BI Wiring... Har det noe for seg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Jeg prøvde å biwire en gang, men fant ut at det ikke var noen særlig forskjell. Ikke hadde jeg kabler beregnet for biwiring heller.
    He he :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Venter i liket med Snickers-is spent på zamots testresultate"

En ting jeg ikke visste var at Biwirings høyttalere har 2 separate delefilter.. Jeg trode eneste forskjellen var dobbelt så mye kabel... :?

Dersom man hadde et 100% ideelt delefilter, hadde man vel uansett ikke trengt 2...????

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    "Venter i liket med Snickers-is spent på zamots testresultate"

En ting jeg ikke visste var at Biwirings høyttalere har 2 separate delefilter.. Jeg trode eneste forskjellen var dobbelt så mye kabel... :?

Dersom man hadde et 100% ideelt delefilter, hadde man vel uansett ikke trengt 2...????
    Om Biwieing (og biamping):
    http://www.bwspeakers.com/index.cfm/...7F00D0B7473B37

Kluet er at ledningens egenskaper (resistans, kapasitans, induktans) påvirker hvordan totaleresultatet fra filteret blir, og i de forskjellige frekvensene er det forskjellige egenskaper som har noe å si...
    Biwiring burde egentlig hatt noe for seg dersom man bruker kabler tilpasset frekvensområdene de brukes i.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da risikerer man at kablene har forskjellig impedans, induktans og kapasistans. Dette vil i såfall påvirke delefilteret og nivået i elementene. Da blir lyden sørgelig dårlig dersom ikke konstruksjonen er veldig dårlig fra før av da.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men da risikerer man at kablene har forskjellig impedans, induktans og kapasistans. Dette vil i såfall påvirke delefilteret og nivået i elementene. Da blir lyden sørgelig dårlig dersom ikke konstruksjonen er veldig dårlig fra før av da.
    Nei det er nettopp dette som er poenget med biwiring!

Det er nettopp avveingen mellom impedans, induktans og kapasistans på kablene som utnyttes ved biwiring, fordi man ønsker at disse verdiene er tilpasset frekvensområdet (filterene).

Men i praksis er det jo ingen som selger kabler tilpasset høye eller lave frekvenser, og hifi-butikkene tjener penger på å selge mer kabel. Noen argumenterer med at høye frekvenser påvirker de lave og omvendt i kabelen, men jeg vet ikke om dette har noe som helst å si.

Det kan godt hende at resultatet totalt sett blir bedre ved single-wiring med bruk av gode kabler med stort tverrsnitt (bass) og overflate (diskant) (?). Det er nettopp derfor jeg nå har koblet biwirings-ledningene mine sammen til single-wiring, slik at tversnittent blir større...

Har forøvrig ikke lagt merke til OM det er noen forandring, men så har jeg ikke lyttet så mye til musikk heller enda da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et delefilter består jo egentlig av flere filtre. Som regel mist to. Et høypassfilter og et lavpassfilter (2-veis høyttaler) I høyttalere med mulighet for biwiring/biamping er disse koblet parallellt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høyttalere med mulighet for biwiring/biamping er disse koblet parallellt.
    Man lærer noe nytt hver dag

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange interessante innlegg her...

Noen erfaringer med bi-amp?

Prøvde å koble sammen Yamaha Rx-v 1200 og Rotel RB-985 (Bi-amp), men syntes diskanten ble litt "gjemt", prøvde derfor single wire i dag og nå kom diskanten og mellomtonen mer frem og samstemte mer med bassen. (Førsteintrykket etter kun litt lytting) Så jeg har en mistanke om at Yamaha'n er litt slapp i forhold til Rotelen..
    Noen erfaringer med tanke på dette?
    Burde effektforsterkerne være mest mulig like ved bi-amp? Kanskje allerhelst HELT like?

Jeg meg selv, er litt skeptisk til bi-wire... Men bi-amp har jo selvfølgelig noe å si siden man får mer krefter...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes biamping er et must. Like effektforsterkere kan være en fordel, men er egentlig ikke nødvendig. Men du må huske at forskjellige effektforsterkere har forskjellig spenningsforsterkning, det blir altså forskjellig lydnivå. I verste fall kan jo forskjellen mellom bass og mellomtone/diskant være flere dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk mye mer trøkk i mellomtonen og et mer åpent lyd bilde når jeg byttet om til Bi på mine høytalere. Har også Bi utganger på Denonen min.
    Og på Klipcs høytalerene, Eneste som jeg synest var litt sløvt at senter høytaleren ikke hadde dette.

Men ihvertfall hos meg var det ihvertfall værd pengene med ekstra kabel !

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei det er nettopp dette som er poenget med biwiring!

Det er nettopp avveingen mellom impedans, induktans og kapasistans på kablene som utnyttes ved biwiring, fordi man ønsker at disse verdiene er tilpasset frekvensområdet (filterene).
    Dette ville funket i teorien, men filtrene er jo konstruert for å jobbe under de samme forhold med hensyn til impedans, men gir du filtrene forskjellige arbeidsforhold er det naturlig å tro at du har brukt kabler som begynner å avvike når de passerer delefrekvensen. Da gir du jo delefilteret feil arbeidsforhold, og det er langt mer følsomt overfor avvik enn selve elementene. Kablene bør være lineære minst 2-3 oktaver på hver sin side av delefrekvensen. I tillegg vil begge kablenes kapasistans summeres, så hvis du har valgt høy kapasistans i den ene kablen vil den ødelegge for begge elementene. I tillegg kan en kabel som er bra på bass være så dårlig på diskant at den reflekterer lyd i diskantområdet. Denne refleksjonen kan igjen lekke inn i den andre kablen via forsterkerterminalene.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan derimot anbefale å bytte ut de metall-dingsene som sitter bak på høyttalere som kan bi-wires. De er ikke mye å samle på.
    Mener du at laskene er for dårlige?
    Kan man bare bruke da banan og kabel mellom disse, i stedet for laskene?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk en liten kabelstump i mellom terminalene bak på høytalerene. dette er hvis du IKKE biwirer. hvis du biwirer, så fjerner du here metalldingsen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    bruk en liten kabelstump i mellom terminalene bak på høytalerene. dette er hvis du IKKE biwirer. hvis du biwirer, så fjerner du here metalldingsen.

Dette skønner jeg, jeg skal ikke biwire. Men siden disse laskene skal være dårlige, så lurte jeg på om det gikk med banan og kabelstump mellom terminalene i stedet for lasker. Jeg bruker nemelig spade fra før...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har biwiring mulighet på mine høyttalere, og jeg testet dette ut! Spør du meg er det ikke store forskjellen.
    Det eneste er jo at jeg kan stille bassen med en forsterker og mellomtonen og diskanten med den andre! Men det ble bare surr når man skulle sette til lyden på forskjellige filmer.... slik at bass og diskant/mellomtone skal passe sammen. så jeg bytta tilbake, jeg syns at det fungerer veldig bra uten biwiring. syns ikke det gjorde store forskjellen.... lyden ble ikke noe bedre en vis man driver det på en reciver.. den eneste er jo at det ikke blir så mye og dra for hver av forsterkerene vis man bruker biwiring og to forsterkere som jeg gjorde!

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Jeg har biwiring mulighet på mine høyttalere, og jeg testet dette ut! Spør du meg er det ikke store forskjellen.
    Det eneste er jo at jeg kan stille bassen med en forsterker og mellomtonen og diskanten med den andre! Men det ble bare surr når man skulle sette til lyden på forskjellige filmer.... slik at bass og diskant/mellomtone skal passe sammen. så jeg bytta tilbake, jeg syns at det fungerer veldig bra uten biwiring. syns ikke det gjorde store forskjellen.... lyden ble ikke noe bedre en vis man driver det på en reciver.. den eneste er jo at det ikke blir så mye og dra for hver av forsterkerene vis man bruker biwiring og to forsterkere som jeg gjorde!
    Du snakker vel om bi-amping her regner jeg med... ikke bi-wiring. Bi-amping har vel helt klare fordeler, men jeg vet ikke helt om du har gjort det riktig hvis du må stille volumet separat på bass / mellomtone-diskant. Det blir jo bare surr som du sier.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener Bi-Wiring ja! Ja, men kjører man bi-wiring med to like forsterkere er jeg sikker på at det går fint... Jeg brukte to forskjellige og da blir det mye mer surr, vis de er like er det bare og sette de på samme volum..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •