Informasjon om kabeltypar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Informasjon om kabeltypar

Eg har ikkje funne ein tråd der det blir teke opp kva type kablar ein skal nytte dei forskellige stadane i heimekinoen. Eg held i desse tider på å byggje opp heimekinoen min, og eg blir passe forvirra år eg skal kjøpe kablar. Det er så mykje å velje i.

Digital, analog, koaksial, optisk, phono, minijack, rca, subwooferkabel ,hdmi, scart, komponent, allverdens sortar høgtalarkablar. Ja, fuglane veit, det er sikkert enda fleire kabeltypar.

Så nøtta er jo å bruke den rette kabelen på rett plass i heimekinosystemet. Er det nokon som kan gi meg eit kort oversyn over kva eigenskapar dei forskjellige kablane har? Kva ulemper og fordelar har dei forskjellige kablane, sett i høve alternative kabeltypar. Til dømes: Bør eg nytte optisk, koaksial eller phono mellom cd-spelar og forsterkar?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Denne gir en god oversikt over ulike kabeltyper. Men det de sier om hvor mye penger du bør bruke på det, er bare tull. Det er ingen grunn til å bruke mere enn noen hundrelapper på å koble sammen hjemmekinokomponentene dine. Du finner alt du behøver av kabler på Clas Ohlson. (Legg dessuten merke til at artikkelen ikke refererer til noen som helst dokumentasjon for påstandene sine.)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Denne gir en god oversikt over ulike kabeltyper. Men det de sier om hvor mye penger du bør bruke på det, er bare tull. Det er ingen grunn til å bruke mere enn noen hundrelapper på å koble sammen hjemmekinokomponentene dine. Du finner alt du behøver av kabler på Clas Ohlson. (Legg dessuten merke til at artikkelen ikke refererer til noen som helst dokumentasjon for påstandene sine.)
    Mener du f.eks at en billig scartkabel (f.eks slike som fölger med en TV når du kjöper den) gir like godt bilde som en dyrere påkostet scartkabel?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du f.eks at en billig scartkabel (f.eks slike som fölger med en TV når du kjöper den) gir like godt bilde som en dyrere påkostet scartkabel?
    Nå vet jeg ikke hvilken scart-kabel som fulgte med din TV, men jeg ser ingen grunn til at f.eks. Oslo Hi-Fi-Centers Silver Screen Scart til 3000,- skal gjøre jobben noe bedre enn Clas Ohlsons kabler til en hundrings eller to.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet noen kabler fra hverken Clas Ohlson eller Oslo Hifi-center, så det skal jeg ikke uttale meg om. Forskjellen mellom den originale Panasonic scart'en som fulgte med TV'en og min Qed-scart er ihvertfall formidabel.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke dette utvikler seg til ENDA en kabeldiskusjon. De har vi mer enn nok av allerede, og det er den samme diskusjonen med de samme argumentene hver eneste gang.

Det beste rådet er: Test selv, og se hvor stor forskjell du ser/hører.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet noen kabler fra hverken Clas Ohlson eller Oslo Hifi-center, så det skal jeg ikke uttale meg om. Forskjellen mellom den originale Panasonic scart'en som fulgte med TV'en og min Qed-scart er ihvertfall formidabel.
    Såvidt jeg har forstått er det det mange typer signaler som kan gå gjennom en scart-kabel - den kan frakte både composit, svideo og rgb signal. Det kan være at forskjellen du ser skyldes at den billige kablen kun har leder for composit eller svideo, mens den dyrere kablene også har ledere for rgb. Forskjellen på rgb og composit er formidabel.

Jeg har ikke gjort mye grunnforskning på temaet, men jeg tror ikke forskjellen på kabler er så stor som mange andre påstår. Alt kommer jo an på hvilken prisklasse du oppererer i, men innenfor min økonomi tror jeg ikke kablen utgjør merkbar forskjell i lyd/bilde (dvs surroundanlegg til ca 18000, og projektor til 14000).

Hvis jeg har valget mellom å bruke 3000 eller 300 på en sub-kabel så velger jeg heller en kable til 300 og putter de 2700 jeg har "til overs" i en dyrere sub. Jeg tror det vil gi meg lagt bedre lyd for pengene. Kanskje du hører noe i 100.000 klassen - men da er jo 3000 til kablen en pølse i slaktetida.

Når det gjelder digitalkabler så har jeg ennå til gode å høre forskjell på kabler - og å høre en logisk forklaring på hvorfor en dyrere kabel vil gjøre en bedre jobb. Signalet overføres jo digitalt, så såvidt jeg kan forstå er kablenen enten god nok - og gir perfekt bilde/lyd, eller for dårlig, og virker ikke.

Dette er jo en debatt mange har meninger om - men jeg tror nok at psyko-akustikk spiller en meget stor rolle innenfor kabeldebatten. Dyre kabler ser tøffere ut, og man vil så gjerne at de skal høres bedre ut.

Så kort oppsummert er min mening - kjøp relativt rimlige kabler, putt heller pengene du sparer i bedre komponenter - det gir mest lyd/bilde for pengene. Å bruke masse penger på digitalkabler er tull.

Ellers er jo det beste rådet som alltid å prøve ut og se om du selv hører/ser noen forskjell - og vurder om du synes prisen er forsvarlig (sett opp mot hva annet du kan få for samme summen).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duksaum
    Eg har ikkje funne ein tråd der det blir teke opp kva type kablar ein skal nytte dei forskellige stadane i heimekinoen. Eg held i desse tider på å byggje opp heimekinoen min, og eg blir passe forvirra år eg skal kjøpe kablar. Det er så mykje å velje i.

Digital, analog, koaksial, optisk, phono, minijack, rca, subwooferkabel ,hdmi, scart, komponent, allverdens sortar høgtalarkablar. Ja, fuglane veit, det er sikkert enda fleire kabeltypar.

Så nøtta er jo å bruke den rette kabelen på rett plass i heimekinosystemet. Er det nokon som kan gi meg eit kort oversyn over kva eigenskapar dei forskjellige kablane har? Kva ulemper og fordelar har dei forskjellige kablane, sett i høve alternative kabeltypar. Til dømes: Bør eg nytte optisk, koaksial eller phono mellom cd-spelar og forsterkar?
    Du spør åpenbart ikke om noen ny kabeldebatt, så jeg prøver heller å svare på et av temaene.

Mellom CD-spiller og receiver bør du bruke en digital kabel om du har bedre DAC i receiver enn i CD-spiller. Har du ikke det bør du bruke en analog kabel. Optisk kabel og koaksial kabel er begge digitale. Optisk kabel er et svært lite påvirkelig medium. Phono-kabel (analog) kan være noe utsatt for støy, så det kan hende du ønsker en skjermet kabel til dette formålet.

Til høyttalere bør du ikke ha for tynn kabel. Velger du 2-4 kvmm bør du være trygg. Jeg har gode erfaringer med 4kvmm fra Biltema. Begynn billig, og prøv ut dyrere kabler på ditt anlegg når du får litt erfaring. Alt annet blir religiøst babbel.

Til sub bruker du en RCA-kabel. Dette er en mono phonokabel.

Til projektor/TV er HDMI å foretrekke.

Jeg er ingen guru på området, men det er i alle fall en begynnelse!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært med på en test av bl.a. kabler fra clas ohlson, gjennom et valgfag på grunnkurs elektro. Vi kjører et valgfag som kalles multimediasystemer, og et av de emnene vi snakker om er nettopp kabler. Siden dette var på en skole osv. var det klart ikke noe high-end utstyr, men vi kom fram til noen greie konklusjoner, synes iallefall jeg. Signalkabelen fra clas ohlson ga et stort løft i forhold til "lakrislissen" som er vanlig at følger med CD spiller osv. Videre prøvde vi på signalkabelsiden en kabel fra Monster og en Kimber. Begge disse ga bedre lyd enn kabelen fra clas ohlson, men det var litt uenighet om hvilken som var best, smak og behag osv.

Vi sammenlignet også HT kabel, en tynn type, nesten lakris og en noname 2,5mm. Vi hørte stor forskjell på disse også.

At vi greide å høre forskjell under de forholdene det er på en skole, og med et utvalg relativt rimelige kabler var iallefall konklusjonen at det nok lønner seg å legge noen kroner i kabel, selv om det kanskje ikke virker fornuftig. Styr iallefall unna det aller rimeligste, det er mye åå hente på de første kronene som blir lagt i kabel, men denne pris/prestasjons kurven vil nok flate ut etterhvert.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duksaum

Kabler innenfor forskjellige kobblingsmetoder kommer i forskjellige priser og kvaliteter, og enkelte ganger følger pris og kvalitet på kabelen og resultatet i annlegget, hverandre så dårlig at man ikke uten videre kan sette likhetstegn mellom Pris=Kvalitet.

Ytelses messig testing av kabler der noen hører seg frem til den beste kabelen, har ofte så mange kjennte og ukjennte faktorer at man ikke uten videre kan overføre denne test kunnskapen videre i andre systemer, og man børr være skeptisk til disse tingene og heller teste tingene selv hvis man vurderer dyre super kabler anbefalt fra andre.

Litt av problemet du Duksaum står ovenfor med valg av kabler, er hvilke tikobblings muligheter har det utstyret som skal kobbles sammen, og hvilke type kobblinger utnytter elektronikken i apparatene best og dermed også gir best resultat. Tror derfor det kunne være greit å få litt mer konkret info om de komponentene du har tenkt å kobble sammen i hjemmekinoen din, så kan de som har erfaring med tilsvarende produkter gi en liten oversikt hvilke muligheter du børr benytte deg av, og hvilke du ikke trenger å kjøpe kabling til osv.

Kabling kan både være vanskelig og være lett, det kommer ann på hvilke komponenter man har, og hvor mye av potensialet man vil Twake ut av konstuksjonene. Mange ganger kan det i utgangspunktet være bedre å kjøpe f.eks en bedre høytaler og bruke billige 4mm2 biltema høytaler kabler, enn å kjøpe en dårligere høytaler som man benytter dyre testvinner høytaler kabler sammen med.;-)

Edit:rettet noen trykkleifer og tilførte noen nye...;-)

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er veldig individuelt ja. Hørte på et par Ikon 7 med noen helt ok Tara Labs-kabler(70-80 kr meteren eller noe), og synes det låt bra. Fikk så koblet på et par Kimber Monocle XL eller hva de het, og det var tydelige forskjeller. Og for å være helt ærlig hadde jeg IKKE lyst til å høre forskjell, for hvem vil vel kjøpe en dyr kabel når man kan kjøpe en billig en? Men da jeg hørte såpass forskjell som det jeg faktisk gjorde, så begynner jeg å lure på om det i mitt tilfelle kan være verdt å gruble litt. Men som andre har nevnt her, test ut noen billige først, for det kan godt hende at du ikke får utbytte av dyrere kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg har vært med på en test av bl.a. kabler fra clas ohlson, gjennom et valgfag på grunnkurs elektro. Vi kjører et valgfag som kalles multimediasystemer, og et av de emnene vi snakker om er nettopp kabler. Siden dette var på en skole osv. var det klart ikke noe high-end utstyr, men vi kom fram til noen greie konklusjoner, synes iallefall jeg. Signalkabelen fra clas ohlson ga et stort løft i forhold til "lakrislissen" som er vanlig at følger med CD spiller osv. Videre prøvde vi på signalkabelsiden en kabel fra Monster og en Kimber. Begge disse ga bedre lyd enn kabelen fra clas ohlson, men det var litt uenighet om hvilken som var best, smak og behag osv.

Vi sammenlignet også HT kabel, en tynn type, nesten lakris og en noname 2,5mm. Vi hørte stor forskjell på disse også.

At vi greide å høre forskjell under de forholdene det er på en skole, og med et utvalg relativt rimelige kabler var iallefall konklusjonen at det nok lønner seg å legge noen kroner i kabel, selv om det kanskje ikke virker fornuftig. Styr iallefall unna det aller rimeligste, det er mye åå hente på de første kronene som blir lagt i kabel, men denne pris/prestasjons kurven vil nok flate ut etterhvert.
    Hvordan ble denne testen utført? Fikk dere f.eks. vite hvilke kabler som til enhver tid spilte?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av dene testen gjorde vi det. Var ikke lagt opp til noen form for blindtest. Grunnen til at det ikke ble gjort var til dels tiden, og til dels valg gjort av elevene. Dette var en test som ble gjort bare over to skoletimer, hvor noe av tiden gikk med til å rigge utstyr, og med et begrenset utvalg kabler.

Det som var spesielt var imidlertid at de fleste var enige om de fleste forandringene, bortsett fra at de ikke var enige om det var Monster eller Kimber som lød best. Mulig de kunne blitt enige hadde vi hatt bedre tid til å prøve forskjellige kabler. Vi prøvde også å bruke den interne DAC'en i receiveren, da flere mente denne sannsynligvis ville være like god som DAC'en i CD spilleren, men der var det enighet om at DAC'en i CD spilleren var best.

For ordens skyld, utstyret som var brukt.

Teac AG-7D receiver
    Infinity reference 61 MK2
    Sony CD spiller QS serien (husker ikke nøyaktig betegnelse)
    Plate : Roger Waters, Amused to death.

Grunnen til at jeg har tatt opp denne testen er påstanden lenger oppe om at det ikke er forskjell på kabler, noe som ble bevist på kort tid i vår uhøytidelige test. Tror at vi neste år kommer til å gjøre denne testen også, men litt mer "vitenskapelig".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har tatt opp denne testen er påstanden lenger oppe om at det ikke er forskjell på kabler, noe som ble bevist på kort tid i vår uhøytidelige test. Tror at vi neste år kommer til å gjøre denne testen også, men litt mer "vitenskapelig".
    Ja, det er nok en fordel å ha en litt mere vitenskapelig tilnærming. For hvordan kan dere vite at eventuelle opplevde forskjeller faktisk skyldtes kablenes egenskaper, dersom dere ikke kontrollerte for andre mulige faktorer som deltakernes forventninger, etc? Det er ikke noe vanskelig å bevise at folk opplever forskjeller på kabler. Det som er vanskelig er å finne årsaken til de opplevde forskjellene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev lenger oppe var dette lever på grunnkurs, og de har som regel ingen forventninger i det hele tatt. Det var få av dem som hadde noen formening om hvilken kabel som var dyrest osv.

Men tror likevel jeg skal gjøre dette annerledes neste gang, det er helt klart.

Vil uansett ikke at noen skal tro at dette er den eneste sannhet, det er det ikke. Forholdene tatt i betraktning synes jeg det var et under at vi hørte noen forskjeller i det hele tatt. Poenget med hele "testen" var å bevise at det kunne lønne seg å legge noen kroner i kabel framfor å bruke "lakrislisser", noe jeg mener vi klarte.

Skal jeg prøve kabler hjemme vil jeg nok gå fram på en annen måte.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror noen som har skrevet i denne tråden bør ta en kikk på hva trådstarter ønsker hjelp til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med hele "testen" var å bevise at det kunne lønne seg å legge noen kroner i kabel framfor å bruke "lakrislisser", noe jeg mener vi klarte.
    Ja, det har dere kanskje bevist (at det kan lønne seg). Men dere har ikke bevist hvorfor det kan lønne seg. Det er en viktig forskjell. Å finne fram til årsak er ofte uhyre komplisert.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tror noen som har skrevet i denne tråden bør ta en kikk på hva trådstarter ønsker hjelp til.
    Det er alltid sånn det går med kabel-relaterte spørsmål her på forumet.

En stakkar begynner med å spørre om hva slags kabel han trenger mellom tv'n og dvd'en, og så er hele diskusjonen i gang igjen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •