Har noen oppgradert kablene inni høytalerne - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tar blind test når som helst

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en link om noen som tilbyr $1000000 til den som kan bevise paranormale evner, men jeg har ennå ikke sett noen som tilbyr noe slikt ifbm høyttalerkabler.

Jeg mener å ha sett et sted at det er kabelens summerte egenskaper fra høyttalerutgang til høyttalerelement som betyr noe for signalet, og at en ikke må se på den interne kablingen alene som noen flaskehals. Ellers vet jeg at skjerming, termineringer og tverrsnitt betyr noe for signalet. Jeg vet også at tilstrekkelig tverrsnitt, termineringer og skjerming koster svært lite.

Det finnes diskusjoner om metallets renhet, hvilket metall som bør brukes, innspilling av kabler, retningsbestemte kabler osv, men disse ender ofte i rabalder.

Jeg er av den mening at det er meningsløst for en høyttalerprodusent å spare noen skarve øre på kabler hvis lyden blir så VELDIG mye bedre hvis de spytter litt i kassa. Det er bare gjennom blindtesting en kan finne ut om kabler har hørbare forskjeller. Vitenskaplige forklaringer av ikke påvisbare fenomener blir bare vrøvl.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det også en god del høytalere med dyre kabler innvendig. Men Du finner ikke sånne kabler i en proson eller dali ikon.
    Det blir dyrere høytalere og du betaler for å bedre kabler innvendig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalerprodusenter er noe mere kvalitetsbevisste enn andre, men påstår du at Dali Ikon har dårlig intern kabling? Hva bygger du en slik uttalelse på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting men vis meg gjerne hva slags kabler de bruker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, og ønsker ikke å anta noe som helst!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha NS serien bruker faktisk Monster kabler invendig. Må si jeg ble litt imponert da jeg så det, tatt i betraktning at dette ikke er en spesiellt dyr serie

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en skal markedsføre høyttalere i et kabelreligiøst marked så gir jo det et fortrinn. Om det har noe for seg er en annen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    tar blind test når som helst
    Kan noen med riktig utstyr ta ham på ordet og arrangere en test? Endelig har vi en som vil stille opp på en blindtest med kabler!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kabeldiskusjonene ender nesten alltid opp med at de to frontene står like steilt mot hverandre :-) Enten så utgjør kablene en stor forskjell og alle som tror noe annet er idioter, eller så er alle som kjøper noe annet enn biltemakabler med litt tverrsnitt idioter.

Jeg tror jeg ligger litt midt imellom de to frontene. Jeg gjorde for noen år siden en lyttetest hvor jeg prøvde med noen billigkabler (husker ikke merket) mot noen selvterminerte taralabs biwirekabler til ca 100 kr/meter, totalt litt under 1000 kr for et ferdig sett på 2*2,2 m. Jeg konkluderte den gang at det var en forskjell til fordel for taralabskablene, og da særlig i bassen. Noen hevder at dette bare er innbillning eller placeboeffekt, og at man hører det man vil. Det kan vel også gjelde de som hevder at kabler ikke har noe å si? :-) Det spiller egentlig ikke noen rolle for meg da den opplevde kvaliteten var bedre.

Dette var over 10 år siden, og de samme kablene henger med meg i dag. Ikke fordi jeg ikke tror kabler betyr noe i et anlegg, men fordi jeg tror kabler er det leddet i signalkjeden som betyr minst. Sagt på en annen måte; hvis jeg har noen penger i neven så er det for mitt anlegg mer fornuftig å bruke dem på høyttalere, forsterker eller signalkilde før kabler. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å eksperimentere med kabler senere, men det blir etter andre oppdateringer. Og, jeg kommmer ikke til å handle noe uten at jeg kan levere det tilbake etter en lyttetest i hjemme hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte poenget i denne tråden... Den eneste måten å finne ut om internkablingen betyr noe for dine høyttalere er å bytte dem og høre selv. Har man først begynt å tenke på det så er det ofte ingen vei tilbake.... :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, kabel-diskusjoner er alltid morsomt!

Jeg har vært med på en blindtest av kabler, hvor jeg i utgangspunktet var 100% overbevist at dyre kabler er tull.
    For å gjøre en lang historie kort, resultatet var at vi alle hørte forskjell på Biltema/Clas Ohlson kabler og kabler til 2-300 kr pr m. Men fra de kablene og opp til kabler i 1000 kr klassen hørte vi ingen forskjell.
    (Noe som selvfølgelig ble forklart med at resten av utstyret da var for dårlig, og at ingenting låter bedre enn de svakeste ledd osv osv)

Jeg har et par Dali 8008 som jeg var mildt sagt misfornøyd med lyden i, dette BLE litt bedre med kabler fra Tara LAbs. Derfor tenkte jeg også på den interne kablingen, og skiftet ut de også. Var det verdt jobben? Nei.
    Kjørte en A/B test mot en umodifisert og ingen klarte å si hvem som var hvem.

Norcad

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har vært med på en blindtest av kabler, hvor jeg i utgangspunktet var 100% overbevist at dyre kabler er tull.
    Hvordan ble denne testen gjennomført?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    ...Ikke fordi jeg ikke tror kabler betyr noe i et anlegg, men fordi jeg tror kabler er det leddet i signalkjeden som betyr minst....
    Dette er jeg ikke veldig uenig i!

Seriøse høyttalerprodusenter sparer ikke småøre når kommer til god lyd. En kabel som ikke forringer signalet behøver absolutt ikke koste mye, og dette vet produsentene.

Jeg vil også si at det er lite poeng å prøve å gi vitenskaplige forklaringer på ikke påvisbare fenomener. Det er nok forskjell på kabler når det kommer til skjerming, termineringer og tverrsnitt, men når alt kommer til alt er meningen å få signalet frem uten forringelse. Kabler skal ikke brukes som equalizer. Da er det noe feil med matching av annet utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke mye om lyd, men det jeg vet er at om noe kan selges så blir det produsert. Er det noe som slår ann, så kommer det altid masse spin-off produkter. Dyre kabler må jo være en grei måte å tjene penger på? ALtså, du har kjøpt annlegget ditt, og sikkert brukt det du har å bruke på det. Men du har fortsatt lyst å forbedre det. Hva gjør du da? Kjøper nye kabler! For det kan du klare å ta deg råd til.

Ja ja, hva vet vel jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Yamaha NS serien bruker faktisk Monster kabler invendig. Må si jeg ble litt imponert da jeg så det, tatt i betraktning at dette ikke er en spesiellt dyr serie
    Ja ja,selv monster kabler kan være billige vet du,ihvertfall og lage.Det er forskjell på kabler uten tvil,men jeg mener den lydmessige gevinsten ikke blir så stor i forhold til prisen.Kabler til over 500 kr vurderer jeg aldri,hverken signal eller høyttalerkabler.Da går vinninga opp i spinninga.Er også mere og hente på og bytte komponenter.
    Jeg har også testet "gode "kabler mot biltema og biltema vinner av og til de,men det kommer også ann på hvilke høyttalere man tester på.Diskusjoner er likevel interessant selv om man ikke blir enige.Jeg mener det er mest humbug i kabelindustrien,men med visse modifikasjoner(jækli lange navn her gitt),he he

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pnerbye]Dette er jeg ikke veldig uenig i!

QUOTE]

Dobbelnegasjoner er morsomme. Man må bare passe på at man ikke under noen omstendighet lar være å holde tunga rett i munnen :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch bruker MonsterCable i sine rimeligere konstruksjoner. Så regner med de bruker litt bedre type i sine større/bedre modeller.

Kabler i samme prisklasse har ikke de store forskjellene (noen skiller seg dog ut). Selv har jeg Infinite Resolution Basic kobber, og Kimber 8TC. 8TC låter totalt sett bedre enn IR sine, men IR har mer fylde i mellomtona og bassen. Diskanten og helheten i lyden er bedre med Kimber, men den har også litt tynnere lyd i mellomtone og bassen (IR er fyldig og god her..).

Men jeg har også testa Kimber Kwik12, til 70kr/m. Denne er utrolig god, og neimen ikke langt bak 8TC. Dette er på micronivå, og har lite betydening for den vanlige mannen i gata! Jeg mener 8TC kan brukes på anlegg til langt over 100.000kr klassen. Men anbefaler samtidig folk å teste PMaudio sine BM kabler: FANTASTISKE!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •