Signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Signalkabler

Newcomer M(N)AD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Signalkabler

I dag var jeg på HiFi Klubben og der anbefalte de at jeg burde ha en signalkabel på 300-400 kr. Mellom min NAD 320BEE forsterker og NAD 521BEE cd-spiller. Er dette riktig? Noen som har noen innspill? er ny på dette området.. :P Noen som vet om det går ann å bi-wire med Dali Consept 6?

MVH Magnus

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det påstås at signalkabler har mere å si enn høyttalerkabel av en eller annen grunn. Jeg har også lurt på hva jeg skal kjøpe nå og har skjekket hva HiFi klubben har. QED er sikkert ok. Meningene er så delte om emnet så jeg bare går for en kabel som får skryt i What HiFi, Van den Hul- Source eller The name. Bestiller dem via importøren. De sier det blr 20 % billigere enn butikken. Blir vel under 1000,- i allefall. Ferdig med den saken.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde spandere deg en god signalkabel ja, det kan gi et bra løft i hele lydbildet. Mellomtone var noe jeg la spesielt god merke til når jeg begynte og ekspremintere med forskjellige signalkabler. Men dyrere er ofte bedre, men du må ha et anlegg av en rimelig høy standard for å høre forskjell på billige og dyre kabler. Men ikke tro du kommer til å høre forskjell på en signalkabel til 500kr isteden for en til 200kr.. Når vi snakker om fra 200kr til 2k og oppover da er det forskjell...

Newcomer Peterman sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring sier at god skjerming av signalkabler har mye å si for lydbildet. Synes du burde spandere et par hundrelapper på en grei signalkabel med skjerm, f.eks QED Qunex 1 Kabel som hifiklubben sikkert har anbefalt deg. Koster 298,-.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bruker da kabler der koster mer enn cd spilleren, ikke noe uvanligt i det...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkt å bygge en selv..
    Kjøpt kabel med kobber på 99,99999 % rent trekt over med sølv, hos NAT. koster 20kr meter. fikk også ett godt tilbud på plugger hos de, men funker sikkert bra med biltemas plugger også til 40kr settet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    tenkt å bygge en selv..
    Kjøpt kabel med kobber på 99,99999 % rent trekt over med sølv, hos NAT. koster 20kr meter. fikk også ett godt tilbud på plugger hos de, men funker sikkert bra med biltemas plugger også til 40kr settet.
    Sjekk i tilfellet hva Biltemas plugger er laget av. Det er ikke noe poeng å kjøpe kabel av "99,99999 % rent kobber overtrukket med sølv", hvis pluggen i hver ende er 99,9999 prosent støpegods og 0,0001 prosent kobber. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenig, Ole18. Jeg hørte godt forskjell fra 179 --> 499 kroner, men det var nok fordi sistnevnte var skjermet. Men ellers er jeg nok enig i det andre du skriver. Men i rimelig klasse mener jeg at skjerm er viktig.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste dyre kabler har felles er prisen. Du får prøve de selv og se om du synes det er verdt utlegget for deg. Få i alle fall låne med hjem, mot evt depositum. Får du ikke lov til det, finn en annen butikk.

Om du er skeptisk, spør om du kan få sjekke om selgeren klarer å høre forskjell uten at han vet hva som er i bruk. Det vil han garantert si nei til, noe som i alle fall for meg burde gi en viss indikator på hvor stor den reelle forskjellen er. Personlig ville jeg ikke godtatt at noen prøver å selge meg noe som muligens er humbug til la oss si en tusenlapp kontra 50 kroner (som en kobberledning med plugger koster andre steder) uten at jeg kan få et eksempel på at vedkommende klarer å høre forskjell.

Kabler har vært diskutert opp og i mente her og andre steder, og særlig klokere har nok ingen blitt. Noen mener det er stor forskjell, andre mener det ikke har noe å si så lenge ledningen er noenlunde fornuftig konstruert. Selv tilhører jeg sistnevnte, men det er nok av folk som er uenige med meg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Litt uenig, Ole18. Jeg hørte godt forskjell fra 179 --> 499 kroner, men det var nok fordi sistnevnte var skjermet. Men ellers er jeg nok enig i det andre du skriver. Men i rimelig klasse mener jeg at skjerm er viktig.
    Hehe, okay det var bare at jeg testa noen Tara-Labs kabler til 199kr så testa jeg noen til 499kr og der hørte ikke jeg forskjell. Men når jeg testa Axiom til 2k ble det andre boller Og Air2 signal er jo knall, kunne kjøpt Air1 også men jeg likte bedre spillestilen til Air2. Men det varierer jo fra kabler til kabler og skjerming er viktig som du sier..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi nok enige, men bare ut av nysgjerrighet, du hører såpass mye forskjell på Air1 og Air2 at du kan peke ut hva den ene gjør bedre enn den andre, eller er det bare slik at lyden generelt er bedre helhetlig på den ene?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente at Air1 var for mye frampå i diskant i, mellomtone syntes jeg muligens var en smule bedre enn Air2 (er lenge siden jeg testa). Så det ble Air2 pga den var MYE bedre enn Air3 men mye av den samme spillestilen som Air1 men ikke så hissig i toppen som sagt. Jeg trodde ikke jeg skulle høre forskjell på en kabel til 7k og en til 10k... Men der tokk jeg skammelig feil. Air1 er vel egentlig en bedre kabel, men på rett anlegg og til rett bruk...

Håper jeg ikke forvirra deg for mye nå :P

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, neida, jeg har kabel til 680 på vei fra øst-kina så jeg gleder meg til å utforske kabelforskjeller selv. Håper de slår elkjøp kablene jeg har nå...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha.. Det gjør de nok skal du se

Hvis ikke er det noe galt..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den interne kabling...

Er litt skeptisk til at disse rådyre kablene skal gi så mye mer en greie signalkabler til noen hundre kroner. Hvis man titter inne i en foresterker/CD spiller/høytaler etc er det ikke rare greiene produsentene har kostet på seg fra printkortet/elementet og bort til tilkoblingsterminalen. Disse kablene lever jo i et "støy kaos" og hvis de duge skulle en tro at de billigste kablene skulle duge ? Disse kablene blir jo liggende utenfor en skjermet stålboks eller er det TV/radio bølger som er problemet ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva jeg hører ihvertfall. Og hvis jeg ikke hadde fått noen bedre lyd hadde jeg heller aldri brukt så mye penger på kabler. Men det er sant det du sier kablingen inne i komponentene er så som så. Men de går jo også ann å bytte ut og oppnå enda bedre lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Jeg vet hva jeg hører ihvertfall. Og hvis jeg ikke hadde fått noen bedre lyd hadde jeg heller aldri brukt så mye penger på kabler.
    Dette er den klassiske kabeldebatten igjen. Greit nok at du hører forskjell. Men hvordan vet du at forskjellen i lytteopplevelsen din faktisk skyldes fysiske forskjeller i kablene? Hvordan vet du at det ikke er andre faktorer som spiller inn, sånn som f.eks. dine egne ubevisste forventninger, små forskjeller i volum (at du flyttet hodet ditt noen cm. mellom kabelbyttene), etc? Det finnes tusen andre ting som kan forårsake en opplevd forskjell i lydkvalitet. Skal du være sikker på at det virkelig er kablene i seg selv som utgjør forskjellen, så må du først kontrollere at ingen andre faktorer gjør seg gjeldende.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi mamma hører forskjell :P Da vet jeg ihvertfall at det ikke er meg det er noe galt med, men når ho hørte en gang så var ho 100% sikker på at det ble klarere og finere lyd som ho sa.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost