Tilkobling ved component eller HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilkobling ved component eller HDMI?

Jeg skal koble DVD-spilleren min (Pioneer DV-490) til AV-recieveren min (Pioneer vsx-915), DVD spilleren har HDMI utgang, det samme som plasma tv'en min har, men det jeg lurer på da er om jeg bør rett og slett bare droppe HDMI kabelen, og heller bruke component slik at jeg for utnyttet Progressivescan funksjonen i dvdspilleren og plasam TV'en.
    Noen som vet hva som regnes som best?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro at spilleren din taklet progressive signaler over HDMI også (eks 720p). Ville valgt å gå utenfor receiver i de fleste tilfeller, og kjøre kabel rett fra DVD til skjerm.

HDMI er anbefalt å bruke fremfor komponent, gir et noe skarpere bilde.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at jeg er enig med Anfield her (Selv om han er Liverpoolfan) at HDMI direkte mot skjermen er nok å anbefale. Blir jo ett mindre ledd av det også, noe som jeg tror er positivt. Slipper unna en "skjøt" av ledninger.

Hvordan er 490'en forresten? :-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv begge deler

I teorien skal HDMI være bedre enn Component, men hos meg fungere Component bedre enn HDMI. Bedre farger og bilde generelt. Lyden kobler du til forsterkeren med Coaxial kabel eller Optisk kabel som begge overfører flerkanals lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    490 har veldig merkbar bedre bildekvalitet i forhold til dvd-spillere som ligger noe under i prisklasse, både via komponent og HDMI
    Den er også stilfull, med godt design som gir inntrykk av kvalitet.

Et stort minus at den bruker noen sekunder på å starte opp, men ikke noe stort problem for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    I teorien skal HDMI være bedre enn Component, men hos meg fungere Component bedre enn HDMI. Bedre farger og bilde generelt. Lyden kobler du til forsterkeren med Coaxial kabel eller Optisk kabel som begge overfører flerkanals lyd.
    Men kan det muligens ha noe å si pga. kvalitet/pris på HDMI og component kabler?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Emce
    Men kan det muligens ha noe å si pga. kvalitet/pris på HDMI og component kabler?
    Kan være da jeg har kvalitetskabel på Component mens HDMI kabelen er "original" HDMI/DVI kabel levert med TV'n. Denne kjenner jeg ikke kvaliteten på men den er rimelig tykk og ikke mer enn 2 m. Nå tror jeg også at kravet til HDMI kabler ikke er det samme som analoge kabler da man enten får bilde eller ikke. 1 og 0 påvirkes ikke av støy.

DVI grensesnittet i TV'n kan og være problemet da jeg har testet flere DVD spillere med HDMI og alle er bedre på Component. Skalering var det lite å hente på ved 37" LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar
    har allitid hatt lyst til å gå for component pga full utnyttelse av progressivescan.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •