Hva er forskjellen på subkabel og vanlig RCA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellen på subkabel og vanlig RCA?

Skal bestille meg noe kabler fra usa, bla y-ledd og signalkabel til sub (regner med å bestille svs nr2 ganske snart :grin: ). Er det noen tekniske forskjeller på en subwooferkabel og vanlig signalkabel med rca plugg?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke annet enn at noen produssenter påstår at deres meget spesielle patent... Uansett vil et y-ledd kanskje gi deg en liten volumøkning. Men til sub konverteres signalet uansett til mono, så utbyttet er kun det.
    Inngangsimpedansen blir halvert så den trekker mer strøm fra sub utgangen. Signalet øker med 6dB (3dB fra dobling av innsignalet og 3dB fra halvering av motstanden)

Mvh Ola

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    subwoofer kabler er visst ofte bedre skjermet pga de lange strekkene

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger også og kjøpe ny sub/rca kabel snart. Trenger i verstefall ca. 15 meter. Hva anbefales til et så langt strekk? -Finnes det flate sub kabler?

Mvh.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Men hvis man skal ha korte strekk, 2 meter i mitt tilfelle, er det da ikke noe poeng i å betale ekstra for subkabel?

Pixel: Jeg skal bestille div monstercable fra usa til uka, så hvis du vil slenge deg på en handel (under halv pris i forhold til norge) så si ifra. Her finner du de subkablene som finnes i lengde inntil 11meter (håper det er nok). Frakten kommer på 29$ men en kompis av meg skal også ha noe så da blir det bare 10$ (ca 65kr) på hver. I tilegg får jeg 10% rabatt på ordren da den blir ganske stor. 25% Norsk moms kommer i tilegg. Det lettest regnestykke blir å ta varens pris + 15% så vet du hva det koster. Kursen er på 6,4 nå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marketing og pris...

Kundene er lettlurte og leverandørene vil mer enn gjerne tømme oss for penger som vi tydeligvis ikke har bruk for.

-k

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Men hvis man skal ha korte strekk, 2 meter i mitt tilfelle, er det da ikke noe poeng i å betale ekstra for subkabel?

Pixel: Jeg skal bestille div monstercable fra usa til uka, så hvis du vil slenge deg på en handel (under halv pris i forhold til norge) så si ifra. Her finner du de subkablene som finnes i lengde inntil 11meter (håper det er nok). Frakten kommer på 29$ men en kompis av meg skal også ha noe så da blir det bare 10$ (ca 65kr) på hver. I tilegg får jeg 10% rabatt på ordren da den blir ganske stor. 25% Norsk moms kommer i tilegg. Det lettest regnestykke blir å ta varens pris + 15% så vet du hva det koster. Kursen er på 6,4 nå
    Fristende tilbud Marantz! :-D

Skal bort og ta noen mer nøyaktige mål i dag! Måtte i såfall bli 11'meteren av denne . Hvis 11 meter ikke er langt nok, så må jeg melde pass.. Gidder ikke å skjøte en sånn kabel.

Mvh.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Der vil jeg si meg uenig. Har hatt to forskjellige 5m og en 2m kabel på min sub allerede og forskjellen er stor. Med lakrissnøre plukket den opp støy fra både pc og mobil, det gjør den hverken med Monster eller Eagle subkabel. Støyen blir så forsterket i forsterkeren i subben og fører til bl.a lavfrekvent during når den ikke er i bruk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Der vil jeg si meg uenig. Har hatt to forskjellige 5m og en 2m kabel på min sub allerede og forskjellen er stor. Med lakrissnøre plukket den opp støy fra både pc og mobil, det gjør den hverken med Monster eller Eagle subkabel. Støyen blir så forsterket i forsterkeren i subben og fører til bl.a lavfrekvent during når den ikke er i bruk.
    Det finnes vel mange godt skjermede signalkabeler å velge mellom før man få slike elendige lakris snøre kabler som både har elendig skjerming og ofte kan ha dårlig kontakt og loddepunkter.

Er veldig enig med inlegget til knutinh litt tidligere, og skal man ha en billig og grei trippel skjermet 5m signalkabel som burde egne seg yppelig til subwoofer, er det bare å se på "Biltemas Røde". Problemet med den er etter min mening strammingen i termineringene slik at de kan være litt gjenstridige å få fra hverandre igjen, men som godt skjermet kabel er den helt ok.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det finnes vel mange godt skjermede signalkabeler å velge mellom før man få slike elendige lakris snøre kabler som både har elendig skjerming og ofte kan ha dårlig kontakt og loddepunkter.
    Javisst, og det var også poenget mitt. Men på den andre siden så tok Proson rca-kabler inn like mye støy som lakriskablene. Så det varierer nok, kjøp og test er mitt forslag.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Er veldig enig med inlegget til knutinh litt tidligere, og skal man ha en billig og grei trippel skjermet 5m signalkabel som burde egne seg yppelig til subwoofer, er det bare å se på "Biltemas Røde". Problemet med den er etter min mening strammingen i termineringene slik at de kan være litt gjenstridige å få fra hverandre igjen, men som godt skjermet kabel er den helt ok.
    Helt enig, biltemas kabler er mer enn gode nok til sub-bruk, og til mye annet og. Og det er lov å bruke hodet når man legger kabler, og ellers planlegger et hjemmekinorom... må jo ikke gjors på å legge ting oppå hverandre

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en billig Yamaha sub jeg kjøpte fulgte det med tynn, lang sub kabel.

Kjøpte en Monster kabel, men kan ikke si at jeg hører noen bedring, så satt tilbake den tynne, da den var mindre synlig.

Monster kabelen måler riktignok litt bedre 0,1 Ohm mot 1 Ohm for den som fulgte med og er tykkere og sikkert bedre skjermet. Men i forhold til "valuta for pengene" infridde den ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg trenger også og kjøpe ny sub/rca kabel snart. Trenger i verstefall ca. 15 meter. Hva anbefales til et så langt strekk? -Finnes det flate sub kabler?

Mvh.
    Nordost har en kabel som heter Nordost Bassline. Skal være veldig bra, men også ganske dyr..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Med andre ord.. en skjermet RCA kabel.

Kjøp en skjermet RCA kabel av OK kvalitet. altså ikke fra clas ohlson. Og saken er biff.

Det mener nå jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan klarer dere å hørre om kabelen blir påvirket av pcen ???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •