Bi-amping, hvordan fungerer dette? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja. Jeg er ikke helt overbevist. Ville nok heller valgt to like, men gode forsterkere.

Men selv om diskantforsterkeren forsterker bassignalene, så har den ingen last i bass-området.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Men selv om diskantforsterkeren forsterker bassignalene, så har den ingen last i bass-området.
    Nei, men gitt to ulike forsterkere har bassignalene som regel så stor peak at diskantforsterkeren klipper. Når en forsterker klipper bassignalene genereres høyfrekvente komponenter som ofte er MYE kraftigere enn diskantsignalet. Disse slipper gjennom det passive høypassfilteret og gjør at diskantelementet bunner eller går varmt.

Så selv om det ikke utgjør noen last i bassområdet, blir det generert høyfrekvent støy som dreper diskantelementet.
    Du forhindrer selvfølgelig dette ved å ha to like forsterkere som aldri skrus så høyt at det klipper.

Etter å ha sjekket litt rundt, så er det ganske vanlig å bi-ampe med ulike forsterkere:
    Fokus på kraft i bassområdet, fokus på detaljering i mellomtone/diskantområdet. Ofte med en klasse A forsterker i diskanten, og disse har som kjent sjelden spesielt høy makseffekt ut, siden makseffekt = kontinuerlig effekt i ren klasse A.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 1100Hz er signalet på noen diskanter bare 9 dB nede (6dB/okt Butterworth teoretisk 6dB + 3dB ved cross-over) Det kan gå ut over summeringen i delefilteret. Det er selvsagt mye lettere med 24dB/okt filtre, men det lønner seg å legge seg langt unna delefrekvensen til høyttalerne. Enda verre er det om ikke filteret faselineært.

Jeg ville heller bygget 2 forsterkere med lik spenning, men med forskjellig størrelse på strømforsyningen. I den "lille" ville jeg laget en mindre strømsterk strømforsyning. Man kan eventuelt lage en liten balansert klasse A med +- 20Volt. Da får man jo 40 volt der oxo, men uten den vanvittige varmen til en 40-volter. så kan man bruke en grom forsterker med +- 40 volt til bassen, og gi blanke i delefilteret...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønner det rett, så dreier det seg om DALI Suite 2.8 (god høyttaler, forresten), som er en 2½-veis konstruksjon. Sett i forhold til delefilterne er det sikkert mindre problematisk å bi-ampe dypbasselementet for seg, siden dypbasselementet overlapper med mellomtone/dypbass-elementet. Spørsmålet er hva du skal bi-ampe. Siden du sier at du ikke vil åpne kassa, tipper jeg at det er uttak bak for bi-wiring allerede. Siden diskantelementet går helt ned til 2200Hz, vil jeg tro at bi-wiring uttakene er koblet slik at begge basselementene jobber sammen, mens du kan drive diskantelementet for seg. Det vil da kreve en betydelig mindre forsterker enn basselementene, og den kan eventuelt være spesielt tilpasset diskantgjengivelse. Noen satser på en klasse A-forsterker til den jobben.

Så joda, du kan bi-ampe DALI Suite 2.8 med standard-uttakene for bi-wiring med godt resultat. Jeg er bare usikker på om det forsvarer utgiften til to effektforsterkere per høyttaler så lenge du uansett baserer deg på høyttalerens passive filtrering.

Hvis du skal bruke aktive delefiltre sammen med de passive filterne, så tenk deg om. Legg høypassfilteret til diskantforsterkeren lavere enn 2200Hz, og lavpassfilteret til bassforsterkeren høyere enn 2200Hz. Det sørger for at du ikke mister viktige frekvenser i området rundt høyttalerens delefrekvens.
    Ja det dreier seg om Dali Suite 2.8 og det er bi-wiring uttak. Har en effektforsterker på 110 W, til hva burde jeg bruke denne? Tenker det ikke spiller noen rolle da recieveren også er på 110 W, men kanskje den burde kobles til diskanten?
    Er ikke helt sikker på hva de aktive delefiltrene er i forsterkeren(?) ops: og hvordan man gjør de innstillingene du skriver om. Hvordan vet jeg om det er aktive delefiltre (går ut fra at det er det), og i så fall hva burde jeg gjøre hvis det er det, da dere sier lyden blir værre(?)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av filtrene.

Koble bassen til effektforsterkeren fordi dersom du har en kraftig utladning i bassen vil ikke det påvirke drivertrinn eller preamp til diskantene. Da er det også litt mindre sjans for klipping. Dette er selvsagt også avhengig av forsterkernes evne til å levere strøm.

Hvilke forsterkere er det snakk om i dette tilfellet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Slå av filtrene.
    Ja, så lenge man planlegger å bruke de passive filterne i høyttaleren, så er nok det det beste.
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Koble bassen til effektforsterkeren fordi dersom du har en kraftig utladning i bassen vil ikke det påvirke drivertrinn eller preamp til diskantene. Da er det også litt mindre sjans for klipping. Dette er selvsagt også avhengig av forsterkernes evne til å levere strøm.
    Godt råd. Kan likevel hende (hvis det dreier som om en kvalitetskomponent) at det er egen strømforsyning til preamp, noe som vil gi mindre påvirkning av lyden til det andre trinnet, uansett hvordan du kobler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe Denon AVR-3803. Tror jeg vil bi-ampe på den "enkle" måten da, kobler bare effektforsterkeren til bassen og recieveren til diskanten. Så slår jeg av de aktive delefiltrene (?), hva brukes aktive delefiltre til, trenger man egentlig ikke disse, siden jeg bare kan slå de av?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FoRn
    Skal kjøpe Denon AVR-3803. Tror jeg vil bi-ampe på den "enkle" måten da, kobler bare effektforsterkeren til bassen og recieveren til diskanten. Så slår jeg av de aktive delefiltrene (?), hva brukes aktive delefiltre til, trenger man egentlig ikke disse, siden jeg bare kan slå de av?
    Jeg tror vi har forvirret deg litt med dette snakket om aktive delefiltre. Når jeg har nevnt aktive delefiltre, så snakker jeg om et delefilter som splitter bass og diskant til de to effektforsterkerne for samme høyttaler i bi-amping oppsettet.

Den andre typen aktive delefiltre er den typen som sitter i receiveren og fordeler bassen mellom de ulike høyttalerne. Dette er i mitt hode ikke bare et delefilter, men et bassfordelingssystem. Tror det som menes når de sier at du skal skru av delefilterne i ditt oppsett, er å sørge for at alle kanalene i surroundreceiver-oppsettet kjører diskret, slik at ingen bass fordeles til andre kanaler enn der de er opprinnelig.

Håper dette hjalp litt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •