6mm2 høyttalerkabler til bi-wiring - Overkill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6mm2 høyttalerkabler til bi-wiring - Overkill?

Har planer om å rydde litt i kabelrotet og i den forbindelse kjøpe noen supra høyttalerkabler og nylonstrømper fra eltek. Disse skal brukes til fronter og senter. Siden jeg bruker bi-wiring på frontene tror jeg det peneste blir å samle kablene i en nylonstrømpe. Kabel vil bli supra classic i enten 4mm2 eller 6mm2. Det er ikke lenger enn 2meter strekk på det lengste så all verden signaltap blir det vel ikke. Siden jeg ikke skal ha mer enn ca 8meter totalt blir ikke diff`en på 4 og 6mm mer enn 80kr så pris er ikke av betydning, kun ytelse. Dersom 4mm2 er det beste valget kan jeg kanskje like godt kjøpe rondo bi-wire kabel?
    Hva bør jeg gå for?

Edit: Supra ply 3,4mm2 er også et alternativ (merket med "testvinner" hva nå enn det sier om ytelsen...)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et SÅÅ kort strekk trenger du nesten ikke kvadrat i det hele tatt. 2kvmm er mere enn nok. Med bi-wiring blir det samlede tverrsnittet da 4kvmm som er MERE enn nok til 2 meter.

Lydmessig er det jo ikke noe å hente på bi-wiring, men det ser sikkert rått ut med 2 par feite kabler til høyttalerene! En skal ikke undervurdere show-off faktoren. Det er jo noen som biter på slikt! Hehe... Og så er det klargjort til bi-amping da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bi-wiring?

vil det bli en finere lyd med bi-wiring ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mener det, men vitenskapen er uenig. Det finnes MANGE innlegg om bi-wiring på forumet. Gjør et søk da vel?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 2x2,5m med PLY 3.4, men det er Bi-amping..
    Og ja, det er nok overkill, men det ser fint ut med sort strømpe utenpå

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke undervurder forsterkerens strøm mengde til høyttalerne. Jeg har tidligere brukt 2x2.5kv og merket "stor" forskjel når jeg gjikk over til 2x6kv massiv kobber kabel. Lyden fikk mere fylde og bassen ble virkelig fyldig og med bedre kontroll(kjappere). Så har du mulighet for bi wire ville jeg absolutt brukt 6kv til bass og 4kv til diskant, begge massiv kobber. Om du da ikke har non små stativ høytalere. Og du må spille non dager før kobber kabelen åpner seg og låter som den skal.
    Jeg var også litt skeptisk i utgangspunktet, men så som jeg har prøvd og erfart hva disse kablene gjør så er jeg ikke i tvil om hva som er tingen for min del ivertfall.

Jeg har også oppgradert delefiltrene i høyttalerne, med flere motstnder i paralell til bassen så de takkkler mere strøm. Noe som også sikkrer bedre kontroll til bassene, og som gjør til at forsterkeren sliper å slite for å få levert nokk strøm.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    ...Og du må spille non dager før kobber kabelen åpner seg og låter som den skal....

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    hehe, du kan så si

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ligger mye rusk i nye kabler

Fra spøk til alvor, jeg synes ikke det er noen grunn til å komme med slike utspill.
    Har man ikke noe konstruktivt å komme med så er det ingen grunn til å skrive bare for å håne andre som ikke har samme erfaringer og meninger som seg selv. :???:

Jeg har ikke erfart noe forskjell på nye og gammle kabler, men føler ikke at jeg må tvile på hva Leikis har opplevd av den grunn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •