Dyre kabler er oppskrytt!!!? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har aldri og kommer aldri til å påstå at dyre kabler er bedre enn billigere! :shock:
    Men jeg påstår at det er forskjeller på kabler- merker, priser etc. blir for mye å skrive da jeg har testet bortimot 100 forskjellige kabler over en 12-års periode!
    Om jeg ikke tilfører så mye teori så har det ingen hensikt da jeg har skrevet kilometervis om dette på andre forum uten at skeptikere enser det da de lever etter eldre teorier-jeg har kun skrevet mine erfaringer, det eneste som gjelder for hver enkelt i deres oppsett til slutt.
    Glemmer ikke da Goertz Micro Pearl sølv knuste Nordost Flatline Red dawn i en blindtest hos meg- så pris/kvalitet er ikke et argument som har kommet fra meg!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You go, Viking!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er greit, Viking... :? Vi prøver bare drive saklig diskusjon her inne, og krever selvsagt ikke at du skal måtte dele dine erfaringer med oss om du ikke ønsker! Ha en fortsatt fin dag.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You go, Viking!
    Det er som Lygren sier en ganske betent sak det der med høyttaler kabler. Vi blir ikke enige uansett, så det er kanskje like greit å la saken ligge.

Kanskje vi skal diskutere BIwiring nå da..

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterlyser ikke enighet, men ERFARINGER og ikke kun det de har lest/hørt i diskusjoner/lest i en bok. Å slå hjel hverandre med teori for noe man ikke har prøvd er fånyttes.
    Det jeg fort fant ut er at det er forskjeller, fler vet at dette er målbart, så da kommer påstander om at dette ikke er hørbart-SAYS WHO?
    Husk at en kvinne, Enid Lumley, hørte hvilket strømnett anlegget var koblet opp til, ja riktig, under skikkelige testformer, søk på navnet og kankje innse at ting ikke er så enkle som enkelte teorier vil ha oss til å tro!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren: Det er ikke motvilje mot å dele ALLE mine erfaringer, men ork og tid til å skrive en slik avhandling :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå at støy fra strømnettet er mye mer hørbart enn forskjeller i kabler da. Hører også forskjeller på kabler. Ikke alle kabler, mange låter helt likt i mine ører. Og når en kabel til 20kr metern låter helt likt som en til 2000 så velger jeg den til 20. Enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Lygren: Det er ikke motvilje mot å dele ALLE mine erfaringer, men ork og tid til å skrive en slik avhandling :-)
    Hvis du ikke orker å dokumentere blindestingen din, så kan du ikke forvente at folk skal tro på resultatene du hevder å ha oppnådd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skrive et par hundre sider for å overbevise noen som har bestemt seg allerede?? Det kaller jeg å sløse med tid jeg allerede har for lite av. Og er det ingen forskjell på den til 20kr og den til 2000kr så skal du da selvsagt kjøpe den billige, har aldri sagt noe annet, men det er forskjeller og hva det er verdt og hvilke forskjeller man hører varierer fra person til person og oppsett til oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ingen som har krevd flere 100 siders dokumentasjon. Jeg stilte 4-5 spørsmål. Å svare på de hatt tatt maks 5-6 linjer. Jeg hadde sikkert hatt noen spørsmål til det du svarer også, så totalt hadde du kanskje måttet skrive 10-15 linjer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir litt meta i forhold til diskusjonen, men jeg tar likevel sjansen:
    Mange her hevder at det ikke er noen vits i å diskutere hvorvidt forskjeller mellom høyttalerkabler er hørbart, fordi det blir erfaring mot teori og påstand mot påstand. Jeg er IKKE enig i dette.

Selv om jeg er vitenskapelig orientert av natur og skeptisk til ting som ikke har en naturlig forklaring, så forsøker jeg å være åpen for at noen mennesker hører og erfarer ting som ikke kan måles, og ikke minst at menneskers sanseevner er forskjellige. Av økonomiske årsaker har jeg ikke hatt muligheten til å teste dyre kabler i eget høykvalitetsoppsett, men jeg har ved enkelte anledninger sammenlignet kabler. Jeg påstår at JEG ikke hører forskjell når man kommer over en viss kvalitet.

For meg er det interessant og viktig å diskutere disse fenomenene. Det er for meg noen viktige årsaker til dette:
    * Hvis ingen eller bare noen få vil ha hørbar nytte av å kjøpe DYRE kabler , så er dette et viktig budskap: Ingen bør da kjøpe DYRE kabler på bakgrunn av tester foretatt av andre.
    * Hvis mange hører disse forskjellene i blindtester, hva er det da man hører hvis det ikke kan måles?
    * Hvis folk mener de hører forskjell, og så IKKE hører forskjell i blindtester, hva innebærer det for hva vi skal anbefale til folk som er i tvil om sitt kabelvalg?
    * Det er viktig å nå ut til folk med budskapet om at det er like greit å ikke høre forskjell på kabler som å høre forskjell. Man har ikke et mindreverdig stereoanlegg selv om man ikke har DYRE kabler, såfremt man faktisk kan begrunne det med EGNE lyttetester.

Til syvende og sist er det viktig å respektere andres opplevelser og meninger. Det til dels utidige kjøpepresset fra HiFi-bransjen om at man skal kjøpe svinedyr kabel "fordi det er som å løfte et ullteppe vekk fra høyttaleren" blir fryktelig feil hvis kjøperen selv ikke hører forskjell.

Jeg vil påstå at uansett bransje eller produkt (inkludert klesbransjen), så er merkevarepresset innen HiFi-kabler kanskje noe av det tøffeste man møter. Når man har en genuin interesse for lyd og er stolt av anlegget sitt, så er det veldig trist når folk sier ting som at "De høyttalerne der er jo rå. Men de hadde fortjent mye bedre kabler!". Hvis man da ymter frampå om at man har forsøkt uten å høre forbedring, risikerer man nesten å få kommentarer om "perler for svin" mumlet fram med klare referanser til høyttalerne og eieren.

Jeg synes derfor det er viktig at vi har en åpen debatt om dette. Poenget er ikke å bli enige, men å få belyst alle synspunktene. Forhåpentligvis resulterer det i en større toleranse for andres valg av høyttalerkabler og en større sikkerhet på egne valg.

God lytting!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROFEE!! Go Roffe!! :-)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let`s all join hands and sing Kumbaja :lol:
    Bra innlegg, Roffe
    Tro om dette avslutter diskusjonen?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Takk for støtte til innlegget mitt. Jeg syntes det var viktig å få fokus på sak og mål for diskusjonen og at vi kan diskutere uten at det behøver å skape vondt blod mellom gode og dyktige mennesker.

Jeg vil gjerne bidra med en egen erfaring med høyttalerkabler av "skolissetypen". Denne daterer seg til mitt første stereo-anlegg med kassettspiller og små no-name høyttalere. Naboen var radioamatør og hadde blant annet antennemast på rundt 10 meter i hagen.

En dag stereoanlegget var skrudd av, hørte jeg plutselig morsesignaler i høyttalerne mine! :shock: Ut fra oppsettet og forsøk med å flytte litt på høyttalerkabelen ble det helt klart at det var høyttalerkablene som fungerte som antenner i forhold til det utsendte signalet fra naboen som da var sterkt nok til å sette høyttalermembranene i svingninger.

Hva er poenget med å bringe dette til torgs? Jo, at skjermede, tvinnede eller flettede høyttalerkabler sikkert hadde vært tingen her, mens f.eks. flatline-kabler sannsynligvis ville ha plukket opp denne støyen på grunn av sin topologi. Er så tvinnede skolisser dermed bedre enn flatline-kabler? Selvfølgelig ikke i det generelle tilfellet, men for akkurat mitt oppsett i akkurat det huset med akkurat den naboen ville en grunnleggende forbedring klart være forbundet med en eller annen form for skjerming. For andre mennesker i andre hus med annet utstyr, vil det kanskje være andre problemer som kan rettes opp med andre kabler.

Siden jeg har denne erfaringen med hørbar støypåvirkning, ikke bare på signalkabler, men også på høyttalerkabler, kommer jeg nok så snart jeg får sjansen til et seriøst oppsett igjen til å gå for tvinnede eller skjermede høyttalerkabler. De er litt dyrere :wink:, men for meg er det viktig å forebygge støypåvirkning utenfra.

Andre gjør andre erfaringer og baserer sine valg på det. Godt vi er forskjellige. Det viktigste er å gjøre valgene bevisst.

Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var 2 fine og saklige innlegg du hadde på slutten her Roffe.
    Bra jobba

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får hive meg på her jeg også.
    Takk til Roffe for gode innlegg.

Jeg har boden full av gull og grønne skoger. Høytalerkabler, og signalkabler fra forskjellige produsenter fra de siste 20 årene.
    Som ung HiFi entusiast byttet jeg ut kabler titt og ofte.
    Drev å snudde på stikkontaktene for å endre på nettpolariteten, hang motstander i gardinene, malte kanten på cd platene grønne, limte fast noe plast greier på cd platene, blokkerte ubrukte innganger på forsterker med magiske plugger, hadde egne nettfilter på alle kompontentene.....
    Og lyttet fortvilt etter forbedringer.

Etter noen år ble jeg kjent med en fyr som jobbet for en større og seriøs hifi sjappe. Brukte noen kvelder med blindtesting av kabler, cd-spillere, forsterkere etc.
    De enkleste komponentene i testene var typisk gode og rimelige varer (høytalerkabler til 50kr/m, CD spillere til 2500kr, forsterkere til 3-4000kr).
    De dyreste varene var typisk kabler til 1000kr+/m, cd spillere til godt over 20.000kr og det samme med forsterkere.
    Men skuffelsen var stor. Jeg klarte ikke å høre forskjell i de fleste tilfellene, og i hvert fall ikke når det kom til kabler.

Tok etter dette et lite oppgjør med min "religion", og har siden hatt et ganske edruelig forhold til det meste av sort magi innen HiFi.

Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drev å snudde på stikkontaktene for å endre på nettpolariteten, hang motstander i gardinene, malte kanten på cd platene grønne, limte fast noe plast greier på cd platene, blokkerte ubrukte innganger på forsterker med magiske plugger, hadde egne nettfilter på alle kompontentene.....
    Og lyttet fortvilt etter forbedringer.
    Dærsken... Du har visst vært med helt fra starten av du Mangen gode teorier her.. :wink:

Men en ting... Hva skulle motstandene i gardinene være godt for..? Var det viktig å bruke spesielle verdier? :lol:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang dyre kabler.. Får det ikke helt til å stemme at det skal være bra med gullbelagte kontakter... er det bare for at det skal se bra ut på papiret? sølv eller kobber leder jo bedre, mener jeg...

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sølv og kobber leder bedre.
    Grunnen til at gull er valgt er vel for å unngå korrosjon.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare stille meg i rekken av "skulderklappere" når det gjelder Roffes innlegg i denne tråden. Jeg har ikke selv noen erfaring å snakke om når det gjelder testing av kabler, men setter stor pris på at det diskuteres på et seriøst plan.
    Litt for mange som "hører" akkurat det de har lært at de skal høre.
    Men jeg ser absolutt ikke bort fra at det kan være til dels store forskjeller på ulike kabler. Som regel tar dessverre slike kabel-diskusjoner "helt av", og utvikler seg ofte til skittkasting (f.eks. Hifi sentralen og Audioforum). Vi får prøve å unngå det her. :wink:

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •