kabler ohms lov

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabler ohms lov

har 1 carver zr 1600. med 2 12" og 2 15" SVC subwoofer har filter på 4 ohm på vært element. har tenkt å koble 1 12" og 1 15" på en kanal på carvern og 1 12" + 1 15" på andre kanalen, hvordan skal jeg få dette til å bli 4 ohm ? skal prøve så alle elementene fungerer på en carver noen som vil hjelpe meg ?

takk
    Mvh Andreas

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriekobler du får du 8ohm, paralellkobler du får du 2ohm. Ps, impedansen holder seg ikke konstant, den endrer seg i forhold til frekvensen. Tror jeg hadde gått for seriekobling, ellers kan du få veldig lav motstand ved impedansbunnen.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    serikobling vil være det beste ja. men vil prøve å få dem i 4 ohm ellers får subbene så lite kraft til å drive 1 15 og 1 12 i vær kanal.
    men kan jo prøve seriekobling å se åssen det går .. clsc-215 venstre funker ikke mer komm er ikke lyd og sikringa er heller ikke gått.. er vell ganske typisk. takk for svar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carver er vel PA? Tipper du får nok kraft uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carver pro Zr 1600.

husk at det er cv v-max gammle jeg skal bruke dem på da 400w rms, peak 1000w på 15" og 300w rms, 800w peak på 12"

Carver pro specs

20Hz to 20kHz <0.5% THD+N
    1200 watts mono (8ohm)RMS
    600 watts x 2 (4ohm)RMS
    350 watts x 2 (8ohm)RMS
    1kHz <1% THD+N
    1270 watts mono (8ohm)RMS
    660 watts x 2 (4ohm)RMS
    400 watts x 2 (8ohm)RMS

må nesten si at 400 8 ohm blir lite for subbene men kan jo teste det skulle gjerne likt en kobling der jeg kunne ha fått dem i 4 ohm

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, husk at desibel-scalaen er logaritmisk.. så du må 10doble effekten for å få en dobbling av lyden. Så skal du dobble lyden i forhold til en 100w forsterker så må du ha 1000w. Uansett, tviler vel på at du skal få problemer med kraften. Heller hørselen.

Mvh

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Vel, husk at desibel-scalaen er logaritmisk.. så du må 10doble effekten for å få en dobbling av lyden. Så skal du dobble lyden i forhold til en 100w forsterker så må du ha 1000w. Uansett, tviler vel på at du skal få problemer med kraften. Heller hørselen.

Mvh
    Nei nei nei nei! Dobbling av effekt er økning med 3dB og det er dobling av lydnivå!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobling av målt effekt (Watt) er 3dB, men det er langtfra noen dobling av opplevd lydstyrke. For det så må økningen være rundt 10dB.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar ln10 får man 2.3. Ergo hvis man øker effekten med 10x vil lyden bli 2.3x høyere. Logaritmisk.

Mvh

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    steins: Nei, jeg sa ikke at det var dobling av opplevd lydtrykk, men fysisk. Går det foresten an å definere dobling av opplevd lydtrykk?? :-?

Soundfre@k: Ja, det er logaritmisk, men det finnes flere forskjellige logaritmer. Deriblandt en som kalles "naturlig". Har ikke boka tiljengelig her, så husker ikke navnet på de to andre logaritmene og heller ikke hvilken som blir brukt... Sikkert noen andre som kommer på dette..??

Men en ting som er sikkert er at fysisk dobling er 3dB og dette skjer ved tilføring av dobbel effekt. Vi regnet på dette i eletronikken i forrige uke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok egentlig enige DJ Ultimate. Jeg prøvde en gang med en lydtrykksmåler for å finne ut hvor mye en subjektiv dobling av lydstyrken var, og for meg så lå det på omkring 10dB. Noen receivere har desibelskala på volumkontrollen. Da er det jo lett å prøve selv.

Det som skiller en logaritme fra en annen er kun basen som brukes. Den som Soundfre@k nevner kalles den naturlige og har base 2.718... (også kalt e). Den andre mest brukte kalles den briggske (etter engelskmannen Henry Briggs) og har base 10.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yps :-)

Ja, der har du de forskjellige ;-) Også har vi en tredje vi bruker på skolen. Men det aner meg et den er brukt lite ellers.

Men jeg synes det er interressant at du får til å definere hva du synes er dobbelt så høyt. Jeg prøvde dette selv på samme måte og med dB-måler, men jeg klarte aldri å bestemme med hva som egentlig føltes som dobbelt så høyt... Men men, det var nå meg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bla bruke den naturlige logaritmen til renteregning.. ved kontinuerlig rentesetting.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •