Kapping av komponentkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Falukorv1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Kapping av komponentkabler?

Kjøpte meg en Action model two som ankom her om dagen, og full av iver river jeg opp kartongen for å teste den. For å raskt se bildekvaliteten på mitt adeo lerret plugger jeg i noen gamle phono-kabler av typen 45 cm gratis-dritt som følger med billig-utstyr. (sorte tynne kabler med røde/hvite plugger) Plugget 3 stk i RGB portene. Bildet var formidabelt! Aldri hatt sånt bilde i kjeller'n!! Helt rått. Bestemte meg for å kjøpe gode composit kabler dagen etter for å få et litt mere permanent oppleg, og for å unngå å måtte stå med dvdspilleren i hånda under projektoren under filmvisning.

behovet var i underkant av 3 meter. Hifiklubben serverte en profigold 5m lang kabel til ca 600 kroner. Det eneste alternativet over 1.5 meter.

Skuffelsen var stor når jeg kom hjem - bildet var fullt av støy og med tendens til reflexer... Skyldes dette kun kabellengden? Kabelen virker jo relativt robust og pluggene er støpt på. Dersom jeg kjøper phono-plugger og lodder på selv (for å kappe av 2.2 meter) vil dette hjelpe? Hvis ja, kan noen anbefale noen plugg-leverandør/type) - vil nødig miste kvalitet mellom dvd og projektor....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er kabelen ødelagt, eller så er det feil innstilling et eller annet sted. Om kabelen er 5m eller 1,5m skal ikke ha så mye å si på bildekvaliteten.

Jeg har selv 8m hjemmelaget komponentkabel (CAT6 nettverkskabel fra Biltema) liggende parallellt med strømledningen til projektoren, ingen problemer. Har tidligere brukt komponentkabelen fra Clas Ohlson hvor jeg byttet ut pluggene i den ene enden med vanlige RCA plugger fra biltema - denne var 5m lang og fungerte problemfritt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Falukorv1
    Kjøpte meg en Action model two som ankom her om dagen, og full av iver river jeg opp kartongen for å teste den. For å raskt se bildekvaliteten på mitt adeo lerret plugger jeg i noen gamle phono-kabler av typen 45 cm gratis-dritt som følger med billig-utstyr. (sorte tynne kabler med røde/hvite plugger) Plugget 3 stk i RGB portene. Bildet var formidabelt! Aldri hatt sånt bilde i kjeller'n!! Helt rått. Bestemte meg for å kjøpe gode composit kabler dagen etter for å få et litt mere permanent oppleg, og for å unngå å måtte stå med dvdspilleren i hånda under projektoren under filmvisning.

behovet var i underkant av 3 meter. Hifiklubben serverte en profigold 5m lang kabel til ca 600 kroner. Det eneste alternativet over 1.5 meter.

Skuffelsen var stor når jeg kom hjem - bildet var fullt av støy og med tendens til reflexer... Skyldes dette kun kabellengden? Kabelen virker jo relativt robust og pluggene er støpt på. Dersom jeg kjøper phono-plugger og lodder på selv (for å kappe av 2.2 meter) vil dette hjelpe? Hvis ja, kan noen anbefale noen plugg-leverandør/type) - vil nødig miste kvalitet mellom dvd og projektor....
    Går ut i fra at det er komponent kabler du mener og ikke composit. Ellers så er vel kabel lengden en av faktorene som kan gjøre redusere litt av signal styrken og kvaliteten, men for gode kvalitets kabler børr det ikke bli problemer før man kommer opp mye større lengder enn 5 meter, så lengden burde ikke være det som utgjør problemet her.. Det som i middlertid er en meget viktig faktor for å unngå utvaskede bilder med ekko og reflekser, er at kabel impedansen er riktig, og at ikke pluggene og loddepunktene lager uheldige avik i impedansen som kan skape slike refelksjoner som du beskriver. Tror det enten er noe galt med selve det eksemplaret av den kabelen du beskriver, eller at det kan være andre faktorer som jordfeilsløyfe andre tilkobblede enehter som påvirker kildesignal spilleren ol. som har oppstått med de problemene du beskriver. ville fått salgsstedet til å teste den kabelen du har problemer med, eventuellt sjekket om det kan være noen dårlige kontakter eller om det er benyttet jordede kontakter på el.forsynings siden som kan skape uheldige sløfer via signal kablene.

Kan ellers anbefale å kjøpe bildekabler enten fra AvShop som jeg har gode erfaringer med eller http://www.httech.no/Kabler.htm som selger noen meget gode kabler til forholdsvis godet priser

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •