"Kabel noob"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: "Kabel noob"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Kabel noob"

Lurer en del på dette med kabler, her er noen spørsmål som likte godt kunne være fra en baby ops:

1. Hvordan får jeg disse kablene inn på høytaleren?

2. Mellom hvilke "ting" skal denne kabelen være?

3. Hva er denne kabelen til?

4. Hva er vitsen med Optiske og koaksiale kabler?

5. Mellom hvilke "ting" skal denne kabelen?

Nå kan dere bryne dere med å lære noob'en noe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvstudium gir bedre effekt.

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Tigern der, Det står jo også hva kablene er til.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ta kontakt med AVShop og spør. Ut fra bildet kan det se ut som kabelen er terminert med spader og da må du ha en høytaler med terminaler som takler dette.

2. Komponent-kabler sender videosignal mellom kilde (DVD-spiller, spill-konsoll, etc) og skjerm. (TV el projektor)

3. Den brukes til digital lyd. Eks. fra CD/DVD-spiller til surround-receiver.

4. Optiske / koakskabler brukes til å overføre digital lyd fra kilde til D/A-konverter. Vanligvis fra CD/DVD til en surround-receiver. (Surround-receivere inneholder i 99% av tilfellene en D/A-konverter)

5. Som det står i menyen er dette en analog signalkabel. Sender lydsignal mellom kilde (f.eks. CD-spiller) og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for skikkelig svar Wodger :smile:

Jeg har\skal kjøpe en 7.1 forsterker, men på denne kabelen er det bare 3 input, burde jeg ikke da hatt en med 5 eller fler? Eller gjør de 3 input'ene de samme jobben som 5?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk kobling vil være tos-link eller coax digitalkabel mellom dvdspiller og forsterker/prosessor. Kobling mellom dvd spiller og tv/projektor vil være componentkabel (gir beste analoge bilde) eller HDMI eller DVI som er en digital bildeoverføring. Hensikten med digital kabel mellom dvd spiller og forsterker er å ta singnalet rett fra dvd spilleren og la forsterkeren gjøre prosseseringen som skal til for f.eks dolby digital eller DTS.
    Det er tre måter å koble en høyttalerledning til høyttaleren, du kan bruke bare den avisolerte lederen og skru den fast i høyttalerterminalen. Du kan bruke "spader" slik som du har linket bilde til, det burde være selvforklarende hvordan det virker. Eller du kan bruke "bananplugger" som stikkes inn i høyttalerterminalens ende. Personlig foretrekker jeg bananplugger.
    det beste er vel å lese et par bruksanvisninger samt lese diverse kabelguider, tror de har en på www.hjemmekino.no
    Vil bare legge til at monstercable koster mer enn det smaker og at bedriften (monstercable, IKKE avshop) har en bedriten måte å drive buisniss på.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinsmira
    Jeg har\skal kjøpe en 7.1 forsterker, men på denne kabelen er det bare 3 input, burde jeg ikke da hatt en med 5 eller fler? Eller gjør de 3 input'ene de samme jobben som 5?
    Som sagt så brukes komponent-kabler slik som den du linker til kun til video (mellom DVD-spiller og TV/proj). Den brukes ikke til lyd. Andre måter å overføre video på er scart, HDMI og DVI. Hva som passer best for deg kommer an på hvilket utstyr du har (Ikke alle kilder/skjermer har støtte for komponent)

Den enkleste måten å overføre lyd fra DVD-spiller til forsterker er å bruke en digitalkabel. Om du bruker optisk eller koaks spiller ikke så stor rolle. Du *kan* også velge å overføre lyden analogt med en slik kabel, men jeg tror nok jeg ville foretrukket digital overføring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, for 3 veldig gode svar i denne tråden, har skjønt mye mer enn det jeg gjorde før

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for dobbel, men har noen fler spørsmål:

1. Hvordan får jeg 5.1\7.1 lyd fra tv til forsterker?
    2. Hvordan får jeg 5.1\7.1 lyd fra data?
    3. Overfører en optisk kabel automatisk 5.1\7.1 lyd til forsterker?
    4. Finnes det en slags scart forlenger? Hvis ja, hvor?
    5. Overfører en s-video kabel bra for bilde?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinsmira
    Sorry for dobbel, men har noen fler spørsmål:

1. Hvordan får jeg 5.1\7.1 lyd fra tv til forsterker?
    Du skal ikke overføre lyd FRA tv TIL forsterker, hvorfor skulle du det ? Lyd går fra dvd spiller, satelittboks, video osv TIL receiver og ut til høyttalerne. Står også i svaret til wotg
    2. Hvordan får jeg 5.1\7.1 lyd fra data?
    Med en optisk kabel ut fra data til optisk inn på receiver, eller analog 5.1 kabel fra analog ut på data og 5.1 analog inn på receiver (hvis din data har 5.1 separate utganger da.)
    3. Overfører en optisk kabel automatisk 5.1\7.1 lyd til forsterker?
    Ja, hvis du velger optisk ut i dvd spillerens meny vil receiveren dekode signalet til 5.1 eller 7.1 hvis den har det, alt må velges i menyen, man kan ikke "ønske" sig noe, man må diktere det i apparaternes meny.
    4. Finnes det en slags scart forlenger? Hvis ja, hvor?
    har du komponent (3 kabler) tilslutning til dit tv skal du bruke dette, gir bedre bilde, ellers kan du få scart i mange lengder.
    5. Overfører en s-video kabel bra for bilde?
    Kan du bruke komponent bruker du dette, gir bedre bilde..., men du kan bruke S-video hvis du ikke har andre muligheter.

Er det ikke lettere å liste opp dit utstyr, da kan vi se på hvilke kabler du trenger.........

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger bare kabel mellom data og til reciver helst 7.1 lyd + en kabel som gjør at jeg kan overføre 7.1 lyd fra tv til reciver. Har en som det er scart i den ene enden og rød-hvit i andre, gjør denne like god jobb?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må se om datalydkortet kan gi ut 7.1 lyd, kan det det bruker du en optisk kabel fra optisk ut på dataen til optisk inn på receiveren. Receiveren vil da dekode signalet, hvis den har 7.1 da.
    Hvorfor må du overføre 7.1 lyd fra TV til receiver, du er helt på feil jordet her altså !
    Ditt TV har vel ikke 7.1 lyd ? Hvilket TV er det ?
    Fra din data har du S-Video eller komponent ut til TV´et for bilde.
    Fra din data bruker du optisk inn i receiveren for lyd. Når du slår på dataen har du bilde på TV´et og lyden i høyttalerne der er tilsluttet receiveren.
    Har du 7 høyttalere plus en subwoofer ? Ellers er der ikke mye vits med 7.1 hvis ikke.....
    En kabel kan ikke "ha 7.1 lyd", det er kildematerialet, altså dvd platen der har dette på sig, da må receiveren, og dataens lydkort være istand til å takle dette, kan de det ?
    Hjelper ikke mer hvis du ikke skriver hvilket TV, Receiver osv du har...
    Scart med en rød og hvid i andre enden er kun til stereolyd, rød er høyre, sort er venstre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •