Kabler i vegg - hvordan få den ut på en pen måte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler i vegg - hvordan få den ut på en pen måte?

Har akkurat kommet så langt i rehabilitering av leiligheten min at jeg nå skal trekke høyttalerkabler i 22mm elektrikerrør inne i veggen. Trekker da fram til front- og bakhøyttalere i et 5.1 anlegg. Jeg trenger tips på hvordan kablene kan komme seg pent ut av veggen. Pr i dag stikker det ut et hvitt plastrør, men jeg har satset på at det finnes en eller annen boks man kan sette på, eller evt en krave (bare for å få det pent). En boks kan f.eks. brukes til terminering av veggkabelen, og så bruker jeg et strekk med f.eks. bananplugger i hver ende det korte strekket fram til selve høyttaleren.

Noen gode forslag der ute?

:P

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan montere en slik i hullet. Kanskje du må utvide litt da?
    Og sette på ein slik plugg på høytalerkabelen?
    Dette får du hos eltek.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kan du bare sette en vanlig rund eller firkantet høyttalerterminal inn i veggen. De har slike på Eltek, Ljudia og alle steder som ellers holder på med selvbyggutstyr.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt ut mine på selve lista, vha høyttalerterminaler. Dersom du kommer ut på veggen så hadde jeg vel prøvd meg med en vanlig
    koblingsboks for strøm (ala http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2016293.htm ) eller noe tilsvarende flatt noe dersom du kan utnytte hulrom i
    veggen. Finnes både runde og firkantede dekkplater til slikt. Og så hadde jeg kjøpt høyttalerterminaler, enten av type nevnt over eller vanlige
    "binding posts" man finner på høyttalere. Disse er laget for å få en pen overgang fra innsiden til utsiden av en høyttaler, og fungerer like godt
    til dette formålet. Avhengig av lommebok og audiofilnivå kan du gå for alt mellom WBT ( http://www.ncms.no/Wbt/WBT_SPEAKER_TERM.htm )
    og Eltek-greier til 40,- stykk (eller hva det nå var igjen).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Kanskje du kan montere en slik i hullet. Kanskje du må utvide litt da?
    Og sette på ein slik plugg på høytalerkabelen?
    Dette får du hos eltek.
    Endret etter at noen viste meg lyset:
    Var litt skeptiske til disse (se bildene i Terminators posting lenger opp), da jeg i min feilbarlighet trodde de ikke var beregnet på de strømmengdene som går til høyttaleren. Det viser seg at de tåler ganske så mye... ops:

Generelt sett ville jeg forsøkt å unngå for mange koblingspunkter mellom forsterkeren og høyttaleren.

Hvis du vet omtrent hvor langt det er fra vegguttaket til høyttalerens tilkoblingspunkt, ville jeg gått for direkte kabelgjennomføring utgjennom et deksel, f.eks Lock för kopplings-/apparatdosa fra Elfa. Denne passer over standard innfelte koblingsbokser.

Hvis det er uaktuelt med direkte kabling fram til høyttaleren, støtter jeg også forslaget om innfelling av høyttalerterminaler i veggen. F.eks denne høyttalerterminalen fra biltema. Lignende produkter fås også fra Eltek mv.
    ...eller konnektorene som Termninator foreslår... ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er litt skeptiske til disse (se bildene i Terminators posting lenger opp), da jeg ikke tror de er beregnet på de strømmengdene som går til høyttaleren. Generelt sett ville jeg forsøkt å unngå for mange koblingspunkter mellom forsterkeren og høyttaleren.
    Må nok si meg uenig der Roffe.
    De terminalene er jo beregnet til å brukes på høyttalere så da tåler de nok strømmengdene som går til høyttaleren. Bruker Speakon-terminaler selv til lednngene som går til bakkanalene mine og det fungerer veldig bra.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ofte brukt i PA utstyr. Jeg bruker selv disse pluggene i bilen til hattehylle og sub som gjør at jeg kan plukke ut anlegget fort og raskt når jeg har bruk for det.

Kan anbefale disse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, gir meg... De så bare litt spinkle ut på bildet, spesielt i "senterpinnen" hvor det så ut til å være muligheter for liten kontaktflate. Nå har jeg lest om dem, blant annet på Neutrik AGs hjemmesider, og det viser seg jo at "senterpinnen" ikke er en ledende pinne i det hele tatt. Det brukes jo en mye mer sofistikert koblingsmetode, som i henhold til spesifikasjonen tåler 30A per konnektor. Burde holde... ops:

Mulig jeg til og med tar dem i bruk selv en dag... Trenger noe slikt når jeg en dag bygger egen hjemmekino.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •