Semibalansering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Semibalansering?

Hei
    Jeg har slitt litt med støy i høyttalerene når det ikke er noe signal. F.eks pause på cd spiller.

Problemet mitt er at jeg har forforsteker og effektforsterker i to forskjellige rom og har dermed 11 meter signal kabel mellom dem. Forforsterkeren/receiveren har jeg gjemt på boden mens effekforsterkeren står ved høytttalerene i stua.

Hadde før ett par 10 real cable med xlr plugger i effektforsterker enden.
    Dette ga en enorm støy når det ikke var musikk på. (50hz?)

Jeg har nå skaffet meg 2x 11 meter silk mk2 balansert kabel.
    Støyen ble mye mindre, men det er fremdeles noe.
    Har idag koblet som tegningen viser skjerm og cold (blå) sammen i phono enden. I xlr enden er det koblet normalt. Skjermen er nå tilkoblet begge forsterkerene. Men så kom jeg til å tenke på. Vil det være ett poeng å prøve å kun ha skjerm tilkoblet i forforsterker enden? Da må cold (blå) kobles til både pin 1 og 3 i xlr pluggen.

Forforsterker: Yamaha rxv1500
    Effekt: Dynamic Precision 6.4P
    Høyttalere: Patos Lyric 402mk2
    Samme sikringskurs selv om de står i forsjellige rom.
    DP 16A støyfilter på forforsterkeren og cd spilleren.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til den mildt sagt merkelige plasseringen av forforsterkeren? Hvis du hadde kortet ned strekket litt så vil du nok bli kvitt problemet.

Jeg kjører selv semibalanset fra surround prosessor til balanserte effektforsterkere, kablene er på omtrent 2m og det er null problem med støy (annet enn egenlyden i prosessoren, men det er en annen sak).

Kablene jeg har er slik at skjerm og cold går sammen i RCA enden av kabelen.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at forforsterker er plassert slik er at den står på ett annet rom.
    Den har 3 zoner og gir lyd til tre forsjellige rom. Alle rørene er trukket fra dette rommet og ut til forsjellige in-wall høyttalere. I stua har jeg litt ekstra trøkk med en effektforsterker. Dermed så måtte jeg trekke opp ca 11 meter med signal kabel. I ettertid hadde jeg nok vurdert å plassere effektforsterker i samme rom som forforsterker og heller brukt lange høyttalerkabler til høyttalerene.

For mer info se: http://minhjemmekino.no/Killi

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget imponerende oppsett du har det må jeg si :grin:

Selv er jeg litt for 'gadget-freak' til å gjemme vekk alt på den måten, men jeg hadde virkelig sansen for anlegget ditt.

Men du har vel planer om en 2ch preamp? Skal denne stå i stua sammen med DP'en da? Kanskje det vil hjelpe om signalet fra yamaha'en går via en preamp?
    Har det vært støyfritt tidligere? Mulig du burde teste med begge variantene av semibalanserte kabler, ser for meg at det er litt jobb å lodde om kablene ;-) Men du kan kanskje lodde dem om mens de ligger i rørene?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Hadde håpet å få svar før jeg loddet om. Det er brukt sølv loddetinn.
    Jeg er ikke vant med å lodde med sølv og synes det er noe herk å få til skikkelig. Har lekt lenge med tanken på å få inn en skikkelig 2ch preamp.
    Den skal være balansert og stå i boden. Problemet er bare hvordan jeg får kombinert den sammen med receiveren. Surround receivere med balansert pre out er enda litt for dyrt og er ofte bare preamper. Det kan jo være ett poeng å prøve en aktiv "ubal til bal" converter. Testet en parasound c2 receiver som forforsterker en gang. Den har balansert pre out. Da forsvant støyen. Likte også lyden mye bedre en i fra yamaha forsterkeren. Men det skulle vel bare mangle til den prisen som en C2 koster.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du kjøpe en brukt prosessor med balanserte utganger, men de dukker ikke opp for ofte og man må regne med å betale ganske mye selv for en brukt en (som gjerne mangler litt av de nyeste lyd-formatene).

Men du skal altså ikke ha 2ch preampen i stua sammen med DP'en? Det finnes vel balanserte preamper med prosessorinngang?

Vet ikke hvor mye parasound'en koster, men jeg syns outlaw sin prosessor virker veldig spennende. Den kommer på rund 10k ferdig importert, de selges kun i usa.
    Litt skummelt å kjøpe noe såpass dyrt helt uten å ha hørt den, men den virker veldig seriøs og prisen er ikke SÅ skremmende når man sammenlikner den med feks rotel sine prosessorer. Også har outlaw'en balansert ut på alle kanaler.
    -Det var en tråd om balanserte prosessorer/preamp for en stund siden hvor denne ble nevnt. Trådstarter hadde veldig lyst til å bestille en tror jeg ;-)

A

edit:
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/33542-prosessor-med-balanserte-utganger.html
    Her er tråden, kan jo høre om veggiss har fått kjøpt seg en slik?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Hei. Hadde håpet å få svar før jeg loddet om. Det er brukt sølv loddetinn.
    Jeg er ikke vant med å lodde med sølv og synes det er noe herk å få til skikkelig. Har lekt lenge med tanken på å få inn en skikkelig 2ch preamp.
    Den skal være balansert og stå i boden. Problemet er bare hvordan jeg får kombinert den sammen med receiveren. Surround receivere med balansert pre out er enda litt for dyrt og er ofte bare preamper. Det kan jo være ett poeng å prøve en aktiv "ubal til bal" converter. Testet en parasound c2 receiver som forforsterker en gang. Den har balansert pre out. Da forsvant støyen. Likte også lyden mye bedre en i fra yamaha forsterkeren. Men det skulle vel bare mangle til den prisen som en C2 koster.
    Har et annet forslag til å lodde om som kanskje kan hjelpe på. Ligner litt på ditt, forskjellen er bare at jeg ville ha jordet i den enden der du har balansert i utgangspunktet, og bruke denne jorden som skjerming.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at du får slik støy er trolig fordi du henter strøm fra forskjellige kurser. Du har ikke mulighet til å trekke en strømkabel fra effektforsterkere kursen og inn til forforsterkeren? Da kan du kjøre fullballansert igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •