Dyre kabler er oppskrytt!!!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 95
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, kabeldiskusjoner blir ofte slik som dette, dermed repererer jeg mitt lille råd; "la oss prøve å holde oss til teknisk faktadiskusjon". Dette inkluderer selvsagt "jeg hører en forskjell" type diskusjon, men ikke "alle kabler er like!!" utsagn. Hvis en mener at alle kabler er like, er det vel ikke noe poeng å følge med på kabeldiskusjonene, er det vel? 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei AK.
    Nå synes jeg nesten du blir usakelig.
    Sant nok, beklager.....

Du sier det ikke kan være forskjell, men samtidig at det er forskjell fra orginale kabler (lakris) til en billig oppgradering. Det henger jo ikke på greip. Dersom det er forskjell fra lakriskablene til en oppgradering, er det selvfølgelig forskjell på ALLE kabler.
    Det som gjør at "lakriskabler" er dårligere er på grunn av for lite tverrsnitt = Problem med strømmen.. Jeg har vært borti kabler høyttaler kabler som har vært veldig godt varme..(Ikke et godt tegn)

Hvorfor i all verden lage nye kabler, når det i følge deg selv er helt uten mening.
    Fordi jeg lagde signal kabler, og ikke høyttaler kabler som det diskuteres her.

Mitt poeng er at alle "rimelig dimensjonerte" høyttaler kabler er greie å bruke, og "gir lik lyd".. Så var det sagt Dette er vel og merke min mening.

Foreslår at vi ender usakelighetene og dropper denne tråden.
    Greit nok..

Hehe, kabeldiskusjoner blir ofte slik som dette

Jepp, det er litt av sjarmen..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Tara Labs Nexa biwiret (solidcore greier) til fronthøyttalerne og noen hvite monster-kabler for lange strekk til de andre høyttalerne (fikk det gratis). Til signalkabler har jeg hjemmelagede RG-59 mellom CD-spiller og receiver og receiver til effektforsterker. Mellom HTPC og receiver har jeg en 400Kr optisk kabel.

Dere kan tenke dere at DVI-D kabler overfører signaler med veldig høy frekvens (i forhold til SPDIF) og selv de overfører et feilfritt signal til en projektor ved så lange som 7m strekk. Derfor mener jeg at kabler som skal overføre SPDIF en til to meter ikke trenger koste skjorta.

Jeg sluttet forresten å bruke den 10m lange DVI-kabelen min fordi jeg syntes jeg beygnte å se sparklies. Etterpå lærte jeg at det er mye rare hvite prikker som ligger i filmene som kanskje har lurt meg litt. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Nå synes jeg nesten du blir usakelig.
    Like sakelig som:
    Vi får heller la dårene leve i sin egen (snevre) verden.
    Dersom det er forskjell fra lakriskablene til en oppgradering, er det selvfølgelig forskjell på ALLE kabler.
    Selvsagt er det forskjell på ALLE kabler. Men poenget er om hva som er hørbart.
    Selvfølgelig ikke, du/dere har jo rett. Det er alle de andre som er dumme. Våkn opp karer, det er en hel verden der ute.
    Og så var det sakligheten igjen da.
    Men av hele den verden du sikter til, så er faktisk majoriteten overbevist om at det ikke er forskjeller på ordentlig konstruerte kabler til lydanlegg.

Så vidt jeg vet er det ikke en eneste dokumentert og ordentlig gjennomført blindtest som konkluderer med at det er hørbare forskjeller på ordentlig konstruerte kabler. Og subjektive lyttetester duger ihvertfall ikke til å bevise noen ting som helst.

På den andre siden så er ikke blindtester godt nok til å fastslå at det ikke KAN være forskjeller.

KAbler i diverse former havner nok nederst på min proriteringsliste. Klart slått av nettfiltre, skilletrafoer, dempeføtter, batteridrift, og endog bybee filter.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og steinkastingen forsetter ser jeg.
    Det er ikke værst at noen her vet hva flertallet i verden tenker.

(Måtte bare kaste litt grus) :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror denne diskusjonen like godt kan avsluttes her... Eller hva? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva folk tenker, noe jeg heller ikke har hevdet.
    Men jeg vet hva de skriver.

Kom igjen Hi-Fil, grusen du kaster er støv, og steinene er malt isopor. Finn noen ordentlige steiner. 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Finn noen ordentlige steiner. 8)
    Det er jo akkurat det jeg ikke ønsker. Jeg respekterer alle som mener at kabler ikke har noen betydning for dem selv. Det jeg ikke godtar er de som "vet" hva jeg hører og hva som betyr noe for meg. Det er
    min økonomi som styrer hva jeg vil legge i kabler, ut i fra hva jeg hører av nyanseforskjeller på dem. Når noen skriver her at kabler ikke betyr noen ting, må de også godta at andre mener noe annet. De som er nyskjerrige på hva kabler kan gjøre i eget anlegg bør få finne ut av det selv, og ikke bli presentert for et "fakta" som er så omstridt.
    Jeg for min del er ferdig med denne debatten. Jeg konstanterer at det er sterk uenighet, og takker for meg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt, godt.
    Jeg er ikke i tvil om at du hører forskjeller på kabler. Det gjør du helt sikkert, jeg hører også forskjell. Sannsynligvis så hører ALLE forskjell på kabler.

Jeg er bare interessert i å komme til bunns i hva som gjør at vi hører forskjeller. Spesielt med tanke på at vi ikke hører forskjell i blindtest.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt denne diskusjonen har roet seg ned..

Jeg er bare interessert i å komme til bunns i hva som gjør at vi hører forskjeller. Spesielt med tanke på at vi ikke hører forskjell i blindtest.
    Jeg er ganske overbevist om at dersom man har instillingen "Det må da være forskjell på billige og dyre høyttaler kabler", så hører man også forskjell når man sammenligner selv.... Dette er nok også grunnen til at man ikke klarer å skille kabler fra hverandre i en blid test.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg ser du referer til en eller annen blindtest, Whoppass Cheese. Hadde vært fint om du også oppga kilden for denne testen, slik at hver og en av oss kan vurdere denne. Det er klart, hører en i blindtest ikke forskjell på skolisser og kabler til 20.000 meteren, er jo det, iallfall for min del, en grei sak å ta med seg. Imidlertid, da jeg selv har foretatt en del forskning/undersøkelser i forbindelse med mine studier, er det jo selvsagt viktig å være kritisk til alle slike typer undersøkelser, som jo kan være både basert på feilaktige data og/eller analysert feilaktig.

Jeg har imidlertid selv ikke eksperimentert spesielt mye med dyre audiokabler, og kan dermed ikke uttale meg... Jeg ser på det som følger; hvis en har kjøpt utstyr til 20-50.000 kroner, er det verdt risikoen å ikke få utnyttet utstyret fordi kablene ikke er gode nok? Dette gjelder selvsagt til et visst nivå.

Det store problemet med audiokabler er mangelen på faktiske beviselige målinger, iallfall som er tilgjengelige for den gemene hop. Det burde være mulig å måle hvilke forskjell ulike "hi-end" kabler utgjorde, da sammenlignet med en standard type kabel.

Til slike tall kommer på bordet, betaler iallfall undertegnede litt ekstra for å sikre at utstyret uansett kommer til sin rett, selv om dette kan være bortkastede penger. Uansett er det langt mer bortkastet å kjøpe utstyr for 50.000, og spare 2000 på kablene, hvis det skulle vise seg at det hadde påvirket lyden / bildet i positiv retning!

Newcomer Kjellis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - visste ikke at dette ville bli en slik brannfakkel av et tema. Syns bare at historien var så god, at jeg ville dele den med dere.
    Selv tror jeg at hvis en kjøper fete dyre kabler, så er det mest for å tilfredsstille psyken, ikke øret! Følelsen av å vite at en har dyr kabel som bare må gi best lyd, gir en ro!
    Hadde mann byttet ut den dyre kabelen med en "biltema" kabel uten at eieren visste det, hadde han ikke hørt forskjell - og fortsatt hatt indre ro med at han har en dyr og kjempegod kabel.
    (Eh - kanskje kastet jeg bensin på bålet igjen nå.... :? )

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle mine kabler har jeg valgt utfra BLINDTESTER, OG det er STORE forskjeller for MEG. Men lyd er individuelt og forskjellige anlegg viser forskjeller forskjellig. Blindtesting MÅ foregå i et svært kjent oppsett der du kan slappe av. De konkurransene ang. blindtesting etc. blir bare tøv da disse ofte skal utføres i mindre kjente oppsett. Man må kjenne alle komponentene. Med "skeptikernes" syn så tar jeg tydeligvis feil- etter 12 år med dette så har jeg rett i MITT oppsett, det er dette som betyr noe, jeg hører det, med en signifikansverdi over 95%. Dette er det viktige for meg, men å påstå at det ikke er forskjeller og at en lurer seg selv må være en eller annen slags trøst for seg selv. Sammenlign den berømte biltemakabelen mot f.eks Nordost Valhalla i blindtest og kom tilbake til det- Å påstå noe uten å ha prøvd det selv, som noen gjør, blir useriøst. Hvorfor har ikke dielektrisk absorbsjon og dissipasjon noe å si her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du vet at blindtest må gjennomføres på bestemte måter for å være mest mulig nøyaktig, Viking. Det er en veldig vanlig vitenskapelig testmetode, og det er derfor skrev mye (ekstremt mye) om hvordan de skal utføres for å luke bort usikkerhetsmomenter. Det er ikke noe man gjør på en reklamepause, det er både resurskrevende og tidkrevende.

Det er mange publiserte blindtester der folk ikke har kunnet høre forskjeller på kabler. Noen er dårlig dokumenterte, andre meget gode. Etter som de fleste er gjengitt i blader med copyright, så eksisterer det ikke så mange på nett.

Det er en del om blindtesting og en del resultater (inkl. kabler) på:
    http://www.pcavtech.com/abx/index.htm

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger ikke å bevise noe for noen andre enn meg selv. Jeg har testet-ABX-tester og funnet forskjeller, så nå har jeg en kameratgjeng her som lyttepanel og vi har en kabelbytter, vi alle hører forskjell-GOOD ENOUGH FOR ME- det er jo jeg som hører forskjell, mine penger og mitt oppsett. Men å si at alle hører forskjeller i alle oppsett vul jeg aldre i påstå- Så å påstå at forskjeller ikke er tilstede blir latterlig da alle må gjøre seg opp sin mening i kjente omgivelser. For du vet da også at det er en del betenkeligheter ved en ABX-test?
    Så alle: IKKE LA DERE SKREMME AV TVILERNE-TEST SELV I DERES ANLEGG-DET ER DET SOM TELLER OG IKKE SELVOPPNEVNTE EKSPERTERs UTTALELSER OM HVA DERE SKAL HØRE!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det er noen som har ABX-testet. Kanskje du kunne komme med litt informasjon. Hvilken abx tester brukte du, hvor mange ganger ble det testet, hvor mange deltok og hva ble resultatet?

Og hvilke kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt forskjell på samtlige kabler jeg har eid, signal som HT-kabler. Jeg mener kabler er viktig for å tune lyden. Hva teoretikerne sier om dette bryr jeg meg ikke så mye om...og det med god grunn; hørselen min.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Jeg trenger ikke å bevise noe for noen andre enn meg selv.
    Så hvorfor argumenterer du overfor andre da?
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Så alle: IKKE LA DERE SKREMME AV TVILERNE-TEST SELV I DERES ANLEGG-DET ER DET SOM TELLER OG IKKE SELVOPPNEVNTE EKSPERTERs UTTALELSER OM HVA DERE SKAL HØRE!
    Helt enig. Men jeg synes benevnelsen "SELVOPPNEVNTE EKSPERTER" er utidig. At det står Ekspert i margen her er kun et utslag av hvor mange innlegg vi har hatt på forumet. Jeg har ikke valgt den betegnelsen selv. Dessuten synes jeg typene av debattanter fordeler seg ganske likt i de to leirene.

At jeg kommer med noen innlegg om at refleksjonsproblematikken man ser i videokabler ikke forekommer i høyttalerkabler av normale lengder betyr ikke at det ikke kan være andre faktorer som spiller inn. Poenget mitt er mer at det ikke finnes noen målbare forskjeller på ulike høyttalerkabler, så lenge de har visse minimumskvaliteter.

Dermed er det ikke sagt at enkelte ikke kan ha finere hørsel enn måleinstumentene eller at man rett og slett måler feil parametre.

Det som er det viktige budskapet for meg er at dersom DU ikke hører forskjell på høyttalerkabler til henholdsvis 50,- og 500,- kr per meter, så skal du ikke høre på at andre sier at den dyre kabelen er så mye bedre. Spar pengene med god samvittighet.

Og motsatt: Hvis du hører enorme forskjeller mellom to kabler, så må du selvfølgelig gjerne bruke mer penger på kabler hvis du synes forskjellen er verdt det. Kos deg med din egen visshet om at du hører bedre enn de fleste andre og danker ut de fleste målemetoder der ute.

Vi andre dødelige kan heller glede oss over at vi for våre ører får maksimal moro for 50,- kroner meteren!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betegnelesen "SELVOPPNEVNTE EKSPERTER" har ingenting med den tittelen din å gjøre-snakker kun om hvordan visse belærer når en stakkar som hører forskjeller kommer innom. Å si at alt kan måles blir latterlig-hvordan måler man at en forsterker, cd-spiller etc har bedre dynamikk-mikro og makro?? Alle hører det men det kan ikke måles-hva er mest sannsynlig? En slik debatt fører ingensteds- grunnen til at jeg svarte enda jeg kun trenger å finne ut av ting for meg selv er at folk ikke skal tro at alle kabler låter likt selv med samme tverrsnitt- det stemmer ikke- jeg trodde at kabler var like men fikk meg en oppvekker for ca. 10-11 år siden. Men siden jeg påstår noe og noen andre det motsatte blir moralen-PRØV SELV I EGET OPPSETT! Jeg og mitt medpanel på 4 er enige, derfor må alle teste selv, å ikke ha gjort grundige tester og likevel påstå er som å uttale seg om en bil bare ved å ha sett den-irrelevant!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Viking, det er helt klart legitimt at du har funnet ut at ulike kabler har bedre kvalitet. Det hadde imidlertid vært langt mer nyttig med en noe mer spesifikk uttalelse, gjerne med merke og ca. pris, slik at vi andre kan dra nytte av dine erfaringer. Det faktum at en kabel som er dyrere kan gi bedre lyd, er ikke dermed ensbetydende med at enhver kabel som koster mye gir bedre lyd, dermed mener jeg det er det som bør diskuteres.

En kan diskutere seg grønn på om det faktisk er forskjell, men mener det er bedre å holde seg til faktiske produkter/kabler og tilhørende egenskaper, så kan de som faktisk mener det er noe poeng, lese disse innleggene.

Dette innlegget blir egentlig bare en rekke, tidvis litt påståelig (fra begge hold), innslag, som bare er egnet for å skape irritasjon. Jeg mener iallfall konklusjonen her bør være: VI ER IKKE ENIGE! Og det er selvsagt OK!

Jeg mener nøkkelen til diskusjon omkring kabler er faktisk produktdiskusjon, ikke generelle diskusjoner som dette, der man uttaler seg på meget generelt grunnlag, da i begge retninger!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •