kan høyttalerkabler endre lyden (diskanten bass osv)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kan høyttalerkabler endre lyden (diskanten bass osv)

har et par dali concept6 og en nad t537 reciver.
    men syns til tider diskanten kan bli for skarp og sånn, spesielt på rock/metall
    så lurte jeg på kan høyttalerkabler endre dette?

og hvordan kabel burde jeg bruke? bruker nå noen kabler jeg kjøpte på euronics. kostet 10kr meteren, de har ikke noe spessielt navn ellernoe.

hva med denne?
    gale kabel

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært lite å hente på kabler, derimot på effektforsterkersiden kan det gjøres mye. Den receiveren er nok i svakeste laget til å spille "grisehøyt" med. Derfor kan det bli anstrengt i toppen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttalerkabel kan forandre lyden noe under de rette omstendighetene. Men det er ikke løsningen på et større lydmessige problem, som for eks. mismatch av elektronikk/akustikk-problemer i rommet etc.

Jeg ser heller bytting av kabler som en fintuning av et ellers bra anlegg...

IMO

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror neppe det har noe med at forsterkeren er for liten, for den er ikke så liten. dali concept 6 er ikke noen store høyttalere og de er ganske lettdrevne, hvis ikke forsterkeren klarer og dra de så lurer jeg på hva den duger til.

men da gidder jeg ikke kjøpe kabler. men kan skarpheten ha noe med at jeg bruker playstation til cd spiller? kanskje det ville blitt bedre med en ordentlig dvd spiller?

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med HakonN.
    Mulig du det kan hjelpe ved aa dempe rommet litt istedet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Playstation som cd-spiller er ikke akkurat det beste man får nei.. Så jeg tror nok at endel av "lydproblemet" ditt ligger der!!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men da satser jeg på å kjøpe en ny dvd spiller jeg,
    kanskje en nad speller? har jo nad reciver så nad dvd spiller passer kanskje bra?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad er vel ikke så godt kjent for god lydkvalitet. Skal du ha en DVD spiller som yter godt for cd musikk må du betale litt for den også. En spiller til 500,- gjør ikke noen god jobb for å si det slik. Legg litt penger i det å få en spiller som har en god lyd del.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns lyden er fin nok jeg, er ikke ute etter å forbedre lyden så mye, bare ute etter å få diskanten litt bedre, den låter så skarpt, jeg vet dali høyttalerne har ganske lys diskant, men hjemme hos meg er det litt for mye i forhold til det jeg har hørt andre steder med samme høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et ubehandlet rom vil det utgjøre 50% eller mer av lyden du hører. Hvis du vil høre høyttalerne råder jeg deg til å prøve med litt demping. Er du i samme situasjon som meg ht i stuen og mulighetene er begrenset hva akustikkbehandling gjelder, kan du prøve følgende.

Lag to absorberende panel, dette kan du få gjort på 15 minutt. En enkel løsning er et par madrasser eller fiberglass tred i filt. Plasser så disse i frontrekkens førsterefleksjonpunkt iforhold til sweetspot. Jeg har et par "panel" som jeg drar inn ved kritisk lytting eller filmkveld. Denne løsningen har hjulpet meg langt på vei da jeg hadde problemer med skarp diskant uansett høyttalere.

Det er lett å prøve og er den tweaken jeg har gjort der jeg virkelig har merket forskjell. Endelig kan jeg dra på og slipper å være utslitt i hodet og ører etter en time.

Fordelen med akustisk behandling er at det hjelper over et større område iforold til romkorreksjon på recievere etc, større sweetspot mao.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du optisk fra PS2'en?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Det som har med kabler er vel egentlig mere subjektivt da.
    Men, mine erfaringer er at hvis man har ett lyst anlegg så er det greit å tone det ned med feks: Audioquest, Mit eller Monster. Mens man kanskje har ett litt mørkt og kjedelig anlegg kan være greit med noe som flatline, kimber bla..
    En god cd/dvd-spiller kan hjelpe mye på.. Hør om det er en mulighet for å prøve? at du betaler depositum og leverer tilbake hvis du ikke er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    syns lyden er fin nok jeg, er ikke ute etter å forbedre lyden så mye, bare ute etter å få diskanten litt bedre, den låter så skarpt, jeg vet dali høyttalerne har ganske lys diskant, men hjemme hos meg er det litt for mye i forhold til det jeg har hørt andre steder med samme høyttalerne.
    Hei.
    Mine høytallere var også for skarp, det som vi gjor var å lodde på en motstand på selve diskanten. Dette dempet diskanten perfekt slik at den ikke ble 'skrikende' ved høy spilling.

Bare dra innom nærmeste HI-FI klubb i ditt område og forklar ideen din så hjelper de sikkert til.

--
    shh

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller anbefale deg Denon spiller... Ligger en DVD1900 på torget nå

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sammenligner en ny, dedikert DVD-spiller (Pioneer DV-989 AVi-S) som bruker i-Link og HDMI kontra en PS2 New Edition med optisk digital ut og komponentkabler er ikke forskjellene så store som man skulle tro verken på lyd eller bilde..det er litt skremmende. De er jo der, men de er vel neppe verdt prisforskjellen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke lyst ti å begynne å lodde og feke med høyttaleren.

ja jeg bruker optisk fra ps2.

phonar: det skjønte jeg egentlig ikke så mye av. mener du at jeg skal plassere 2 madrasser i rommet?? hehe, sorry hvis jeg har misforstått fullstendig :-P

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å skru ned "Treble"?...:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har samme problemet

bruker concept 6 og denon 1804 (6x90w), med samme problemet. Altså en litt skrikende diskant når jeg spiller høyt, og i likhet med deg; særlig på rock/punkrock etc.

Av nysjerrighet lurer jeg på hvordan rom de står i? Mine står i en 3,8x5,3 m stue med lite pynt på veggene (rette flater med fare for refleksjoner?).. Skal nok teste ut det trikset med noen madrasser og lignende for å se om det har noen effekt, men jeg må si jeg frykter det bare er slik concept 6 er ??(!) Så du får si ifra om du finner en løsning på problemet..Og PS: jeg tar mer enn gjerne i mot flere tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm har prøvd et sett dali consept 6 med en den BEE forsterkeren med en nar dvd spiller. Der vardet også plaget med skarp topp og litt tynn lyd, var da koblet sammen med nordost HT-kabler og monster signal,prøvdde for skøy skyls en duelund kabel i dette anlegget, tro det eller ei ingen skarpe topper der lenger

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er merkbar forskjell i høyttalere-kabler... men ikke så store som å bytte enkeltkomponenter.

Det er tydligvis ganske forskjellige meninger om dette, noen hevder at det umulig kan være noe forskjell... greit for de. Men for oss andre, kan det være lurt å låne med seg noen forskjellige sett hjem og prøve før man spytter ut så mye penger på noe så banalt som kabler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •