Nye kabler? Vanskelig valg! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Kan glatt anbefale Supra Ply 3.4, bruker 2x2.5m biwiret (tot 6.8kvadrat).
    Jeg har disse i strømpe, så ser de meget pene ut (noe man strengt tatt ikke kan si om feks. biltema)!

Er enig i at det går å bruke noen kroner for å få noe som ser bedre ut.

Problemet kommer vel når ledningene koster like (eller mer) mye som en bedre modell av dine høytalere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er enig i at det går å bruke noen kroner for å få noe som ser bedre ut.

Problemet kommer vel når ledningene koster like (eller mer) mye som en bedre modell av dine høytalere.
    Det skal jeg være helt enig i.
    Men det finnes jo folk som driter penger, og for deres del så må de for all del bare bruke 100.000kr på høyttaler kabler for min del hvis de liker det.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg være helt enig i.
    Men det finnes jo folk som driter penger, og for deres del så må de for all del bare bruke 100.000kr på høyttaler kabler for min del hvis de liker det.
    Hehe ja. Det kalles galskap, http://www.hificenter.no/shop_item.c...24,126&id=1097.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes DU lyden er best med kabler som "forringer" lyden så er de kablene BEST for ditt oppsett, ferdig med den saken
    Hvis lyden kommer i annen rekke så må en gjerne "forringe" lyden for å reparere en allerede uheldig kombinasjon av høyttalere og forsterkere.¨

Folk bruker da penger på akkurat det de vil, og det er fint. Det jeg ikke liker er villedning om kabler. Harman påstod at Biltema-kabler var dårlige greier, og det mener jeg er en urimelig påstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test ut litt forskjellig fra QED. Disse vinner jo en haug med tester rundt omkring i Europa. QED Silver ville vel vært en god match med 602

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jo også folk på dette forum der før var meget bastant på at kabler ikke havde noen betydning, og brukte de billigste de kunne finde. Dette har endret sig, de bruker nå fler penger på kabler.....

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale biltema 4mm2 kabler.

Du som mente 1 leder for strømnett var lurt. det kan jeg ikke skjønne. For 1 leder kabler kan lett knekke og sitter ikke så godt fast ht terminaler.

BTW. Man trenger egentli ikke mer enn 1mm2 kabler for strekk opp til 2 m til normale høytalere. så lenge de ikke har sinnsyk motstand.

Jeg bruker 2x1m 4mm2 til mine fronter.
    2x 6 m 2.5mm2 til bak ht

MvH Verinoloth

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er jo også folk på dette forum der før var meget bastant på at kabler ikke havde noen betydning, og brukte de billigste de kunne finde. Dette har endret sig, de bruker nå fler penger på kabler.....
    Den var ny for meg... hvilke kabeltyper er det snakk om at folk bruker mer penger på her? det mest logiske for meg er signalkabler, men har du en annen oppfatning?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis lyden kommer i annen rekke så må en gjerne "forringe" lyden for å reparere en allerede uheldig kombinasjon av høyttalere og forsterkere.¨

Folk bruker da penger på akkurat det de vil, og det er fint. Det jeg ikke liker er villedning om kabler. Harman påstod at Biltema-kabler var dårlige greier, og det mener jeg er en urimelig påstand.
    Siden du åpenbart har så god greie på dette:
    HVILKE kabler forringer lyden? nå venter jeg virkelig spent på hva du svarer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De få kablene jeg har hørt om som forringer lyden er angrepet av enten hamster, kanin eller hund.

Høytalerkabler med skjerm kan utgjøre forskjeller vil jeg tro. Har testa det. Ikke noe direkte hørbart, men Denon AVR-3805 korrigerte +/- 1 dB i 100 hz området. Altså ikke hørbart. Nå er kanskje ikke 3805 noen referanse for å sammenligne ht kabler, men en liten pekepinn kanskje. Skjermen kan fjerne eventuell støy fra f.eks strømkabler i nærheten. Kablene jeg testet med fra Mac Audio 2x4mm2 mot Suprla PLY 3.4/S.

Kjøp det du synes kabler er verdt, med hensyn på hva du synes du får igjen for pengene. Kabler skal også ha et OK utseende synes nå jeg. Har de et kult navn i tillegg så er det jo enda bedre.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Masse tall, kjedelig.
    Fantastisk, du argumenterer for at folk skal svi av tusenvis av kroner på kabler, også synes du at tester med tall er kjedelig!!? Denne testen beviser jo at folk ikke hører forskjell. Når selv Quad bruker skjøteledning fra jernvarehandelen til sine høyttalere skal det mer til enn "jeg hører forskjell, så!"-påstander for å overbevise meg om at pris og kvalitet er proporsjonalt når det gjelder kabler.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Kabler skal også ha et OK utseende synes nå jeg. Har de et kult navn i tillegg så er det jo enda bedre.
    Det jeg lurer på er: Har disse danske ostekablene fra nord et kult navn? Syns liksom det er litt dumt å svi av 10-tusenvis også ler vennene mine av meg fordi jeg har kjøpt Nordost.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du åpenbart har så god greie på dette:
    HVILKE kabler forringer lyden? nå venter jeg virkelig spent på hva du svarer!
    Kabler med for lite tverrsnitt forringer lyden. Jeg synes det er mere interessant og snu spørsmålet. Hvilke kabler forbedrer lyden? Hvordan kan en kabel gjøre bassen mer fremtredende? Hvordan kan en kabel gjøre diskanten luftigere?

En kabel skal ikke påvirke lyden. Gjør den det så er signalet forringet. Nå skal det vel sies at kabler forringer lyden uansett, men den skal altså forringe lyden minst mulig. Skjerming, termineringer, tverrsnitt osv. har betydning, men prisen betyr altså ingenting. Det er bare dette jeg vil poengtere.

For de aller fleste vil Biltema 4mm2 fungere utmerket. De som skjønner det har penger til overs til annet snacks til hjemmekinoen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik, man kommer ikke toppen av minHjemmekino med biltema kabler uansett hvordan rom,høytalere og elektronikk er. Dyre kabler (og mye annet) er som cognac og sigar. Smaker helt motbydelig (les overpriset og dyrt), men "nytes" p.g.a statusen det gir i visse kretser. Bl.a hos "eliten" her på forumet? Og ikke minst hos de med millioninntekt på hfs.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en del eksempler på det, f.eks. en der havde Supra Ply og skiftet til Nordost og meldte stor forbedring, men ja, i det store hele er det signalkabler der forskjellen merkes først.
    Er enig med pnerbye her, der er ingen grunn til å betvivle forskjellige stadier kablens brukbarhet, alle har forskjellig anlegg, alle har en mening om hvad man vil bruke penger på eller ikke, derfor er diskusjonen dødfødt.
    Jeg skal ikke betvivle tvivlerne, og ikke heie på fantasterne, jeg ber alle prøve selv, først da har man en mening med verdi. Han som mener at Champion tennplugger funker bedst i hans bil er også ute å kjøre med en forklaring på dette.
    Der er mer imellom himmel og jord enn markedsføring og bastante vitenskabelige tests, hvem kan f.eks. forklare hvorfor jeg ved å skifte mit antennestik plutselig fikk bare halvt signal inn på min tuner ?
    En del kjøber høyttalere og annet grei som skryteobjekter, samme om de har hørt de eller ei, en del av disse synes det er vanvid å bruke litt penger på en kabel i et system hvor lyd er av største interesse, skjønner ikke helt tegningen noen ganger....
    Jeg har før påpekt Supra EFF der i mit system gir sssh lyder på vokaler en tur i sentrifugen, Synergistis og Black Magic gør ikke det, da er valget lett for mig.
    Nå har jeg ikke testet med høyttalerkabler i lang tid da mine kabler går under gulvet og jeg ikke skifter de inden jeg skal flytte, men disse er også kjøbt med henblikk på at jeg sikkert ikke ville høre forskjell, og ikke havde råd til 30 meter av ypperste klasse som likevel var for store til å gå under gulvet, men, når jeg har flyttet kommer jeg sikkert til å kjøbe nye. Vil gjerne teste Black Magic her også.
    Den dag f.eks. Stereophile, Fidelity og High Fidelity slutter å teste kabler skal jeg endre mening, eller mener dere at det er disse der gjør at kabelbransjen overlever ?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad hvis du røyker cigar og drikker cognac og synes det smaker jævlig, men alikevel gjør det pga. statusen så har jeg ett råd til deg: SLUTT MED DET!
    Har du ingen glede av det så er det jo bare penger rett ut av vinduet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vanker ikke i de kretser hvor det skvulpes med cognac og høy cigarføring. Trodde du/dere skjønte det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de er da ganske så morsomme disse trådene er det ikke slik at en ver kabel forringer lyden, det er bare snkk om i hvilken grad?? Jeg tor nå på at kabler kan spille en rolle for det endelig resultat,o g joda jeg mener da at jeg har hørt forskjell.
    men det som er litt rart her, og i flere andre tråder, er de som argumenterer for dette som sier at det er stor forskjell på kabler. og anbefaler "den og den" kabelen.(hvis vi tenker oss til at det er en sannhet at det er lydforskjeller i kabler ;D ) Det som blir så teit, er at man anbefaler en kabel, uten å vite hvordan ditt anlegg låter, blir ikke dette som å anbefale forsterker til en høyttaler man aldrig har hørt..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt, derfor er det også viktigt å skjønne at en Biltema kan funke fint i ét anlegg og ikke i et annet.
    Kablen danner en helhet imellom komponenter, og man kan opnå synergi, det er ikke kablen i sig selv der er viktig, det er om synergien passer der er viktig, og det kan hver enkelt selv avgjøre om den gjør....

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Korrekt, derfor er det også viktigt å skjønne at en Biltema kan funke fint i ét anlegg og ikke i et annet.
    Kablen danner en helhet imellom komponenter, og man kan opnå synergi, det er ikke kablen i sig selv der er viktig, det er om synergien passer der er viktig, og det kan hver enkelt selv avgjøre om den gjør....
    Det er vel synsergi vi snakker om? Så lenge denne synergien tilsynelatende ikke kan måles (har aldri sett det målt, ihvertfall) er det kun ens egne ører og opplevelse av lyden som betyr noe.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •