Signalkabel / Digitalkabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sorry, så feil. Kjøp coax, det er bedre enn optisk. Coaxen er en elektrisk kabel, mens den optiske fører dataene i form av lys.
    Og hvorfor skulle det være bedre? 1 er 1 og 0 er 0 uansett kabel.

Optisk gir galvanisk skille og er beste på LANGE strekk.

Koaks tåler som regel mer fysisk håndtering.
    Digitale signaler blir sendt som firkantpulser i en kabel i en analog verden. For å kunne sende en perfekt firkantpuls i en kabel så må en i teorien ha uendelig båndbredde. I praksis så har en ikke det (!) noe som gjør at firkantpulsene blir litt avrundet i kantene/flankene. I teorien så er overgangen mellom 1 og 0 momentan, men i praksis blir denne ujevn fordi pulsene er avrundet (det er dette som er jitter).
    Hvis mottageren buffrer, klokker og behandler signalene så bør ikke dette være noe problem (Noe som må gjøres i en DD/DTS dekoder).

Så over til mediumet:
    En optisk kabel gir galvanisk skille (og kabelen kan heller ikke forstyrres av elektromagnetisk støy), men har også forvrengning i det optiske mediet slik som en elektrisk kabel har. På optiske kabler så har en også komponentene som gjør om fra elektrisk til optisk (i sender) og fra optisk til elektrisk (i mottager) som også kan gi forvrengning (med forvrengning mener jeg avrunding av flanker/jitter). Såvidt jeg har forstått så er det her problemet med optisk ligger og grunnen til at coax er anbefalt fremfor optisk.

Når det gjelder koakskabelen så er den mottagelig for elektromagnetisk støy, og må ha riktig impedans for å unngå refleksjoner, men ingen av delene bør være noe særlig problem i korte strekk (folk har vanligvis kun 1-2m kabel mellom dvd spiller og prosessor).

I praksis tror jeg ikke en kan høre noe forskjell på optiske og koaks kabler i vanlige hjemmekinoforsterkere, men som sagt ovenfor så er koakskabelen som regel mer robust.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 kan bli lest som 0 med en dårlig optisk kabel. Jo oftere 1 tolkes som 0 og vice versa, jo dårligere blir lyden. Med en elektrisk kabel er sjansene for feillesing mindre, dermed blir lyden også bedre. En elektrisk kabel vil tåle bøy og tøy, mens en optisk må ligge helt rett for å yte 100% og å få den til å ligge helt rett går sjelden i et hjemmeopsett der komponentene står over eller ved siden av hverandre.
    Med overføring ved lysets hastighet introduseres ingen målbar forsinkelse selv om lyssignalet reflekteres i veggene i den optiske kabelen noen ganger. Og en optisk kabel kan fint legges i bue, selv om den ikke bør utsettes for brå knekk som kan ødelegge fiberen.

Hvis en optisk kabel måtte legges rett for å unngå bitfeil, ville det vært rimelig kritisk, noe det ikke er. For oss som har jobbet i Forsvaret, der all nettverkskabel er gjort med optiske kabler, så er det klart at denne overføringen er temmelig robust og tåler å legges i kveiler og buer uten at det introduserer bitfeil.

Som for koaksialkabel gjelder altså at du skal ha veldig dårlig kvalitet på kabelen før du begynner å få bitfeil. At den må ligge helt rett er etter min mening tull.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig at 1 er 1 og 0 er 0. Men; 1 kan bli lest som 0 med en dårlig optisk kabel. Jo oftere 1 tolkes som 0 og vice versa, jo dårligere blir lyden. Med en elektrisk kabel er sjansene for feillesing mindre, dermed blir lyden også bedre. En elektrisk kabel vil tåle bøy og tøy, mens en optisk må ligge helt rett for å yte 100% og å få den til å ligge helt rett går sjelden i et hjemmeopsett der komponentene står over eller ved siden av hverandre.
    De optiske kablene må ikke ligge 100% rett, men det er en maks bøyning som en må forholde seg til. Den optiske kabelen kan ses på som et slags rør med speilvegger, hvor lyset reflekteres fra vegg til vegg gjennom kabelen. Speilveggene er heller ikke fullverdige speil, og hvis alt lyset skal reflekteres videre i kabelen så må veggen og lyset ha en ganske spiss (liten) vinkel. Hvis lyset kommer rett mot veggen så vil lyset absorberes i veggen, og ikke bli sendt videre.

Se bildet hvis det er uklart:

Eksempel på forvrengning i forskjellige typer fiber:

EDIT:
    Her er en intro til fiberoptikk:
    http://www.commsplace.com/Knowledge/...bre_optics.htm

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ser det er flere som svarer på det samme her.
    Folk kan ikke klage på at de ikke får svar ihvertfall...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    På optiske kabler så har en også komponentene som gjør om fra elektrisk til optisk (i sender) og fra optisk til elektrisk (i mottager) som også kan gi forvrengning (med forvrengning mener jeg avrunding av flanker/jitter). Såvidt jeg har forstått så er det her problemet med optisk ligger og grunnen til at coax er anbefalt fremfor optisk.
    Jeg utelukker heller ikke at denne konverteringen kan forårsake hørbare påvirkninger i enkelte HiFi-komponenter. Poenget mitt er hovedsaklig at overføringsmediet optisk kabel tåler lengre strekk, har høyere båndbredde, mindre tap, påvirkes ikke av eksterne støykilder og gir galvanisk skille. Det gjør at selve den optiske kabelen er lite sannsynlig som feilkilde til dårligere lyd.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg utelukker heller ikke at denne konverteringen kan forårsake hørbare påvirkninger i enkelte HiFi-komponenter. Poenget mitt er hovedsaklig at overføringsmediet optisk kabel tåler lengre strekk, har høyere båndbredde, mindre tap, påvirkes ikke av eksterne støykilder og gir galvanisk skille. Det gjør at selve den optiske kabelen er lite sannsynlig som feilkilde til dårligere lyd.
    Jeg er enig med deg der (Tror vi egentlig er ganske enige).

BB

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre

Riktig at 1 er 1 og 0 er 0. Men; 1 kan bli lest som 0 med en dårlig optisk kabel. Jo oftere 1 tolkes som 0 og vice versa, jo dårligere blir lyden. Med en elektrisk kabel er sjansene for feillesing mindre, dermed blir lyden også bedre. En elektrisk kabel vil tåle bøy og tøy, mens en optisk må ligge helt rett for å yte 100% og å få den til å ligge helt rett går sjelden i et hjemmeopsett der komponentene står over eller ved siden av hverandre.
    De optiske kablene må ikke ligge 100% rett, men det er en maks bøyning som en må forholde seg til. Den optiske kabelen kan ses på som et slags rør med speilvegger, hvor lyset reflekteres fra vegg til vegg gjennom kabelen. Speilveggene er heller ikke fullverdige speil, og hvis alt lyset skal reflekteres videre i kabelen så må veggen og lyset ha en ganske spiss (liten) vinkel. Hvis lyset kommer rett mot veggen så vil lyset absorberes i veggen, og ikke bli sendt videre.

Se bildet hvis det er uklart:

Eksempel på forvrengning i forskjellige typer fiber:

EDIT:
    Her er en intro til fiberoptikk:
    http://www.commsplace.com/Knowledge/...bre_optics.htm

Jeg sa heller ikke at de MÅ ligge rett, men for å få en så liten feilprosent som mulig, må den ligge rett. Jo mere bøy og tøy, desto mer feillesning av 1 og 0.. Derfor er coaxkabel best i et hjemmeanlegg, der feillesning sjelden forekommer fordi den fører et elektrisk signal.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål... Er det noen forskjell på hvor langt man kan legge dig. Coax, og dig. Optisk kabel?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa heller ikke at de MÅ ligge rett, men for å få en så liten feilprosent som mulig, må den ligge rett. Jo mere bøy og tøy, desto mer feillesning av 1 og 0.. Derfor er coaxkabel best i et hjemmeanlegg, der feillesning sjelden forekommer fordi den fører et elektrisk signal.
    Det er riktig at mere svinger gir større forvrengning, men jeg er usikker på om det betyr noe i praksis her. Vi snakker jo om ganske korte strekk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectres figurer er gode, men overdrevne i illustrasjonene. Pulsene blir ikke forringet så mye som illustrasjonene viser, spesielt ikke i korte strekk som vi snakker om her, da ville optiske kabler være ubrukelige over lange avstander, noe de virkelig ikke er (de er ekstremt gode på akkurat det og har en mye høyere båndbredde enn det som behøves for audio).
    Kan du begrunne hvorfor bitfeil skulle være mer utbredt i et hjemmekinoanlegg enn i datanettverksverdenen?

For å være klinkende klar: Gitt en viss basiskvalitet på henholdsvis koaksialkabel og optisk kabel blir det ingen bitfeil i digitale overføringer av lyd innenfor normale avstander i et hjemmekinoanlegg.

Jeg har dermed ikke sagt noe om de tidligere omtalte konverterne fra elektriske til optiske signaler. De kan introdusere støy som ikke forekommer på koaksialsignalet, siden det her ikke forekommer konvertering.
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Et spørsmål... Er det noen forskjell på hvor langt man kan legge dig. Coax, og dig. Optisk kabel?
    Optisk kabel kan legges over mye lengre strekk enn en coaksialkabel. En koaksialkabel for digitale signaler har omtrent de samme begrensningene som videokabel, siden refleksjon av elektriske signaler, støy osv. er faktorer som spiller inn med økende lengde. Men med god impedansetilpasning og skjerming er det ikke noen praktisk forskjell innenfor et normalt bolighus. Ingen bitfeil her heller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med god impedansetilpasning og skjerming er det ikke noen praktisk forskjell innenfor et normalt bolighus. Ingen bitfeil her heller.
    20meter..? :shock: Det er nemlig det jeg trenger fra pc'n til Recieveren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20meter..? :shock: Det er nemlig det jeg trenger fra pc'n til Recieveren.
    Min mening: Spiller ingen rolle hvilken teknologi (optisk eller koaksial) du bruker for digital overføring over denne avstanden, men hvis du går for koaksialkabel, så pass på at du får en kabel med impedans på nøyaktig 75Ohm, god skjerming og god terminering.

Ville ikke gått for rimelige Clas Ohlson-kabler med slike strekk. Mulig en god komposittvideokabel vil kunne gjøre jobben.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening: Spiller ingen rolle hvilken teknologi (optisk eller koaksial) du bruker for digital overføring over denne avstanden, men hvis du går for koaksialkabel, så pass på at du får en kabel med impedans på nøyaktig 75Ohm, god skjerming og god terminering.
    Selve kabelen er ikke noe problem, den lager jeg selv av RG59 eller RG6... Satser på at det går greit da.

Finnes det noen rimelige SPdif -> Optisk konvertere forresten?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette ikke er innebygget allerede, ville jeg ikke tatt bryet. Å innføre nye konvertere og annet rart i signalveien forbedrer sjelden noe. Selv om konverteren ikke ødelegger noe, innfører den i beste fall en forsinkelse av signalet. Hørbar? Vet ikke...

Siden det er ganske mange som mener at koaksialkabel lyder best, ville jeg gått for en koaksialkabel.
    Vi som mener det ikke spiller noen rolle, kommer fortsatt til å lete etter en god grunn til at enkelte påstår de hører forskjell... Men statistikken basert på meninger tilsier at koaksialkabel lyder best, så da er valget rimelig klart, eller hva?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette ikke er innebygget allerede, ville jeg ikke tatt bryet.
    Dette fordi recieveren min BARE har 1 SPdif inngang.. Og den er allerede i bruk.. :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette ikke er innebygget allerede, ville jeg ikke tatt bryet.
    Dette fordi recieveren min BARE har 1 SPdif inngang.. Og den er allerede i bruk.. :roll:
    Ah... samme problem som jeg har. Har den komponenten som bruker koaks-inngangen på receiveren optisk utgang, så kan du jo bare koble til den på den optiske inngangen isteden, eller hva?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den komponenten som bruker koaks-inngangen på receiveren optisk utgang, så kan du jo bare koble til den på den optiske inngangen isteden, eller hva?
    Nope, desverre... Må nok konvertere. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Her er konverter.Koster 498.B-Tech selges av www.interconnect.no

"BT 992 er en digital til digital omformer. Det betyr at man kan få omformet fiberoptisk
    digital signal til elektrisk digital signal og omvendt. En inngang for henholdsvis fiberoptisk
    og elektrisk, og tilsvarende ut. Et must for de som bl.a. har MiniDisc spillere og noen MP3 spillere, - og kun har elektrisk digital inngang på sin forsterker eller receiver. "

AE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectres figurer er gode, men overdrevne i illustrasjonene. Pulsene blir ikke forringet så mye som illustrasjonene viser
    Hehe, ja stusset litt på de jeg også, må være ekstremt lange strekk før signalet ser sånn ut, men tenkte at de i hvertfall viser at optisk også har forvrengning (det er ikke alle som tror det).

Selve kabelen er ikke noe problem, den lager jeg selv av RG59 eller RG6... Satser på at det går greit da.

Hvis du lager en kabel som nevnt ovenfor så burde det fungere bra med 20m strekk.

Jeg har faktisk bygd meg en Optisk til coax konverter (og omvendt) når jeg studerte (har elektronikk/telekomm/datakomm bakgrunn). Det er ikke så vanskelig med litt elektrokunnskaper. Se bilde nedenfor (vi bør kanskje ta dette i en egen tråd).

BB

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøff den boksen der...
    Har søkt endel på nett og lest endel, men egentlig aldri funnet ut av noen tall for sannsynlighet for bitfeil for optisk eller coax (Toslink/Spdif). Trolig er denne i størrelsesorden 10^-3 - 10^-9. Det vil si at det kanskje for hver 1000 bit oppstår en bitfeil. I tillegg så vil jeg tro det er brukt diverse algoritmer/teknikker for å rette opp disse feilene.
    Er det noen som kan bekrefte/avkrefte, eller informere om teknisk fakta?

Jeg tipper at man i en blindtest ikke vil høre forskjell på hverken coax eller optisk.

Grunnen til at noen påstår optisk i hjemmekino-sammenheng er dårlig sammenlignet med proff fiber som brukes i telefoni/data, er fordi denne er en helt annen kvalitet på både plastik og diode/sensor. Den er også myyye tykkere og det resulterer større problemer (som beskrevet av figurene over). Men så lenge avstandene er korte, så har det nok ikke mye å si...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •