Har noen oppgradert kablene inni høytalerne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har noen oppgradert kablene inni høytalerne

Har sittet her i flere timer nå og lest diverse debatter omkring kabler. Har ikke funnet hva jeg leter etter.

Alle diskuterer hvorvidt oppgradering av "eksterne" kabler er verdt pengene og om man hører forskjell. Vel og bra, men jeg finner derimot ingen innlegg med erfaringer omkring dette med hva man kan oppnå ved å bytte ut lissene og oppgradere kobbertråden i delefilteret osv osv (dvs vurdere alle kabler internt i høytaleren), så lenge man beholder spesifikasjonene til produsenten.

Lukk opp nesten hvilken som helst høytaler opptil 100.000 kr klassen og du vil i de fleste fall bli sjokkert over hvor dårlig kabler som finnes deri. Flere merker høytalere som jeg har eid, har ikke hatt bedre enn 20-24awg semilampe ledning inneJeg har kontaktet enkelte produsenter (vil ikke nevne hvilke..) om dette og svaret har ofte vært at man dessverre ikke har en "at-no-cost-policy", men at man må holde kostnadene nede et eller annet sted og som oftest sier de at det er bedre å legge kronasje på elementene enn på kabling som i utviklingstestene ikke hadde særlig innvirkning på resultatet. Altså, en utviklingssjef i et renommert høytalerfirma mener at det er ingen videre gevinst å bruke Cardas enn å bruke middelmådige OEM kabler. Det er jo ganske interessant egentlig for den leiren som mener at det er mindre å hente i kabler. Er det ikke logisk å tro at dersom det hadde vært noe å hente i lydkvalitet i en 40.000 kr høytaler ved å legge til 200 kr i en snutt med Cardas eller lignende, eller bruke en "dyrere" kobbertråd i spolene, så hadde vel disse firmaene gjort det, om ikke annet enn så for markedsføringen. "Vi bruker bare det beste...tilogmed innen kabling og spoler..og sluttresultatet er bedre lyd..." og dermed kan vi ta bedre betalt??!!

Jeg hevder ingenting med dette innlegget. Jeg ønsker bare å høre om noen har gjort noen slik "oppgradering" og om det var verdt det? Jeg mener å huske at Akto nevnte at det er 20m med tråd i delefilteret og mer er det vel lell i lisser osv. Det må da være langt mer å hente ved å oppgradere innmat kablene, spoler osv, enn de 2.5m eksterne kablene som får folk her til å sloss som katter og bikkjer.

Eg bare spør....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta en gang i tia ut de som var inne i mine audiovector 3x høyttalere. Gjorde det samtidig som jeg oppgradert delefilter.
    Fin liten oppgradering det:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering av kabling innvendig i forsterker og forforsterker/receiver

For ikke å snakke om å oppgradere kablene inni effekt-trinn og forforsterkere. Ta en titt inni et effekt trinn til 8-10.000 kr. Bruksanvisningen anbefaler kanskje høytalerkabler av kaliber 6mm +/- men rett bak denne kontakten internt i kassen så går det en knertitt av en kobbertråd på kanskje 1.5mm fra forsterker kretsen og til høytalerkabelen.

Jeg forstår ikke dette.

Jeg skjønner at man må bruke en viss tykkelse som passer til effekten som kommer ut av forsterkeren, men gjelder ikke dette også fra det punktet hvor signalet er forsterket og klart til å sendes ut til høytaleren? Hvorfor er da denne kabelen så uhorvelig tynn og spinkel innvendig i kassen, mens vi blir fortalt at vi må bruke "tykk" kabel fra forsterker til høytaler? Ja, jeg forstår at det er evt lengden som signalet må reise som avgjør mye av spesifikasjonen, men etter hva jeg lærte på fysikken så er det knappt særlig forskjell mellom 30 cm og 250 cm hva gjelder signal med den styrken som vi her prater om.

Tok nettopp en titt inni en Denon 3805 - som jeg lurte på om jeg skulle kjøpe -og sammenlignet med kablingen i min Harman Kardon 635 og det var meget stor forskjell, der Harman bruker langt kraftigere kabling. Har dette noe med at Harman er en høy-effekt receiver mens Denon er ikke? Dette er jo det logiske å tro, men det vil jo også være et slag i trynet til Denon fordi det beviser jo tydelig at Denon enheten har meget små "muskler" i forhold og har dermed ikke behov for kraftigere/bedre kabling??

Kanskje det er korrekt.....Denon spesifiserer jo ikke effektstyrken "kontinuerlig i hver kanal", noe som NAD, B&K, Outlaw og Harman gjør. Stemmer dette?

Dette virker kanskje helt nybegynner (hvilket passer meg bra her siden jeg signet opp i dag hehe), men det hadde vært nyttig å vite om det faktisk er verdt å oppgradere kablene innvendig i en receiver og effektforsterker som en del av det hele, eller er det liten vits? Det virker jo like vettu som å oppgradere høytalerkabelen og kan kanskje være mye billigere siden det er snakk om mindre materiale, mindre behov for visuelt "blikkfang" og kanskje en kabel i mellomklassen ville gi et knallresultat og koste en brøkdel av høytalerkabler.

Ok, så kan man ikke bare åpne kassene og begynne å fikle. Det skjønner jeg også, da garantier osv ville frafalle. Men kanskje skulle man kunne betale for en slik tjeneste hos importør eller godkjent verksted om man ikke vil ta sjansen selv.

Det har kanskje ingenting for seg?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting det kan være greit å være klar over i denne sammenheng, uten å ta stilling til (eventuelle) effekter av en slik "oppgradering"

- Pris er jo en faktor som er nevnt, en annen er pragmatisme. De som konstruerer høyttalerene vil jeg anta har et noe mer jordnært forhold til effekten av eksotiske ledninger enn de som lager markedsføringsmaterialet eller den gjennomsnittelige HiFi-entusiast. Du skal ikke se bort fra at konstruktørene bruker helt standard biltemaledning eller lignende ganske enkelt fordi de mener at det ikke har noen hensikt å legge penger i dette.

- At enkelte konstruktører velger dyr kobber inne i høyttalerene er heller ikke det samme som at de mener at det har noe å si. Grunnen kan være så enkel som at de tenker at kundegruppen legger vekt på det, og dermed kan de dytte hele kostnaden (+sikkert litt ekstra for tort og svie) over på kundene.

Ellers nevnes det et par ting som kan være greit å tenke på før man gjør endringer på utstyr - garanti og muligheten for å selge det når man bestemmer seg for å kjøpe noe annet.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er en grunn til at dyre høyttalere har "dårlige" kabler som godsmak sier....

Kanskje, jeg sier bare kanskje det ikke har så mye å si????

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg bare presisere at når jeg sa "dårlige" kabler i mitt første innlegg, så mente jeg relativt sett. Alt er relativt, ikke sant. Jeg vil ikke erte på meg en stein i mitt første innlegg. Det var ikke meningen. Jeg er bare nysgjerrig av meg av natur, og jeg liker å titte nærmere på hvordan saker funker og nå som jeg blir eldre (???), så vil jeg også vite hva jeg betaler for også. Så er jeg også klåfingra, åpner både det ene og det andre, og takk og lov så har jeg ikke behøvd å reklamere noe eller reparere noe. Det bare slo meg at hver gang jeg har tittet inni alt fra mediokre bokser til dritlekre høytalere som får Diana Krall til å virke som hun står der og synger bare for deg, så har jeg virkelig blitt forbauset over at kabler og delefilter komponenter oftest ikke står i stil til resten. Og det har overrasket meg. Men for all del, bra låter det allikevel.

Det var bare den evige søken som vi alle er på....

Som Farbror Barbro sa i den svenske komiserien NileCity 105.6
    "Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå...."

For de av dere som ikke har sett denne serien som gikk i Sverige først på slutten av 90-tallet, gudbevaremegvel...dere har misset noe stort! Det må være noe av det beste som kom ut av broderlandet.

Vel, nå var jeg også forlovet med en svensk flicka i tre år så jeg er vel litt "bias". Men det passer vel bra her. Og...siden jeg er ny på forumet så får jeg vel passe meg for at jeg ikke lar meg påvirke for mye av Hawthorne effekten

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må se hvor lange ledningene er også i en slik sammenheng. Kablene inni høyttaleren er ikke mange cm lange, mens de mellom forsterker og HT kan være "meter på meter". Men som deg har jeg blitt overrasket over kabelvalg internt i en del høyttalere. Tror nok ofte det kan være litt å tjene på ooppgradering.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Internt

Byttet nettopp internkabel i "søppelkassene" mine, bruker Nordost hele veien nå. Forskjellen er kansje mest psykoaukustisk? men gir jo en bra følelse i forhold til originale greiene. :-?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Byttet nettopp internkabel i "søppelkassene" mine, bruker Nordost hele veien nå. Forskjellen er kansje mest psykoaukustisk? men gir jo en bra følelse i forhold til originale greiene. :-?
    Den følelsen skal ikke undervurdes, det er fullt tillatt å ha det moro!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare angi noen av mine tanker rundt dette demaet.

Det er helt klart lov å ha det gøy med å tweake høytalere med "bedre" invendige kablinger osv, men man bør vel også være klar over at det finnes andre faktorer som man kan påvirke neggativt.

Det første man børr tenke på når man sammenligner den invendige kablingen med en ekstern høytaler kabel, er at disse ikke gjør helt den samme jobben, ettersom hver interne kabel som regel kun er tilknyttet en av polene til hvert aktive høytaler element fra forskjellige utganger på delefilteret, noe som i en treweis konstruksjon med f.eks 2x 61/2" elementer i bassen vil ha 4 ledere for hver høytaler kabel leder hvis høytaleren ikke er bi-wiret da...;-)

Tykke kabler har gjerne når man snakker likestrøm, en mindre indre ohmsk motstand, noe som reduserer spenningsfallet mer pr.lengdeenhet i forhold til en tynnere kabel fremstillt med de samme ledere og isolator materialene, men faktorer som induktans og capasitans vil også være forskjellige, noe som ikke nødvendigvis blir hørbart innenfor det forholdsvis lave hørbare frekvens området, men som kan gjøre seg gjeldende på andre måter for f.eks effekt forsterkeren som driver høytaleren, da en forsterker gjerne kan behandle og jobbe med frekvens områder langt over det hørbare området.

Den invendige kablingen er med andre ord på insiden av et delefilter, så hvor mye dette vil påvirke forsterkeren er vel diskutabelt, men kablene vil for høytaler elementene være en del av delefilteret, så....

Det å bytte ut de invendige kablene med tykkere kabler kan påvirke ytelsen til høytaleren, men det er ikke nødvendigvis sikkert at resultatet blir bedre enn den originale kablingen.

Ser også noen skriver om oppdateringer av delefilter komponenter og intern kabling i forsterkere osv. Da er man etter min mening også litt borti litt av denne problemstillingen med vite hvorfor tingene er konstruert med de komponentene de er. Som oftest er det nokk et økonomisk spørsmål med den invendige kablingen i mye hifi utstyr, men av og til benyttes spesielle delefilter komonenter pga sine lydmessige egenskaper og det samme kan f.eks tynne kabler i diskant og mellomtorne ha lydmessige possitive egenskaper.

Invendig kabling i effekt forsterkere kan ha dempende effekter på selvsving og andre uheldige effekter, så det å skifte ut forskjellige ting som ser litt billige ut, kan ha andre effekter enn ytelses forbedringer.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er vi blitt lurt eller er det massene som bestemmer

Kanskje vi har blitt lurt hele gjengen til å tro at kraftige og dyre kabler er et must for bra lyd - det er jo en del som trolig lever fett av dette. Tviler litt på det og tror nok det er litt å hente men ikke så mye som mange hevder. Her er det nok mange som bare må tro at det låter bedre etter å ha investert 10000,- i nye høytaler kabeler. Hvis man arragerte noen blind-tester er det ikke sikkert at de hadde kunnet peke ut høytalerne som "spiller så mye bedre med de kablene".

Det går nok mer på, som en selger påpekte på El-kjøp, at for hver kunde som er interssert og graver og spørr, går det 100 kunder som bare graver i lommeboka. For disse er det viktigste at de har det og ikke så mye hvordan det låter eller hvor bra bildet er. Det er her pengene ligger og da investerer vel ikke produsentene i noe som kun 1 av 100 er opptatt av - som bra kabler internt i høytalere hvis forberdingspotensialet er marginalt.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er vel vitkig å få med seg: hvis det er sånn at et ledd er aldri sterkere enn det svakeste leddet, hvis det har seg sånn kan man kjøpe lik kabel som er inne i høyttalern, uten at det skulle hatt noen betydning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvertfall Nordost kabler i mine explorer.Standard vel og merke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg byttet til SUPRA-PLY i mine Dali-høyttalere og det hjalp mye.
    hadde en sammenlikningstest etter jeg hadde byttet i den ene høyttaleren og forskjellen var stoor. var som å holde et teppe foran høyttaleren og så ta det bort.
    Anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bare legge alt dette kabelvåset dødt. Det kommer aldri til å bli noen enighet om det uansett. Noen tror på gud, andre på dyre kabler... Slik er det bare og det vil alltid være sånn.

Finner dessverre ikke igjen linken, men det er vel en fyr i england som lover 10 000 £ til den personen som klarer å høre forskjell på en helt standard kabel og hvilken som helst annen "dyr" kabel. Anlegget kan man sette opp med hvilke komponenter man vil.

Nå skal det jo sies at det kan bli små forskjeller i volum ved bytte av høytalerkabel, og at selv ved små lydforskjeller så klassifiserer folk alltid lyden som er høyest som "best".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kent Andresen
    Finner dessverre ikke igjen linken, men det er vel en fyr i england som lover 10 000 £ til den personen som klarer å høre forskjell på en helt standard kabel og hvilken som helst annen "dyr" kabel. Anlegget kan man sette opp med hvilke komponenter man vil.
    Den linken ville jeg gjerne se :-)

Tror heller ikke på alt som blir servert rundt kabler, men noen forskjeller er det nok.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal ligge på forumet her ett sted, men jeg klarer ikke å finne den igjen. Kansje noen andre som vet om den.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal faktisk like å se det samme. Tenker da på et sett greie monster kabler eller biltema kabler for den saks skyld med godt nok tverrsnitt mot gjerne kabler i 10000,- kroners klassen.

Vil tro at med annet det er lengder på 15meter + så vil det være så godt som umulig å skille disse kablene fra hverandre. Når flertallet ikke klarer å høre forskjell på en låt som har omvendt polaritet engang så klarer de ihvertfall ikke denne testen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne diskusjonen tar ingen ende. Det er for pokker forskjell på kabler. Og hører du ikke forskjell på en biltema kabel og en "10000" kr kabel. Da er du Enten døv, trangsynt eller ja DØV.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ta en blind test og se hvor kær du er