Signal- og høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signal- og høyttalerkabler

Hvorfor sier så mange at signalkabel er det aller viktigste i et hi-fi oppsett? Om ikke høyttalerkablene er like gode, vil vel heller aldri lyden bli optimal? Ellers er jeg på jakt etter innspill til hva slags type kabler (signal- og høyttalerkabler) man bør velge til et rent hi-end oppsett?

Mvh.
    Bjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at høyttalerkabler gir mer utslag på lyden enn signalkabler.

I et high-end oppsett bør du også teste ulike kabler, for å avdekke hvilken type som passer dine komponenter. At noe fungerer bra hos andre, betyr ikke at det fungerer bra hos deg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et ganske relaxed forhold til kabler, er faktisk mere opptatt av at termineringene og kontaktene er av god kvalitet.
    De produktene jeg er mest fornøyd med kommer fra QED, Audioquest, Kimber og Supra. Sett fra et økonomisk ståsted så vinner Supra hands down, men desverre så er den lyseblå fargen på Supra kablene buttugly! og WAF`en blir deretter... Klart det er ok at kablene ser pene ut også

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt klart

En venn av meg hadde et cerwin/nad anlegg med en coax til et par hundrelapper, så fikk han en proson superhifi series coax, det løftet lyden ytterligere.

Så, jeg vil si at en signalkabel har ganske mye å si på lyden, høyttalerkabler vet jeg ikke så utrolig mye om, men ville vært rart om det ikke var en forskjell på billige og dyre kabler der også o_O

EDIT: leif

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig med gode digitale kabler da man får større hull i nullen og ikke minst større 1`ere.

Ellers tror jeg det ligger et X antall tråder om kabler på forumet. Oppfordrer til å bruke søkemotoren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av tankegangen bak det at kvalitetene til signalkildene ofte ansees å ha mer betydning for lydkvaliteten enn riktige dimmensjonerte høytaler kabler, er vel at jo tidligere og nemest kilden man intoduserer forskjellige kabel relaterte effekter, jo mer tar man med seg av dette videre i systemet og jo mer påvirkning for slutt resultatet har det.

De analoge Signal kabelen fra en analog kilde og inn på forforsterkeren, ansees derfor for å kunne påvirke lydkvaliteten for denne kilden mer enn den signal kablene mellom forforsterker og effekt forsterker og høytaler kabel mellom effekt og høytalere. Man har jo en seriell kjede av overføringer, så alle kabler vil ha betydning for resultatet, og et kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet, så alt vil jo kunne påvirke hverandre til en viss garad.

Så om dette med signal vs. Høytaler kabler stemmer bestandig og for alle tilsvarende og forskjellige komponent sammensetninger, det er vel ikke godt å si, men det er her man må ta ørene i bruk, og sjekke om forskjellige teorier har noe for seg i praksis.;-)

Et annet viktig poeng når man snakker om signal vs høytaler kabler, er at signalene som går i en signalkabel er mer mye svakere og derfor mer følsommt for støy utenfra, mens det i en høytaler kabel er det derimot både høye strømmer og spenninger for å kunne få overført større effekter over for å drive høytalerene, og slike kabler vil i utgangspunktet være mye mindre følsom for elektomagnetisk støy utenfra, og vil vel heller intodusere problemstillinger der det er disse kablene som er kilde for eventuell elektromagnetisk støy osv innstrålt til andre komponenter, og da er jo på en måte ringen sluttet....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet du observerer i lytterommet er resultatet av en sum av alle støy/feilbidrag og multiplikasjonen av alle lineære frekvensresponser.

Hvis kilden din er en mikrofon eller platespiller så er forsterkningen fram til høyttaler enorm. Da er det innlysende at støy introdusert før forsterkning vil bli forsterket opp på samme måte som signalet, mens støy introdusert etter forsterkningen vil bli forsterket mye mindre opp. Når kjeden din består av en lang rekke potensielle støy-bidrag og forsterkere, vil innstrålt støy typisk være viktigst tidlig i kjeden.

Lineære filterfunksjoner er derimot ikke påvirket av den samme effekten, og hvis en kabel sammen med inngangs og utgangsimpedans medfører svakt fallende frekvensrespons så er effekten den samme om den skjer mellom CD og forsterker eller mellom forsterker og høyttaler.

Koblingen mellom CD og forsterker er veldig "pen" og veldefinert. Det gjør det lett å lage kabler som gir flat frekvensrespons. Mellom forsterker og høyttaler er det mere "vill vest", og i verste fall kan 2 kabler gi hørbar forskjell i frekvensrespons.

I mine øyne er esoterisk kabel til hifi-bruk tøys og tull oppfunnet av lettlurte kjøpesterke menn og en ivrig bransje. Men det er en mening det ikke er tillatt å lufte...

-k

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilden er utrolig viktig! Har du en elendig signalkabel som "fucker opp" signalet så nytter det ikke hvor gode høyttalerkabler du har!
    Jeg mener derfor at det er kjempeviktig med gode signalkabler, men det beste er selvfølgelig å teste ut forskjellige og selv finne ut hva man synes er bra :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemstilling:
    Vi har en gitt kjede av hifi-komponenter som brukes til reproduksjon av ferdig innspilt lyd. Flere komponenter introduserer støy, og flere kan brukes til å dempe signalstyrke.

Av praktiske hensyn ønsker vi å lytte på forskjellig lydnivå avhengig av om det er fest på lørdag eller stearinlys-aften med dama. Digital volumkontroll kan ha ergonomiske fordeler kontra analog. Hva skal vi bruke?

Vi antar at sluttresultatet er det vi er opptatt av. Forholdet mellom ønsket signal, S og Total støy, Ntot gir Signal-til-støyforhold, SNR. Som lyttere er vi opptatt av både absolutt støynivå og SNR, siden vi sannsynligvis har en nedre hørbarhets-terskel for støy som kan forskyves hvis et sterkt signal blandes inn (maskering).

Digital volumkontroll forutsettes utført med ideell dithering.
    Gain-styring i en hifi-kjede-gainkjede-gif
    Signal:
    S = X * Ad * Ae

Støy-bidrag:
    Nd * Ae
    Ne1 * Ae
    Ne2
    Na

Vi antar ukorrelert støy og dermed effekt-addisjon:
    Ntot = {(Nd*Ae)^2 + (Ne1*Ae)^2 + Ne2^2 + Na^2}^(1/2)
    ={(Nd^2+Ne1^2)*Ae^2 + (Ne2^2 + Na^2)}^(1/2)

rydder opp:
    N1^2 = (Nd^2+Ne1^2)
    N2^2 = (Ne2^2 + Na^2)

og får:
    Ntot = {N1^2*Ae^2 + N2^2}^(1/2)

SNR:
    S/Ntot = X*Ad*Ae/{N1^2*Ae^2 + N2^2}^(1/2)

Konklusjon:
    Som forventet vil både digital og analog volumkontroll resultere i endret signal-nivå. Bare analog volumkontroll vil påvirke støy-nivå.

Hvis digital støy og analog støy før pot-meter (N1) er signifikant i forhold til støy i effekt-forsterker og akustisk støy(N2), forventer vi at aktiv bruk av analog volum-pot vil gi bedre SNR i rommet. Hvis totalt støybilde domineres av støy etter analog volum-pot, er det likegyldig hvorvidt vi benytter analog eller digital volumregulering.

Hvis vi skal dempe volumet kraftig ned vil dette uansett gå utover SNR siden N2 før eller senere blir dominant (i praksis som regel "før", og ikke "senere"). Dette er ikke noe problem hvis total støy er under nedre hørbare terskel.

Den suverent dårligste taktikken er å dempe kraftig digitalt (Ad) for så å innføre positiv gain for å kompensere (Ae>1). Da vil vi først miste SNR i det digitale domenet, for så å forsterke opp støyen (og signalet) analogt.

mvh
    Knut

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette var ganske interessant og relevant. Det er så godt når noen faktisk vet i stedet for å synes! Kan du (knutinh) korte ned tolkingstiden min ved å komme med et tall-eksempel med enheter?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen til Knutinh minner meg om en reklame for Rema 1000, med denne sossen som forklarer ei dame hvor dyp jazz-musikken er, og det kommer en syngenes på "vil du værra med meg hjem i natt", og ender opp med å ta med seg den unge fruen hjem.

Det enkleste er ofte det beste.....

Altså bruk ørene...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN: det er jeg enig i, men noen ganger er det kjekt med background info. Leste kjapt igjennom innlegget til Knutinh, men forstod ikke så veldig mye med en gang. Skal prøve å tolke det nå =)

Vi er jo på detta forumet for å lære litt også, ikke bare præjke

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Forklaringen til Knutinh minner meg om en reklame for Rema 1000, med denne sossen som forklarer ei dame hvor dyp jazz-musikken er, og det kommer en syngenes på "vil du værra med meg hjem i natt", og ender opp med å ta med seg den unge fruen hjem.

Det enkleste er ofte det beste.....

Altså bruk ørene...
    Hehe.

Spørsmålet er jo hvorvidt man ønsker å komme til en dypere forståelse eller bare bli fornøyd. Mitt inntrykk av unge damer generelt er at få av dem egentlig har noe stort behov for å forstå eller løse verdensproblemer, minst av alt kl 01.00 på en lørdagskveld.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hehe.

Spørsmålet er jo hvorvidt man ønsker å komme til en dypere forståelse eller bare bli fornøyd. Mitt inntrykk av unge damer generelt er at få av dem egentlig har noe stort behov for å forstå eller løse verdensproblemer, minst av alt kl 01.00 på en lørdagskveld.

mvh
    Knut
    Det var ikke meningen å være frekk. Det er flott at det er noen som har kunnskap tar seg tid til å komme med god forklaring.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Signalkilden er utrolig viktig! Har du en elendig signalkabel som "fucker opp" signalet så nytter det ikke hvor gode høyttalerkabler du har!
    Jeg mener derfor at det er kjempeviktig med gode signalkabler, men det beste er selvfølgelig å teste ut forskjellige og selv finne ut hva man synes er bra :grin:
    På hvilken måte "fucker" den signalet? Har du eksempler på signalkabler som er av så dårlig konstruksjon at den forringer lyden til det hørbare?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uskjermede kabler kan ofte påvirke lydbildet mye, spesielt sammenlignet med skjermede.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Uskjermede kabler kan ofte påvirke lydbildet mye, spesielt sammenlignet med skjermede.
    Har du en test/målinger som viser disse forskjellene?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv kabler hjemme.
    Finn ut om det er forskjell og om det eventuelt er verdt prisen.
    Ikke heng deg for mye opp i hva andre sier, bruk ørene.

Så lenge en selv er fornøyd er det bra, da er det opp til hver enkelt hvilken kombinasjon som matcher best. Om det billigeste eller dyreste er best er det bare dine ører som kan avgjøre.

Det er mitt råd.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tralltralls råd følges burde du få noen til å bytte for deg, slik at du ikke vet hvilken kabel du lytter til.

Hvis du bytter selv kan hjernen spillle deg et puss, forventningene vil stige hvis kablene er dyrere og penere. Dermed riskikerer du å tilegne kabelen egenskaper som egentlig tilhører din egen samlede oppfatning i akuratt denne situasjon, placebo/psykoakustisk påvirkning.

Kjør et par bytter til dagen, i en uke, for så å avgjøre om du faktisk hører forskjell. På denne måten kan du utelukke dagsform og forventninger.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på digitale og analoge signalkabler, og prisen på kabelen behøver ikke å si noe om kvaliteten. Jo mere penger du bruker på kabel jo større er sjangsen for at du er blitt lurt.

Det er smartere å diskutere dårlige og gode kabler heller enn dyre og billige kabler så lenge prisen ikke betyr noe for lyden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •