Nye høyttalere, nye høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere, nye høyttalerkabler

Jeg har nettopp vært på Hi Fi Centeret i Tønsberg og bestilt QLN 604 mkII. Jeg fikk da tilbud om å kjøpe Nordost Cinemaflex CF 14/4, 2x3m for cirka 900kr, ferdig terminert med bananplugger. Har tenkt til å kjøre bi-wire eller bi-amp oppsett (vet ikke om høyttalerene støtter bi amping, eller om forsterkeren støtter det?) med en Pioneer VSX-AX2. Jeg lurer derfor på om det er noen vits i å kjøpe Nordost kablene, eller om det holder med disse høyttalerkablene http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=57447
    Vil jeg merke forskjell på lyden? Har ingen mulighet til å teste de forskjellige alternativene...
    Er det også noen vits i å bi-wire center og bakhøyttalerene?
    Og til slutt, burde jeg kjøpe nordost til hele anlegget eller er det bare frontene jeg evt ville ha merket forskjell på?

Jeg takker for alle svar...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hakke hørt de monsterne der jeg men i cinemaflexen er det bla sølv i kobberet. Funker fett de. Trenger jo ikke bruke nordost til alt. bruk cfen til front og center. så bruker du en grei kobberkabel til de bak om du skal spare litt pæng.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel gjøre det. Har tenkt til å bi ampe nå. Bak på høyttalerene er det jo 4 terminaler, betyr dette at de er klare for bi-amping?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern platene mellom terminalene og sett en forsterker på hvert par. Bi-wiring er omtrent det samme som å bruke tykkere kabel. Det har lite for seg.

Det er svært mange på forumet som bruker Biltemas 4mm2 til høyttalerkabel inklusive meg selv. Som nybegynner bør du bruke lite penger på kabel til å begynne med, for så å låne kabel til utprøving. Kan bli dyrt ellers.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo ikke dette bi-wiring da, siden jeg kommer til å bruke 4 terminaler bak på forsterkeren til 4 terminaler på høyttalerene...
    Er du fornøyd med disse kablene? Hvor mye koster det per meter?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    229,- for 25 meter. Tviler på at de kablene forringer lyden så det kan høres. Jeg er svært fornøyd med disse kablene.

http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=78621

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Og du er fornøyd med disse?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg skrudd dem rett i terminalene. Vurderte en stund å sette bananplugger på, men fant ut at det var like greit å skru dem rett i terminalene i og med at jeg ikke trenger å bytte hele tiden. Lyden blir veldig bra, så kablene er bra de.

Hvis du ønsker å bruke dyrere kabel senere er det mange som mener at en kabel som fungerer greit med et sett høyttalere og en forsterker ikke nødvendigvis matcher andre oppsett. Du må derfor ta ørene til hjelp. Da kan du jo låne dyrere kabel og blindteste mot en billigere og avgjøre selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •