Retning på høyttalerkabel???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Retning på høyttalerkabel???

Dette er muligens et skikkelig spørsmål nybegynner spørsmål ...

Har noen tara lab kabler koblet til Dali høyttalere. På disse kablene er det en pil som indikerer en retning. Må jeg ta høyde for dette når jeg kobler opp høyttalerene med forsterker? Enkel oppkobling, ikke noe bi-wiering eller hva det heter ...

Så igår at HFK hadde montert dette slik at pilen gikk fra høytallere til forsterker. I den grad pilen på disse kablene betyr noe, skulle det vel vært motsatt ...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også ha kobblet dem mottsat, lyden går fra forsterkeren til (pilrettning) høttaler..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pilen betyr ingenting. Strømmen går begge veier uansett.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pil på kabel

Denne gjør samme nytte som en + merking på kablen, holder styr på hvilken kabel som er koblet til + og -.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I. flg en ukjent kabelprodusent er det viktig å kun spille en vei på en kabel. Det forklarer han med at strøm-atomene(!) "sliper" (!) metallet i kabelen, slik som en elv sliper ned steinene med tid, slik at vannet renner lettere(!). Fin metafor, synd den ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Denne kabelprodusenten blir desverre holdt anonym på et annet forum...

Pilen er der (på høyttalerkabler, ikke signalkabler) for å opprettholde en viss mystikk i en bransje full av skurker og kvakksalvere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en skjermet kabel kan det ha en viss logikk. Ellers mener Supra å ha målt forskjeller i intensiteten i støygulvet i forhold til kabelretning. Forskjellene tilskrives hvilken retning lederne i kablene er strukket i på fabrikken. Om det er hørbart? Det er vel en annen historie.

Ref: http://www.jenving.se/direct.htm

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg der Akto.

Signalkabler skiller seg imiddlertid litt ut når det gjelder retningene på pilene, fordi de er det ganske vanlig med "kvasi-balansert" skjerming, dvs å ha en egen skjerm som bare er i elektisk kontakt i den ene enden, og man vil kan en bedre skjermings effekt ved at signalkablene kobbles mellom kilde motaker utifra dette.

Har høyaler kablene slik "kvasi balangsert" skjerming, kan pilretningen ha noe å si for dette også, men at det skjer noe asymetrisk på struktur nivå i kabeler som leder vekselstøm det har jeg liten to på. For å si det på en annen måten, hvis det blir struktuleller eller at "strøm-atomene(!) "sliper" (!) metallet i kabelen", da vil det vel heller være lurt å endesnu kabelen etter er gitt periode, så man unngår slik ujevn "slitasje"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dytte vilt

Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Denne gjør samme nytte som en + merking på kablen, holder styr på hvilken kabel som er koblet til + og -.

Denne pil-borden kan umulig være tiltenkt å indikere L og N, da den sitter utenpå den runde kabelhylsen som begge lederne ligger i.

Angående denne saken er jeg usikker i det store og hele. Har nettopp blitt oppmerksom på fenomenet etter jeg idag kjøpte enda ett par Tara Labs Prism Omni2 som har denne pilen. Derfor søker jeg nå rundt på nett og leter etter svar og tanker... Da jeg kom over denne støvete vesle tråden vakte enda flere spørsmål seg i mitt rotete lille hode.

Selgeren nevnte noe om at kablene bør kjøres inn i en gitt retning og aldri snus. Er det mulig strømmen har en viss rotasjonsretning?

Er det vekselstrøm ut fra forsterkerne?

-Uansett er det vel kjekt å ha en måte å vite hva som skal kobles hvor dersom man skal viderekoble noe og sitter med 18 kabelpar i en etg og kilden i etg under.

Hilsen NYskjerrig

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finder du fort ut, sett kablen på, spilles musikken bakfra snur du kablen....

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Denne kabelprodusenten blir desverre holdt anonym på et annet forum...
    Hvorfor blir Nordost holdt anonym, sa du? :-P

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Hvorfor blir Nordost holdt anonym, sa du? :-P
    trodde det var audioquest jeg....fikk i alle fall en sånn forklaring når jeg var å skulle kjøpe kabler og spurte om pilene

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ...at strøm-atomene(!) "sliper" (!) metallet i kabelen, slik som en elv sliper ned steinene med tid, slik at vannet renner lettere(!). Fin metafor, synd den ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...da vil det vel heller være lurt å endesnu kabelen etter er gitt periode, så man unngår slik ujevn "slitasje"
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det finder du fort ut, sett kablen på, spilles musikken bakfra snur du kablen....
    Festlig

Og som AV_fan og toledotulling kanskje begynner å ane, selv om dere er nye på forumet, så er det mer enn etpar av oss her inne som mener at det muuuligens har vært noe snakeoil inne i bildet fra enkelte kabelprodusenter - fra tid til annen.

Et lite søk her på forumet vil avdekke at kabler har vært oppe til diskusjon tidligere - faktisk opptil flere ganger.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe en trenger verken være gulløre med absoulut gehør eller hjernekirurg for å finne ut at det er mye kvakksalveri ute å går i hifi-industrien spesielt blant de som lager kabler.

men placebo eller ikke jeg hører forskjel på kabler, men ikke retningen på dem.
    prøvde nå for morroskyld å snu kablene å spille baklengs, gjett hva lyden var akuratt den samme

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo testet ut dine med mine Tara Labs - jeg har nemlig et par kjøpt fra USA hvor prisen var lav nettopp fordi pilene var påtrykket feil veg....

Har overhode ingenting å si - ikke bry deg om det - strømmen går like lett den ene som den andre vegen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du kunne jo testet ut dine med mine Tara Labs - jeg har nemlig et par kjøpt fra USA hvor prisen var lav nettopp fordi pilene var påtrykket feil veg....

Har overhode ingenting å si - ikke bry deg om det - strømmen går like lett den ene som den andre vegen.
    Seriøst? Det betyr jo i så fall at produsenten selv faktisk troro det har noe å si i så fall. Virker merkelig. Kanskje selgeren slo i deg en skrøne
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om produsentene av overprisede kabler ikke har tro på det de selv produserer, så har de jo ingen ting å gjøre i denne bransjen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Seriøst? Det betyr jo i så fall at produsenten selv faktisk troro det har noe å si i så fall. Virker merkelig. Kanskje selgeren slo i deg en skrøne
    se selv:
    https://dmc-electronics.com/Cables.html

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Om produsentene av overprisede kabler ikke har tro på det de selv produserer, så har de jo ingen ting å gjøre i denne bransjen
    Det stemmer nok bra for mange produsenter i mange bransjer, men det er mye lettlurte folk med mye penger der ute Det viktigste er ikke å ha et godt produkt, men å være flink til å selge.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at det er mange tullete argumenter i kabelverden, men jeg nekter å tro at noen har laget retningsbestemte kabler uten at det har noen form for praktisk funksjon. Hva slags salgsargument ville det vært?

"Nå skal du høre her. Denne kabelen kan bare brukes én vei, ellers går alt til *******. Ergo anbefaler jeg den på det sterkeste."

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg er enig i at det er mange tullete argumenter i kabelverden, men jeg nekter å tro at noen har laget retningsbestemte kabler uten at det har noen form for praktisk funksjon. Hva slags salgsargument ville det vært?

"Nå skal du høre her. Denne kabelen kan bare brukes én vei, ellers går alt til *******. Ergo anbefaler jeg den på det sterkeste."
    er kanskje en praktisk funksjon, men helt klart (for mine utrente øre) ikke noen hørbar forskjel...!!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •