Nye kabler? Vanskelig valg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Nye kabler? Vanskelig valg!

Må ha nye kabler til mine b&w 602, bruker de bak så må ha litt lengde på kablene, 10x2m.. har sett litt på supra kablene hos eltek, og lurer på om noen her har noen erfaringer? evt. forslag til andre kabler?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å handle 4kvmm fra Biltema. Rimelig og bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk innom klubben eller center kjeden og få demo av kabler alt fra kobberkabel til dyrere kabler. Så velger du den komboen av signal kabel og høytaler kabel som du synes låter best.
    Biltema kabel er teh crap.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Stikk innom klubben eller center kjeden og få demo av kabler alt fra kobberkabel til dyrere kabler. Så velger du den komboen av signal kabel og høytaler kabel som du synes låter best.
    Biltema kabel er teh crap.
    Og husk at du bør gjøre dette med bind for øynene, slik at du ikke vet hvilke kabler som benyttes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må han gjerne gjøre, hører uansett forskjell om han ikke dytter lommeboka inni øra.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwistedMind
    Må ha nye kabler til mine b&w 602, bruker de bak så må ha litt lengde på kablene, 10x2m.. har sett litt på supra kablene hos eltek, og lurer på om noen her har noen erfaringer? evt. forslag til andre kabler?
    Supra Ply 3.4 og 3.4S har vunnet priser i hopetall, en bra kabel til en ikke så altfor dyr penge. Denne anbefales av mange vet jeg. Men som pnerbye sier, Biltema kablene holder, de legger til lite og tar vekk lite.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bastant du var da Harman.
    Jeg er ganske sikker på at DU hadde måttet spise din egen hatt i en høyttalerkabel blindtest!
    Qed har bra kabler til en grei penge, bedre enn supra eller biltema sine er de ikke, men WAF`en er høyere

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må han gjerne gjøre, hører uansett forskjell om han ikke dytter lommeboka inni øra.
    Tull og fjas.
    Når det kommer til høyttalerkabler så er det lite å hente på dyre kabler, de til biltema holder fint til et par 602'er

Foreslår at det søkes litt på kabler og at diskusjonene rundt emnet blir lest, så får du et litt bedre innblikk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir enda en krangel om høyttalerkabler. Det eneste fornuftige er å la trådstarter selv avgjøre om høyttalerkabler betyr noe.

Harman: Å påstå at "Biltema kabel er teh crap" er ikke bare dårlig feilstavet norsk, men også fullstendig urimelig. Blindtesting er det eneste som kan avgjøre den saken. Hvis en i blindtest mener å høre forskjell på høyttalerkabler må hver og en selv avgjøre om forskjellen er verdt kroner og øre.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med høyttalerkabler er at det er viktigere med litt tykkelse enn merke. Kjøp 2.5 mm2 Biltema kabler eller tykkere, og legg heller litt penger i signalkabel, der merker jeg heller lettere forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inviterer gjerne på en blindtest jeg.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inviterer gjerne på en blindtest jeg.
    Før du gjør det anbefaler jeg deg å lese denne:
    Hifisentralens Blindtest

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse tall, kjedelig.
    Bruk en kobberkabel til høytalerne. Og ha en to tre rca kabler. En lisse, en kabel til en tusen lapp og en til 3-4-5. Så velger du et spor med BRA innspilling. Ikke mp3en til bruttern. F eks Krall eller noe med luftig bra diskant.
    Så er det bare å bytte ut kablene etter tur. Hører du ikke forskjell. Så vil du ikke høre forskjell. Mener nå jeg. Å så kan man begynne å leke med bytte høytaler kablene.
    Har selv hørt at Blue heaven ga en vesentlig høyere lyd enn ordinære kobber kabler. Og det var på samme Db på ampen.
    SÅ kabler spiller en rolle. Men det er jo billigere å synes at det ikke er det.

Let there be chaos
    Bruker selv Frey Rca og Blue heaven høytaler kabler.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra sine Classic eller Ply er bra, det samme er andre billig.kabler med bra kobberkvalitet. Det viktigste er å ha tilstrekkelig tverrsnitt og OHC kobber. (som ikke oksiderer)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk kobberkabler med godt tverrsnitt. Rene PN-kabler i 6-kvadrat leder svært godt og har akkurat de parametrene man bør ha for å drive høyttalere.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva er rene PN kabler isen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slike som man bruker til å trekke skjult elektrisk anlegg. Altså enkle tråder med isolasjon.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er slike som man bruker til å trekke skjult elektrisk anlegg. Altså enkle tråder med isolasjon.
    På Biltema så heter den RK.

http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=79428

Ellers så er det artig å høre at noen hører at Biltema høytalerledninge er dårlige.

Jeg har lest mange blindtester (let de opp på nettet) med mange eksperter i testpanelet - ingen av testene har noen gang gitt mer en rundt 50% riktig treff på high-end kabel og ringeledning til 10 øre meteren. Så krone og mynt fungerer like godt, jeg tror til og med at det er en penge-premie ute for den som kan klare en blindtest.

Så til eksperten her - du er nok verdens beste audiofil - gratulerer!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse tall, kjedelig.
    Bruk en kobberkabel til høytalerne. Og ha en to tre rca kabler. En lisse, en kabel til en tusen lapp og en til 3-4-5. Så velger du et spor med BRA innspilling. Ikke mp3en til bruttern. F eks Krall eller noe med luftig bra diskant.
    Så er det bare å bytte ut kablene etter tur. Hører du ikke forskjell. Så vil du ikke høre forskjell. Mener nå jeg. Å så kan man begynne å leke med bytte høytaler kablene.
    Har selv hørt at Blue heaven ga en vesentlig høyere lyd enn ordinære kobber kabler. Og det var på samme Db på ampen.
    SÅ kabler spiller en rolle. Men det er jo billigere å synes at det ikke er det.

Let there be chaos
    Bruker selv Frey Rca og Blue heaven høytaler kabler.
    Det er ikke tvil om at det er mulig å høre forskjell på høyttalerkabler. Problemet ditt er følgende: Hvordan vet du at kabelen som låter best er den som forringer signalet minst?

I blindtester hvor en sammenligner kabler i forskjellige prisklasser, men hvor kablene alle er greit dimensjonert ifht bruken, så er det få, om noen, som kan skille dem fra hverandre.

Når det gjelder forringelse av signalet så er det ikke prisen på kabelen som avgjør resultatet, men matrialet som er brukt. Sølv leder feks bedre enn kobber, men dette kan en kompensere med dimensjonering, så kobber er like greit.

En kan sikkert også diskutere oksidering, men kobber kan klippes og termineres om ofte, samt at det er så billig at en kan kjøpe nye kabler hvert år (eller når de blir for korte etter klippingen ;-)).

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan glatt anbefale Supra Ply 3.4, bruker 2x2.5m biwiret (tot 6.8kvadrat).
    Jeg har disse i strømpe, så ser de meget pene ut (noe man strengt tatt ikke kan si om feks. biltema)!

(Overser med vilje alle tvilsomme innlegg om forringelse av lyd og om du vil merke forskjell etc. Synes DU lyden er best med kabler som "forringer" lyden så er de kablene BEST for ditt oppsett, ferdig med den saken)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •