BI Wiring... Har det noe for seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BI Wiring... Har det noe for seg?

Jaa....

Har det virlkelig noe for seg..? Jeg har ikke lest mye om dette, men har utifra det jeg har lest gjort meg opp en mening om at ikke virker, og er et markedsførings triks...

Hva sier dere andre?

Prøv å la denne diskusjonen gå fredelig for seg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Hva var det vi ble enig om i den andre tråden? Prøv selv... 8)
    Svært liten forskjell spør du meg. Men jeg kan derimot anbefale å bytte ut de metall-dingsene som sitter bak på høyttalere som kan bi-wires. De er ikke mye å samle på.

Kjører forresten bi-wiring for tiden. Kjøpte litt for lange kabler så jeg fant ut at jeg likesågodt kunne prøve det.

Bi-amping derimot...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan derimot anbefale å bytte ut de metall-dingsene som sitter bak på høyttalere som kan bi-wires. De er ikke mye å samle på.
    Mener du at laskene er for dårlige?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ihvertfall ikke for gode. På noen høyttalere så er det jo bare noen blikkbiter. Å bytte ut med en liten stump høyttalerkabel koster ikke mye og er mye bedre, ihvertfall i teorien.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom tverrsnittet på kablene dine er for dårlig, og du har noen meter ekstra liggende har det absolutt noe for seg.
    Er også enig med Whoppass Cheese når det gjelder laskene. Jeg bruker også høyttalerkabel mellom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn hvis man har A og B høytalerutganger på forsterkeren, har det da noe for seg å kjøre en slags "intern" biamping?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir neppe biamping av det, A og B utgangen er jo fra samme forsterker. Og av den grunn tror jeg det fungerer like bra med ett sett godt dimensjonerte kabler. Jeg har selv bi-wire oppsett, men bare for å doble tverrsnittet på kablene. Hadde jeg brukt samme tverrsnitt i et singlewire oppsett tror jeg det ville fungert like bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv bi-wire oppsett, men bare for å doble tverrsnittet på kablene. Hadde jeg brukt samme tverrsnitt i et singlewire oppsett tror jeg det ville fungert like bra.
    Det tror vel jeg også.. Blir sprø av å lese runt på nettet.. Alle mener forskjellige ting.... :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring påvirker lyden, men i svært liten grag. Det finnes kabler som er beregnet for biwiring, og som har forskjellig tverrsnitt på lederne. LIGG UNNA DISSE!!! De kan gjøre at diskanten låter lavere/høyere enn bassen. Uansett så er det viktig at kablene er like lange, identiske av kvalitet, og at de ligger på omtrent samme måte (spes på lange kabler).

Hvis man bruker A/B-utgangen på forsterkeren så får man jo litt større tverrsnitt på lederne inne i forsterkeren også. Litt avhengig av konstruksjonen så kan dette ha mer eller mindre å si.

Er det noen som har prøvd å biwire, for deretter å legge forbindelse mellom de to kablene ved høyttalerne og høre det blir noen forskjell? (Ikke forbindelse mellom + og - altså!!! Hehe) :?: :idea:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd å biwire, for deretter å legge forbindelse mellom de to kablene ved høyttalerne og høre det blir noen forskjell? (Ikke forbindelse mellom + og - altså!!! Hehe)
    Hmm.. Interessant Kan ikke noen som har biwiring teste dette?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på noe angånde bi-amping... Forandrer man motstanden da?

Eller vil en 8 Ohm høytaler i single wire også være 8 Ohm i bi-amp?

Mvh

ThF

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det noen som har prøvd å biwire, for deretter å legge forbindelse mellom de to kablene ved høyttalerne og høre det blir noen forskjell? (Ikke forbindelse mellom + og - altså!!! Hehe) :?: :idea:
    Koblet om nå, og skal se om jeg hører noen forskjell etter noen dagers lytting. Har Nordost Flat4. Da jeg kjøpte kablene sa selgeren også at jeg burde prøve dette (dvs koble to og to ledere sammen), at jeg da nesten skulle få samme kvalitet som en dyrere Nordost kabel.

I teorien skal dette kunne bli bra, siden man får mer areal til sammen på kabelen til høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh

ThF
    Impedansen (motstanden) blir den samme.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh

ThF
    Impedansen (motstanden) blir den samme.
    Ikke er jeg en ekspert, men jeg stusset litt over det du sa whoppass....

For det er vel slik at i høyttalere som er beregnet for biwire/biamping at den har to separate delefilter hvis du fjerner laskene på utsiden av høyttaleren, isåfall bør jo impedansen bli 2x16ohm (biamping) istedenfor 1x8ohm(singelwiring)???

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg også er enig i at dette ikkje kan stemme.
    Er ganske sikker på at impedansen blir ulik om du fjerner laskene ved bi amping.

Kanskje Whoppas tenkte på biwiring, for da vil jo impedansen bli den samme da kablene er koblet sammen ved forsterkeren.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Whoppas, impedansen blir den samme. Husk at høyttalerelementene arbeider på hver sine frekvenser (med noe overlapp da). Impedansen i HF delen (diskant/mellomtone) vil fortsatt være 8 ohm, og impedansen for LF (bassen) vil fortsatt være 8 ohm i sine frekvensområder.
    HF delen vil selvfølgelig ha veldig høy impedans ved lave frekvenser da elementene ikke spiller der (skilt vekk i delefilteret).
    Det samme har en i LF delen for høye frekvenser, bass elementet spiller ikke der (skilt vekk i delefilteret).
    Når broenene fjernes mellom HF og LF delen så kan du se på det som to 8 ohms høyttalere, en som spiller kun mellomtone/diskant, og en som kun spiller bass.

Bjørn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *venter i spenning på zamots testresultater*

Er forøvrig enig med Whoppas og Spectre i det med impedansen. Tenk impedansen som en kurve fra bassen til diskanten. Så deler du bare kurven ved delefrekvense, og så får man som Spectre nevner en økning i impedansen der filteret skiller bort hhv bass og diskant. Dette er forøvrig noe man streber etter å få rett ved konstruksjon av delefiltre, så delefilterkonstruksjonen er avgjørende for hvor bra dette blir.

I 2,5 veis systemer er det imidlertid mulig å lage en biwiringshøyttaler som deler impedansen i deler av frekvensområdet. Dette gjelder imidlertid ikke de aller fleste høyttalerne på markedet i dag.

Ellers kan man generelt si at den forsterkeren som jobber med bassen har en langt vanskeligere impedanskurve med krappere fasevinkler å jobbe med enn den som driver diskanten. (unntak finnes selvsagt)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal i allefall prøve bewiring fra min rotel 1090(2x380w 8ohm) til fronthøytalere. forsterkeren har to utganger pga bewiring, og de kablene jeg har nå har elendig tverrsnitt, så jeg regner med at når jeg bytter til bewiring med bra tverrsnitt så blir lyden en god del bedre 8)

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å biwire en gang, men fant ut at det ikke var noen særlig forskjell. Ikke hadde jeg kabler beregnet for biwiring heller. Har bra nok tverrsnitt fra før av.

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Eg også er enig i at dette ikkje kan stemme.
    Er ganske sikker på at impedansen blir ulik om du fjerner laskene ved bi amping.

Kanskje Whoppas tenkte på biwiring, for da vil jo impedansen bli den samme da kablene er koblet sammen ved forsterkeren.
    Det jeg skrev stemmer nok det. Men jeg skulle ha begrunnet svaret. Heldigvis så gjorde Spectre og Snickers-is det for meg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •