Kabling for nybegynner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabling for nybegynner?

Hei.

Jeg har flytta om litt i stua og måtte derfor sette opp tv'n og stereoanlegget på nytt. Fikk bedre lyd, spesielt i bassen, etter denne omflyttinga. Men problemet som oppstod er at jeg hører skurring når jeg kjører volumet opp/ned. Dette skjer kun når jeg hører på CD.

Siden jeg har vanlige lakriskabler mellom er det vel rimelig å anta at feilen ligger der.

Og dermed dukker noen spørsmål opp (selv om jeg ironisk nok har besvart det største selv):

1) Jeg har en stikkontakt midt bak anlegget, slik at kablene går litt hulter til bulter. Hva er grunnleggende regler for legging av kabler og skjerming? Tips og triks? (Her er altså signal, parabol, tv og strøm innblandet).

2) Holder Argon-kablene fra HiFi klubben? Er disse skjermet på noe vis?

Mvh
    Erik

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermede kabler får du for null penger hvorsomhelst, ingen grunn til å betale mye for det om kun skjerming er ønskelig.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Start med å lage et system bak oppsettet ditt.
    2. skill signalkabler, og strømkabler.
    3. Bruk kabler med litt dimensjon. Signalkabler (røde tykke) og høytalerkabler fra Biltema er helt greie. Cat5 datakabel kan fint brukes som høytalerkabel. Den er i tillegg tvinnet slik at en kan oppnå en viss skjerming.
    4. Bak anlegget vil jeg anbefale å flette sammen de forskjellige strømkablene. Ser ok ut, og forhindrer noe av strålingen. Dette kan du også gjøre med signalkablene.
    Alt dette er enkle og billige tweeks, som er raskt og gjennomføre, og som har en virkning.
    I etterkant kan du jo prøve deg fram med forskjellige kabler for å finne ut om du er en av de som har "gullører" ;-)

Lykke til!

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også være volumknotten, min forforsterker har også samme problem, men kun ved lave volum. Jeg vil ikke tro at kablingen har noe særlig å si, men det er jo bare å teste ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •