kabler mellom dvd og reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabler mellom dvd og reciever

Hei.

Har en Pioneer 668 og Denon 3805. Foreløpig har jeg ikke bildebiten av min fremtidige hjemmekino påplass, men det kommer snart, sannsynligvis en Hitachi pj-tx200.

Det jeg lurer på er, som overskriften viser, hvordan kobler jeg lyddelen best sammen? 668'en har jo en drøss med utganger. I dag bruker jeg kun stereo rca -noe som selvsagt funker fett, så lenge jeg kun bruker utstyret til hifi - men den har også rca-uttak til 5.1 forsterker?

Jeg har faktisk ingen aning hvordan jeg best kobler disse best sammen. Noen son gidder å komme med sine meninger/råd?

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis du har coaxial utgang(på dvd spillern)så skal vel det være best(i korte strekk)..
    jeg har selv coaxial kabel mellom dvd og receiver(hadde sånn vanlig rød og hvit før)
    jeg hørte egentlig ikke noe forskjell.. men det ser jo mye ryddigere ut med en småtjukk tara labs kabel, isteden for en klyse med lakris-kabler..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det evnt bedre med coax? Vil ikke seks separate lydsignaler gi en bedre overføring? Hadde jeg hatt hdmi på 3805, hadde vel dette vært beste løsningen men...

Spurte en jypling på hifi-klubben om dette en gang, men han gadd så vidt å svare siden jeg bare lurte på noe, og ikke hadde intensjoner om å legge igjen mer av pengene mine der. Ble ikke noe klokere av svaret hans, men det er sikkert en drøss med folk her som kan svaret baklengs :-)

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler med Coax mellom dvd og forsterker så overfører du signalet digitalt fra dvd til forsterker, og da er det D/A-konverteren i forsterkeren som gjør om signalet fra digital til analogt. Om du bruker 5.1 utgangene fra dvd spilleren til forsterkeren overfører du signalet analogt, og da er det selvfølgelig D/A-konverteren i dvd-spilleren som gjør jobben.

Så da kommer det an på om det sitter best D/A-konverter i dvd-spilleren eller i forsterkeren som er spørsmålet, og det er jeg ikke sikker på. Kanskje du kan prøve å ta en test på det, og sjekke om du hører noe forskjell?

Pioneer 668 er jo kjent for å ha en god lyddel.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar :-)

Ifølge spesifikasjoner jeg fant på nettet, har Denon en audio D/A konverter på 24bit / 192kHz, og Pioneer dv 668 har en 24bit / 192kHz D/A konverter på lydsiden. Vil det si at det bli hipp som happ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*bump*

Setter pris på svar og innspill fra noen flere kloke hoder her :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det blir hipp som happ, men den ene løsningen krever 5 gode skjermede signalkabler for å minimere innstrålt støy i motsetning til 1 TOS-link / Coax. Jeg ville personlig valgt digital overføring og benyttet D/A i Denon.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selger nå 5 lengder med LInn Black kabel for 1000 om det skulle friste:-)

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vil tro det blir hipp som happ, men den ene løsningen krever 5 gode skjermede signalkabler for å minimere innstrålt støy i motsetning til 1 TOS-link / Coax. Jeg ville personlig valgt digital overføring og benyttet D/A i Denon.
    Må man gå inn på noen menyer for å velge hvilken D/A som skal brukes(dvd-spiller eller reciever) eller er jeg helt på villspor?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    selger nå 5 lengder med LInn Black kabel for 1000 om det skulle friste:-)
    Er det rca-rca kabler?
    Hvor lange er de?

Og egentlig trenger jeg jo seks...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question HDMI vs Coaxial

hei kjører selv hdmi fra dvd til receiver,har også prøvd med en coaxial kabel av samme merke som hdmi men kan ikke høre noen forskjell,skal det være noen forskjell på disse?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill :-)

Har nå lest en god del og kommet frem til at det mest hensiktsmessige å gå for er en digitalkabel. Må jeg kjøpe 6 analoge rca kabler av god kvalitet (kjøper aldri noe middelmådig, om jeg kan unngå det) blir det både dyrt og rotete (kabelsalat). Jeg kan like gjerne la D/A konverteren ta seg av konvertingsjobben son den i dvd-spilleren.

Så da står valget mellom optisk eller koaksial kabel. På grunnlag av hva jeg har lest, tror jeg det blir en koaksial...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •