Bi-wire Electra 936 og Yamaha DSP-Z9?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wire Electra 936 og Yamaha DSP-Z9?

Etter å ha solgt mine Audio Pro Bravo FX10-høytalere har jeg nå fått i hus JM Lab Electra 936, som kilde har jeg Yamaha DSP-Z9. Dette er en reiceiver med mulighet for 9.1. Dette kommer jeg ikke til å benytte meg av, kun 5.1. I den forbindelse vurderer jeg å bi-wire disse. Ser i Yamaha-boka at det er bare å ta to par kabler fra høytalerene til receiveren, en kabel for diskant og en annen for bass. Det betyr fire kabler. Er dette såkalt bi-wiring? Er det en grei måte å gjøre det på eller lønner det seg å kjøpe inn kabler som er bi-wire?

Yamahaen oppgir 170w i 8 ohm, vil receiveren bli "sterkere" ved bi-wiring? Hva ellers av fordeler oppnås ved bi-wiring fremfor et par kabler pr høytaler?

Dette har jeg ikke greie på så det hadde vært fint med litt hjelp.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du da på å bruke f.eks Front A til mellomtone+diskant og Front B til Bass? Jeg testet det på min Yamaha (riktignok bare en 750), men kan ikke si jeg hørte noe særlig forskjell. Jeg brukte bare "vanlige" høyttalerkabler med helt lik lengde til dette. Tror du får mest ut av separat lydoverføring ved bi-amping siden diskant+mellomtone og bass har hver sin strømforsyning.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne det. I boka står det at jeg må kobble inn både speaker A og B. Gjorde du det?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det Roger, men det heiter for bi-amping. Fordelen er at du får bedre kontroll på dine 936. Du kan spele høgare utan forvrenging. Når det gjeld kablar så ville eg ha gått for lik lengd til bass og diskant.
    Grattis med nye høgtalarar.:-)

Marantz: Ulike gromme receivarar har denna funksjonen her. RX-V750 har den ikkje.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Bi-amping var det det het ja! Jeg har fire kabler, alle i samme lengde (2 meter) og samme merke. Blir spennende med resultatet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Glemte å nevne det. I boka står det at jeg må kobble inn både speaker A og B. Gjorde du det?
    Det var det jeg gjorde. Kjørte Bass på A og mellomtone+diskant på B. Jeg hørte ikke forskjell, men det funker kanskje bedre med en såpass kraftig reciever.

Electra:Er ikke bi-amping å bruke 2 separate forsterkere til bass og mellomtone+diskant? Trodde ikke man kunne bi-ampe med 1 reciever (ihvertfall ikke like effektivt som med 2 effekttrinn) , selv om den har ekstra terminaler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Trodde ikke man kunne bi-ampe med 1 reciever (ihvertfall ikke like effektivt som med 2 effekttrinn) , selv om den har ekstra terminaler.
    Det er mulig. Flere påstår i en annen tråd at det har noe for seg på en receiver. Andre mener det har liten verdi da man trekker strøm fra samme strømforsyning. Separate effekttrinn er klart det beste, men det koster.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er mulig. Flere påstår i en annen tråd at det har noe for seg på en receiver. Andre mener det har liten verdi da man trekker strøm fra samme strømforsyning. Separate effekttrinn er klart det beste, men det koster.
    Ja det blir vel et ganske subjektivt tema (Edit: med min lille erfaring med dette synes jeg separate trinn er overlegent!). Det beste rådet må vel være å prøve, kanskje med noen rimelige høyttalerkabler først (som igjen berører et annet tema: dyre vs billige høyttalerkabler). For en hundrelapp eller to kan man i det minste få prøvd selv om bi-amping med reciever funker

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler? Jeg tenker ikke på kablene.