Billige bi-wire kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billige bi-wire kabler?

Jeg bi-amper frontene mine, Dynavoice M-85, fra en Pioneer 1015 receiver. Nå bruker jeg vanlige 4mm2 kabler fra biltema som er like lange.

Er det noen hensikt å kjøpe "bi-wire" kabler? hvor kan man finne billige sådane?

Ja jeg vet det kanskje ikke er hensiktsmessig på såpass billig utstyr, men men.

Hva er forskjellen på bi-wire kabler og 2 stk vanlige kabler som er like lange?

mvh
    -=focalom=-

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du definerer som "billig", men Supra lager rimelige kabler som gir mye for prisen. Har selv brukt Rondo 4.0 før, og det fungerer bra. De kan du finne her.
    Forskjellen på bi-wire-kabler og to sett samme type kabler er bare at bi-wire-kablene er samlet i en "strømpe". Hvertfall den eneste forskjellen jeg kommer på...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk med en venn av deg til å gjøre en test. Vennen kobler og du vet ikke om det er Bi - eller ei. Om du plukker ut forbedringen med Bi - så er det veien å gå. Om ikke kan du spare pengene.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Forsøk med en venn av deg til å gjøre en test. Vennen kobler og du vet ikke om det er Bi - eller ei. Om du plukker ut forbedringen med Bi - så er det veien å gå. Om ikke kan du spare pengene.
    Så lenge man kjøper billige kabler er det vel like greit å bi-wire. Det blir vel en 100lapp eller 2 avhengig av kablestrekk med supra kabler. Jeg kan ikke si at jeg hørt noe forskjell med og uten bi-wiring, men jeg valgte å ha det så slipper jeg å lure på om jeg går glipp av noe ;-) Lyden blir ihvertfall ikke dårligere med bi-wiring... I følge eltek kan man visst justere noe på nivåforhold mellom bass og mellomtone/diskant ved hjelp av forskjellig kabeltverrsnitt. F.eks 4mm2 på bass og 2,5mm2 på mellomtone/diskant. Om dette funker i praksis tør jeg ikke si noe om...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - spørsmålet blir jo hvorfor man skal bi-wire om man ikke hører forskjell? Det koster mer, det introduserer mer kabler i hjemmet, det gir flere feilkilder osv. Om man ikke klarer å høre en forbedring med bi-wiring, så mener jeg at det er best å la det ligge.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel aldri noe spørsmål om han skulle bi-wire eller ikke, for det gjør han jo allerede.

Dessuten er det forskjell på å bi-ampe og bi-wire; hvis han f.eks bruker to ekstra kanaler fra Pioneeren (vet ikke om dette går på den, men jeg gjorde det hvertfall på Denon 3805), så merker han nok et lite løft i lyden. Hvis han bare bruker bi-wire derimot, så er det vel mer usikkert...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg kan ikke si at jeg hørt noe forskjell med og uten bi-wiring, men jeg valgte å ha det så slipper jeg å lure på om jeg går glipp av noe ;-)
    Hvis det ikke er noen spesielle fordeler med å bruke bi-wire kabel, så tror jeg nesten jeg bare bruker 2 stk biltema kabel pr høyttaler isteden. Men så er det jo akkurat det med du sa der da "slipper å lure på om en går glipp av noe ved å la være" :razz:

Perminator: Den linken din fikk jeg ikke til å fungere.
    Det som er at jeg bi-amper frontene, og lurer på om jeg skal bruke en bi-wire kabel, eller 2 stk like lange kabler. Så ja jeg bi-amper også.

Får se om de blir byttet ut med supra kabler når jeg flytter snart. Hvis det er brukbar pris på dem. Har du en link som fungerer Perminator? eller kanskje det bare er nettet mitt :-?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har litt rare nettsider. Får aldri til å linke dit...
    Du kan hvertfall gå inn på dynabel.no, Supra-kabler, og sjekk Supra Rondo. Koster 45,-/60,- metern avhengig av hvor stort tverrsnitt du skal ha. Verdt å prøve

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fysise forskjeller på bi-wire kabel og 2 stk vanlige kabler. Eneste er at bi-wire kabel er samlet i en felles ledning så det blir mindre kabelrot, samt at det er 4 forskjellige farger på kablene slik at man lettere kan kjenne dem igjen. Jeg kommer nok til å kjøpe 2 stk løse kabler og samle dem i nylonstrømpe. Tror jeg går for supra ply 3,4mm2, men har ikke bestemt meg enda. Jeg leste forresten i en annen tråd og på eltek at det ville gi bedre lyd å bruke større tverrsnitt på kabel til bass enn på kabel til mellomtone/diskant ved bi-wiring/amping. F.eks 2,5mm2 til mellomtone/diskant of 4mm2 til bass. Om dette funker i praksis vet jeg ikke...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •