

Hvor tykk er denne scene moltonen pnerbye?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, interessant. Tok å prøvde med ei pute ved siden av den ene høyttaleren og det virker som om den tok vekk veldig mye av det jeg var ute etter. Så er problemet at det ser jo gala teit ut med puter på veggene. Jaja, jeg får utforske litt mer når jeg har bedre tid.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    What he said.

Hvor tykk er denne scene moltonen pnerbye?
    Det er tettvevd brannimpregnert bomull, 300g/m2.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •