Samme kabel til alle høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Samme kabel til alle høytalere?

Jeg lurte om man burde ha samme kabel til alle høytalerne, blir det noen annerledes lyd hvis man har forskjellig kabel?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er vel å ha lik ht kabel til frontrekken

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra et teknisk ståsted, nei. Så lenge de er noenlunde fornuftig dimensjonert til oppgaven er det ikke noe som tilsier at det skal ha noe å si. Ulik lengde eller type går helt fint.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del minstekrav som bør være oppfylt når det gjelder høyttalerkabler. Først og fremst bør R (motstanden) i kabelen være minst mulig. Svært tynne kabler sliter her, og spesielt på lange strekk. En feil mange gjør er å bruke tynnere kabler til bakhøyttalerne. Det er nettopp i disse lange strekkene at en kabel med høy motstand kan påvirke lyden. Desto lavere impedans og desto større svingninger i impedansen i høyttaleren, desto mer vil kabelen kunne påvirke lydbildet. Med svært lav impedans i høyttaleren og relativt høy motstand i kabelen kan man oppleve at kabelen faktisk stjeler flere prosent av effekten fra effekttrinnet.

Jeg vil nok anbefale å kjøre kabler med godt tverrsnitt til alle høyttalere. Det vil etter min mening si minst 2x2mm² til alle høyttalere, gjerne høyere hvis de er lavimpedante (nominell impedans på 4ohm eller lavere), eller strekkene er lange (10 meter eller mer).

Jeg ser overhodet ingen grunn til at man skal ha ulike kabeltyper til høyttalere av samme modell. Like kabler fjerner et usikkerhetmoment fra jakten på balanse i lydbildet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter siste taler, men ser heller ingen grunn til å løpe til butikken om du har noe liggende som oppfyller kravene. For balanse i lydbildet er lengden på kablene nok den minst relevante faktoren sammenlignet med form på rom, møblement osv.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg ser overhodet ingen grunn til at man skal ha ulike kabeltyper til høyttalere av samme modell. Like kabler fjerner et usikkerhetmoment fra jakten på balanse i lydbildet.
    En kjempegod grunn kan jo være at man har kabler til 1000kr meteren til fronthøyttalerne, og ikke er heeelt sikker på om det er verdt det å kjøpe det samme til bakhøyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-P
    Går for QED Original Kabler til Front og Senter jeg, noen forslag til litt billigere kabler til bak høytalere?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noe 2-kvadrat eller 4-kvadrat hos Biltema, Clas Ohlson eller en lignende sjappe, de er billig og gjør det de skal (som ikke er veldig mye...)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En kjempegod grunn kan jo være at man har kabler til 1000kr meteren til fronthøyttalerne, og ikke er heeelt sikker på om det er verdt det å kjøpe det samme til bakhøyttalerne.
    Tjah... Legg merke til at jeg i mitt innlegg skrev "...ingen grunn til at man skal ha ulike kabeltyper til høyttalere av samme modell."

Jeg synes vel at hvis du bruker samme høyttalere bak som foran, så er det fortsatt ingen vits i å muligens ødelegge investeringen i like bakhøyttalere som fronthøyttalere med å tulle med alternativ kabling (spesielt hvis kablingen med de lengste strekkene får den tynneste kabelen).

Men nå må jeg føye til at kabling for meg er der matchingen av komponenter stopper og fin-tweakingen starter. Jeg har ennå ikke opplevd enorme forskjeller mellom ulike kabler, og spesielt ikke høyttalerkabler. Jeg synder selv mot regelen om at kablingen på de lengste strekkene er mest kritisk. Kona har kommet med klare innspill her, og de små surroundhøyttalerne fra Canton er matet med rimelig, hvit flat Navajo-kabel fra Monster. Ikke imponerende, men blander godt inn mot hvite gulvlister og lys tapet (høy WAF). Men så er også mitt anlegg først og fremst optimalisert med hensyn på stereo. Surround-investeringene venter på et egnet rom...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •