Signalkabel / Digitalkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabel / Digitalkabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager.. digitalkabelen jeg mente, var denne:

http://www.hifiklubben.no/show.php?f...2187eea1738673

takk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "hvilken vil være best", det er jo kabler for to forskjellige typer signal. Det blir litt som å spørre om hva som er best av bil og motorsykkel.

Dersom du vil bruke D/A konverterne i avspilleren, bruker du analogkablene. Dersom du mistenker at D/A konverterne i forsterker/receiveren er bedre, bruker du digital coax kabelen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Selgeren hos Hi-Fi Klubben ville sagt "ta den dyreste, den har best lyd". Jeg sier "ta den billigste, det er snakk om et datasignal".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare den ene kabelen (digital coax) som overfører datasignal. De andre er jo til overføring av analog lyd. Se mitt forrige innlegg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, så feil. Kjøp coax, det er bedre enn optisk. Coaxen er en elektrisk kabel, mens den optiske fører dataene i form av lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sagt "Ta denne, og kjøp et par filmer til istedet:"
    http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...7&ic=N&sw=5776

:twisted:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en videokabel fra Monster. Standard videokabler for kompositt-video er 75 Ohm og er derfor godt egnet som digitalkabler også.

Her er lenke: Monster Video® 2 High Resolution Composite Video Cable with RCA Connectors

Husker ikke nøyaktig hva jeg ga for denne, men det lå et sted mellom 200 og 300 kroner, tror jeg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sorry, så feil. Kjøp coax, det er bedre enn optisk. Coaxen er en elektrisk kabel, mens den optiske fører dataene i form av lys.
    Og hvorfor skulle det være bedre? 1 er 1 og 0 er 0 uansett kabel.

Optisk gir galvanisk skille og er beste på LANGE strekk.

Koaks tåler som regel mer fysisk håndtering.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1 er 1 og 0 er 0 uansett kabel.
    For overføring av video og serielle digitale signaler har man behov for betydelig høyere båndbredde enn ved analoge signalkabler for lyd.
    Det gjør at man spesielt ved litt lengde på kabelen risikerer problemer med refleksjon hvis man ikke har riktig impedansetilpasning. Derfor blir ikke dette riktig "uansett kabel", men har du god skjerming og riktig impedans så er det vanskelig å få det galt.

Det er riktig at 1 er 1 og 0 er 0. Siden det må gjøres bufring og behandling av de digitale signalene i mottakerenden, så vil det alltid bli enten riktig eller feil. Det er ingen gradvis forringelse av et digitalt signal så lenge det mottakeren bufrer de riktige bitene. Har man bitfeil så har man et problem, men du skal ha direkte dårlig kabel for at det skal forekomme på grunn av kabelen.

Til alle dere som har lyst til å slakte meg på grunn av at jeg sier at man ikke kan høre forskjell på digitale kabler: JEG hører ikke forskjell, gitt at man har korte kabler med riktig impedanse, og ingen jeg har truffet har hørt forskjell heller. Det er ikke dermed sagt at DU ikke hører forskjell. Det kan være at du i ditt oppsett har følsomme komponenter som påvirkes av dårlig overføring av digitale signaler. I så fall dreier det seg gjerne om en prisklasse på utstyret som er LANGT over det vi snakker om her...

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hva mener du med "hvilken vil være best", det er jo kabler for to forskjellige typer signal. Det blir litt som å spørre om hva som er best av bil og motorsykkel.

Dersom du vil bruke D/A konverterne i avspilleren, bruker du analogkablene. Dersom du mistenker at D/A konverterne i forsterker/receiveren er bedre, bruker du digital coax kabelen.
    Kan hende jeg misforstår fælt nå... ops:
    Men om jeg har en bra dvd-spiller og en ikke fullt så bra forsterker burde jeg ikke bruke optisk kabel?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Men om jeg har en bra dvd-spiller og en ikke fullt så bra forsterker burde jeg ikke bruke optisk kabel?
    Hvis du har en dvd spiller med innebygd DD/DTS dekoder, og den er bedre enn den du har i hjemmekinoforsterkeren så bør du bruke den i stedet. Da må du bruke analoge kabler (5.1) inn i forsterkeren hvis den har (5.1) inngang for dette.
    Hvis du har dvd spiller uten 5.1 dekoding, dvs kun analog stereo ut og digital ut (optisk/coax) så bruker du den digitale utgangen inn i hjemmekinoforsterkeren for DD/DTS 5.1 dekoding der.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Hi-Fil mener, tror jeg, er at hvis du har analoge utganger på din gode DVD-spiller og en forsterker med dårlig konvertering fra digital til analog, så bør du bruke DVD-spillerens analoge utganger og glemme den digitale.

Men jeg har vel inntrykk av at denne tråden dreier seg om hvilken signalkabel man skal bruke hvis man har digitale signaler. Og det er her valget mellom optisk kabel og coaksialkabel står. Det er mange meninger her om hva som er best, så det eneste jeg kan si sikkert er at det ikke er noen sikre svar. Mange sverger til en god coaksialkabel (skjermet, 75Ohm), men det er enkelte som sverger til optisk kabling. Tror dette har mye med utstyret og ørene til den som hører å gjøre.
    Personlig hører jeg ikke forskjell på ulike digitalkabler og bruker begge deler i mitt anlegg, siden satelittuneren også har digital ut, og receiveren bare har en inngang av hvert slag.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre

Hvis du har en dvd spiller med innebygd DD/DTS dekoder, og den er bedre enn den du har i hjemmekinoforsterkeren så bør du bruke den i stedet. Da må du bruke analoge kabler (5.1) inn i forsterkeren hvis den har (5.1) inngang for dette.
    Hvis du har dvd spiller uten 5.1 dekoding, dvs kun analog stereo ut og digital ut (optisk/coax) så bruker du den digitale utgangen inn i hjemmekinoforsterkeren for DD/DTS 5.1 dekoding der.
    Har H/K 30 og en nogenlunde grei Sony forsterker så blir nok bedre å bruke dvd-spilleren. Regner med det går greit, husker ikke helt hva slags innganger og utganger det er. Men skal bruke vanlige høyttaler kabler på 5.1 ut/inn da? Og får ikke dvd-audio i 5.1 pga at jeg bruker optisk såvidt jeg skjønte ut fra et svar på en annen tråd her så må nok ordne det når jeg kommer hjem.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det Hi-Fil mener, tror jeg, er at hvis du har analoge utganger på din gode DVD-spiller og en forsterker med dårlig konvertering fra digital til analog, så bør du bruke DVD-spillerens analoge utganger og glemme den digitale.

Men jeg har vel inntrykk av at denne tråden dreier seg om hvilken signalkabel man skal bruke hvis man har digitale signaler. Og det er her valget mellom optisk kabel og coaksialkabel står. Det er mange meninger her om hva som er best, så det eneste jeg kan si sikkert er at det ikke er noen sikre svar. Mange sverger til en god coaksialkabel (skjermet, 75Ohm), men det er enkelte som sverger til optisk kabling. Tror dette har mye med utstyret og ørene til den som hører å gjøre.
    Personlig hører jeg ikke forskjell på ulike digitalkabler og bruker begge deler i mitt anlegg, siden satelittuneren også har digital ut, og receiveren bare har en inngang av hvert slag.
    Oki, takk.
    Tror dvd-spilleren er bedre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal bruke vanlige høyttaler kabler på 5.1 ut/inn da?
    Nei, aldri høyttalerkabler på signaler mellom DVD-spiller og receiver/forsterker. :shock: For 5.1 analog utgang fra DVD skal du bruke 6 gode analoge signalkabler.

Tilkobling av høyttalere blir som du alltid har gjort, med høyttalerkabler til høyttalerterminalene på receiver/forsterker. Aktiv sub kobler du også som før (til subwoofer ut på forsterkeren med analog signalkabel). Grunnen til det er at du må gå via forsterkeren for å kunne styre volumet sammen med de andre høyttalerne.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe"]
    Men skal bruke vanlige høyttaler kabler på 5.1 ut/inn da?
    Nei, aldri høyttalerkabler på signaler mellom DVD-spiller og receiver/forsterker. :shock: Her skal du bruke 6 gode analoge signalkabler.
    quote]

Hmmm... Takk. ops: Hadde sikkert funnet det ut når jeg så litt bak der men. *Snart hjem å finne fram bilstereokablene mine...*

Sorry for å ødelegge tråden, litt grønn på sånne ting. Men må spørre litt for å finne ut ting. :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for å ødelegge tråden, litt grønn på sånne ting. Men må spørre litt for å finne ut ting. :roll:
    Selvfølgelig. En viktig grunn til at dette forumet eksisterer er jo å spre det glade budskap til alle som er interessert!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Og hvorfor skulle det være bedre? 1 er 1 og 0 er 0 uansett kabel.

Optisk gir galvanisk skille og er beste på LANGE strekk.

Koaks tåler som regel mer fysisk håndtering.

Hei.

Riktig at 1 er 1 og 0 er 0. Men; 1 kan bli lest som 0 med en dårlig optisk kabel. Jo oftere 1 tolkes som 0 og vice versa, jo dårligere blir lyden. Med en elektrisk kabel er sjansene for feillesing mindre, dermed blir lyden også bedre. En elektrisk kabel vil tåle bøy og tøy, mens en optisk må ligge helt rett for å yte 100% og å få den til å ligge helt rett går sjelden i et hjemmeopsett der komponentene står over eller ved siden av hverandre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig at 1 er 1 og 0 er 0. Men; 1 kan bli lest som 0 med en dårlig optisk kabel. Jo oftere 1 tolkes som 0 og vice versa, jo dårligere blir lyden. Med en elektrisk kabel er sjansene for feillesing mindre, dermed blir lyden også bedre. En elektrisk kabel vil tåle bøy og tøy, mens en optisk må ligge helt rett for å yte 100% og å få den til å ligge helt rett går sjelden i et hjemmeopsett der komponentene står over eller ved siden av hverandre.
    Det er gutten sin det!
    Helt enig. Får du en knekk på kabelen er det "game over".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •