Dyre kabler er oppskrytt!!!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyre kabler er oppskrytt!!!?

En kompis jobber i lydbransjen. Han fortalte at de hadde en blindtest på 2 amerikanere som kom til butikken han jobber i for å promotere sin fantastiske høyttalerkabel, som kun kostet NOK. 60.000,- pr. meter. Endte opp med at de ikke klarte å høre forskjell på en "lampeledning" i forhold til 60.000-kabelen!
    Kan jo være at amerikanerne hadde dårlig hørsel men......

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Dette er gammelt nytt.. Jeg er også en av de som ikke tror på mirakler ved kjøp av dyre høytaler kabler... Holder i massevis med med 2,5/4mm.....

Tipper det kommer maaaaange svar i denne tråden..... :lol: :wink:

Signalkabler tror jeg derimot det er forskjell på...

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ak sier så er det viktigste med høyttalerkabler at de har tilstrekkelig tverrsnitt.

Ang. signalkabler så tror jeg ikke at det er noe mer forskjell der enn med høyttalerkabler. Jeg og en kompis satt en gang og sammenlignet en "skolisse" mot en Monster signalkabel til 500 kr (mellom cd-spiller og forsterker). Dette skal iflg. "ekspertene" være den prisklassen hvor man enklest kan høre forskjell. Satt vel i et par timer og skiftet frem og tilbake, men hørte ingen forskjell. Det viktigste argumentet for likevel å bruke noen hundrelapper på en signalkabel er støy. Tror nok ikke "skolissene" er så veldig bra støyskjermet :wink:

Jeg påstår ikke ut i fra dette at ingen kan høre forskjell på kabler, men jeg gjør ikke det. Mulig på et skikkelig referanseanlegg og rett type musikk, men da spiller det liten rolle for folk flest.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo litt an på hva slags utstyr man tester kablene på. Jeg har hatt interessen for HiFi i snart 20 år, og det er jo ikke sånn at jeg digger å bruke penger på kabler. Det er bare helt nødvendig for å hente frem det beste i anlegget. Det blir vel som ved bilkjøp. Noen er fornøyd med en standard "gubbebil", mens andre fintuner litt slik at den blir morsom å kjøre. Jeg gidder ikke ta hele kabeldebatten enda en gang, men jeg synes denne tråden var direkte feilinformasjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de som har fått deg til å tro at det er helt nødvendig med gode (dyre) kabler, gnir seg så hardt i hendene at de får brannsår.

Er du et sted og skal lytte på noe, så sørg for at de som viser det frem ikke sier minst mulig om hvordan det skal/kommer til låte. Ikke bør man lese noe om det heller.

All forutforståelse påvirker sansenoppfatningen og hindrer sikker viten. En blindtest er ikke ufeilbar, men mye mer nøyaktig.

Mye fin lesning om emnet "suggestion" hvis noe vil lese mer om det.

Dette gjelder forsåvidt alle ting, ikke bare kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er mest avslørende i det øyeblikk en tar skrujernet, og tar av lokket i CD-spiller, Forsterket (for/effekt), og høyttaler og ser hvordan kabler til 60000000000000 blir terminert... Overgangen fra f.eks de dyre WBT kontaktene til krestskort eller delefilter! Ikke noen kabler til 1000000000000 der nei? Eller se på konstruksjonen av delefilter, eller for den saks skyld selve phono eller bananpluggen.

Er det meningen at denne kabelen skal gjøre stort mer enn å transportere signaler? Hvorfor benytter ikke profesjonelle samme kabler til innspilling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeltilbederne burde ihvertfall lodde kablene rett i kretskortene og høyttalerelementene. Ikke så brukervennlig, men det virker som om ingen ulempe er for stor når man skal sørge for bedre lydkvalitet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm. Jeg har iallfall sett stor forskjell ved bruk av ulike typer kabler, spesielt på større strekk. Komponentkabler er jo kanskje der det er enklest å se forskjellene. Dårlig skjerming/lodding gir skygger, noe gode kabler, selv på 5-10 meter er helt foruten. Monster Video 2 hadde for øvrig ved test like mye skygge som eksempelvis Supra (altså begge var dårlige), mens en spesialkabel laget for min tidligere CRT (som sikkert ikke kostet allverden) ga perfekt resultat... Altså er det ikke alltid slik at de dyreste/mest hypede merkene er best iallfall, men kabelkvalitet mener jeg iallfall kan ha noe å si uansett.

DVI er en annen greie, her er det jo helt klart forskjell i kvalitet. Har hatt dual link kabler fra ulike merker der den ene funker perfekt og den andre ikke gir signal i det hele tatt, mens en tredje gir delvis signal...

Når en faktisk ser synlig forskjell i bilde, betyr vel kanskje det at også kvaliteten på lydkabler kan spille inn...? Skjerming er iallfall vesentlig, og billige kabler er ofte ikke skjermet like godt som dyrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde er jo vesentlig mer informasjon da! Og frekvensen er mye høyere. Her er det helt klart at det er forskjeller.
    Vanskelig med blindtest ihvertfall. :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en faktisk ser synlig forskjell i bilde, betyr vel kanskje det at også kvaliteten på lydkabler kan spille inn...?
    Som sagt, jeg tror det er mulig å høre forskjell på signalkabler i et system, men ikke høytalerkabler... Jeg har fortsatt til gode å høre om noen som kan bevise å ha hørt forskjell på forskjellige høyttale kabler..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg streber etter i mitt musikk anlegg er evnen til å plassere utøverene i rommet som skapes av lyden fra høyttalerene. Hvis du da går på en Live konsert hører du stort sett et drønn fra den PA riggen du står nærmest. Kan kabler til 60k være med på å gi et bedre live bilde...

Kabel produsenter har igjennom tidene benyttet det meste av fysiske forklaringer på hvorfor EN kabel er bedre enn andre, de har f.eks. ordnet kopper atomene i en krystalinsk struktur som gir bedre elektron strøm, laget 99,999999999% oksygenfritt kopper (som de får laget av samme leverandør som leverer kabel til 1kr meteren), de har konstruert flettede ledere for å forhindre "skin-effekt" (noe som opptrer på signaler med veldig høy spenning og strøm, da signalet ikke er fordelt likt i midten av lederen som ytterst), de har fylt skjermingen med plasebo væske som er dyrere enn blekk til en blekkskriver, de benytter sølv (som ikke korroderer nei)...

Eller m.a.o. de bedriver meget god markedføring og salgsteknisk arbeid! Det som er sikkert er at kablene til X kNOK ser pene ut, de er presentert på en delikat måte, nesten som et smykke. Tror det ligger veldig mye kostnader i selve innpakninga? :lol:

Har vel selv ikke alltid, ei heller nå, syntes at mine Supra Ply høyttaler kabler ser noe særlig ut der de strekker seg i 80'talls lys blått eller pastell fra mine Sonus Faber til min Holfi.... ops: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg irriterer meg over at hifibutikker alltid prøver å pushe sinnsykt dyre "digitale lydkabler" på meg eller foreldrene mine for eksempel. Det er ikke lydsignal som går gjennom digitalkablene mellom CD-spiller og dekoder, det er datasignal!

Prisene på kabler er latterlige! Man burde heller bruke mindre på kablene og legge de pengene i noen bedre høyttalere. Der vil man høre forskjell!

My $0.02

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg irriterer meg over at hifibutikker alltid prøver å pushe sinnsykt dyre "digitale lydkabler" på meg eller foreldrene mine for eksempel. Det er ikke lydsignal som går gjennom digitalkablene mellom CD-spiller og dekoder, det er datasignal!
    Hørt om jitter?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar hvordan jitter er et problem med optiske kabler!

Signalkabler til hjemmekinoanlegg er såpass korte at det burde ikke ha noe å si så lenge impedansen ikke er skrudd.

EDIT:
    Jeg nekter ikke for at jitter er reellt, men jeg er ikke enig i at kablene er verdt pengene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter er jo faktisk et reelt problem.
    Men en kabel på 1-3 meter gjør lite galt.
    Haugevis med andre ting som utgjør større forskjell med hensyn til jitter. Best å starte med dem, istedenfor å kjøpe en digitalkabel til 20 000kr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalkabel til 20 000kr, finnes det? :shock:
    Trøste og bære!!!!
    Jeg nekter ikke for at jitter er reellt, men jeg er ikke enig i at kablene er verdt pengene!
    Hvis det er kabler til 20 000 det er snakk om, så er jeg hjertens enig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reference Digital Cables koster 12000 for 1m, 17300 for 2m.
    De lager sikkert en 10 meter på bestilling hvis du blar opp 70-80 000kr.

Og de finnes mye dyrere digitalkabler enn det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:

Det var ikke så dyre kabler jeg tenkte på. Jeg mener at når man bruker tusenvis (ehm.. ikke nødvendigvis titusenvis) på kabler så kan pengene investeres bedre. Nå mener jeg ikke med dette at man skal kjøpe den billigste driten. :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0