Retning på høyttalerkabel??? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Biwiring er generelt et litt dustete konsept hvis du ikke faktisk har to forsterkere i andre enden (biamping), og da ville du ikke kunne brukt en sånn kabel uansett.
    Skjønner ikke helt hvor du vil, med disse biwiringskabelene kan man ikke biampe, og det finnes helt sikkert kabler av motsatt type som bare fungerer bare til biamping.

Det blir litt OT, men det skulle vært interessant å vite hva du legger til grunne for at biwring er "dustete" uten å blande inn biamping.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Skjønner ikke helt hvor du vil, med disse biwiringskabelene kan man ikke biampe, og det finnes helt sikkert kabler av motsatt type som bare fungerer bare til biamping.

Det blir litt OT, men det skulle vært interessant å vite hva du legger til grunne for at biwring er "dustete" uten å blande inn biamping.
    Kan bare svare for meg selv, men eneste argumentet jeg kan se som forsvarer biwiring er at du får større kvadrat på høyttalerkabelen. 4 ledere versus 2. Så vidt jeg vet finnes det ikke kabler som kun funker på biamping. Det er i praksis bare 2 høyttalerkabler til hver høyttaler. En til bass og en til mellomtone/diskant.
    Biwiring er en fin måte for kabelprodusenten å tjene en del ekstra kroner på, biamping derimot, fungerer.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kan bare svare for meg selv, men eneste argumentet jeg kan se som forsvarer biwiring er at du får større kvadrat på høyttalerkabelen. 4 ledere versus 2. Så vidt jeg vet finnes det ikke kabler som kun funker på biamping. Det er i praksis bare 2 høyttalerkabler til hver høyttaler. En til bass og en til mellomtone/diskant.
    Biwiring er en fin måte for kabelprodusenten å tjene en del ekstra kroner på, biamping derimot, fungerer.
    Mulig jeg er helt på jordet her, men trodde du halverte motstanden ved å bi-wire!?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Mulig jeg er helt på jordet her, men trodde du halverte motstanden ved å bi-wire!?
    Motstanden på hva da?
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden på hva da?
    I signaloverføreingen, men ser nå at det er jo forsåvidt det du sikter til i ditt forrige innlegg, hehe

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    I signaloverføreingen, men ser nå at det er jo forsåvidt det du sikter til i ditt forrige innlegg, hehe
    Biwiring er ingen garanti for halvering av motstand i signaloverføringen, men en garanti for større totalt tverrsnitt. Dobling av tverrsnitt betyr ikke halvering av motstand dessverre.
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring er ingen garanti for halvering av motstand i signaloverføringen, men en garanti for større totalt tverrsnitt. Dobling av tverrsnitt betyr ikke halvering av motstand dessverre.
    Mener å ha hørt at du får mindre motstand i signaloverføringen/kabelen med bi-wire, men da tok jeg feil jah :shock:
    (Mulig jeg som har misfotstått og)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes omtrent like nyttig ut som kabler med piler. Biwiring er generelt et litt dustete konsept hvis du ikke faktisk har to forsterkere i andre enden (biamping), og da ville du ikke kunne brukt en sånn kabel uansett.

Men men, stå på. Hvis man vil betale for dobbelt kabelsett og pil-stempler på isolasjonen så skal ikke jeg stå i veien
    Biwiringkabler er ofte mye dyrere enn singlewiringkabler. Det har jeg lest på internett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Biwiringkabler er ofte mye dyrere enn singlewiringkabler. Det har jeg lest på internett.
    Man kan lese mye rart på internett.

Bi-wiring er ikke nødvendigvis dyrt, ei heller hos AV butikkene:
    Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: QED Silver Anniversary XT Bi-wire kabel

Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: QED Silver Anniversary XT kabel

Den første er QED silver XT bi-wire, pris kr 198 pr meter
    Den andre er QED silver XT singlewire, pris kr 118 pr meter
    Skal du ha 6 meter, er altså den totale merkostnaden på kr 400 + 4 ekstra bananer/spader

Dyrt? Neppe....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da antar jeg at du har testet kabler, og at du har tatt et standpunkt om du er skeptiker eller ikke? Selv vil jeg tro at biwiring er en metode å lage kabler på, dem kan være bedre eller dårliger.....

Hvis du parallell kobler to sett med identiske høyttaler kabler så halverer du motstanden i dem, men jeg tror vanligvis så skjer ikke dette når man biwirer siden det er to separate delefilter. Dermed så "ser ikke høyttaleren" den halveringen....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye rare oppfatninger.

"Biwirekabler" er bare to sett med kabler koblet/satt sammen for at det skal være praktisk. Dette vil redusere motstanden (ikke nødvendigvis halvere) da du får større tverrsnitt totalt sett.

Men skal du oppnå denne fordelen må du IKKE fjerne termineringen mellom de doble terminalene på høyttalerkablene, ellers vil du jo få like lavt tverrsnitt som ett kabelsett, h.hv til bass og til mellomtone/diskant.

Dette er i utgangspunktet ikke poenget med biwiring, men derimot å skille signalene til bass og mellomtone/diskant fra hverandre, slik at strømmen som trengs de forskjellige frekvensområdene (typisk mye mer i bassområdet enn i mellomtone/diskantområdet) skilles og påvirker hverandre i mindre grad, og man kan også eksperimentere med forskjellige kabeltyper til forskjellig signal.

Om dette har hørbar effekt skal jeg ikke gå inn på her, det får være opp til hver enkelt å vurdere.

Ved biamping trenger man ingen spesielle kabler, men ganske enkelt to sett med kabler akkurat som med biwiring, men man kobler hvert frekvensområde til to forskjellige forsterkere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil redusere motstanden (ikke nødvendigvis halvere) da du får større tverrsnitt totalt sett.
    Jeg er ikke helt med på hva du mener over her, i følge ohms lov så vil motstanden halveres hvis du bruker bruker samme kabel til biwiring hvis du beholder termineringen mellom terminalene på. Hvis du ikke beholder terminering mellom terminalene på så vil motstanden være den samme som med et sett kabler. Dette gjelder selvfølgelig kablene isolert sett.

Eller er det noe jeg har gått glipp av

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med på hva du mener over her, i følge ohms lov så vil motstanden halveres hvis du bruker bruker samme kabel til biwiring hvis du beholder termineringen mellom terminalene på. Hvis du ikke beholder terminering mellom terminalene på så vil motstanden være den samme som med et sett kabler. Dette gjelder selvfølgelig kablene isolert sett.

Eller er det noe jeg har gått glipp av
    Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg tror ikke ohms lov sier noe som helst om at to kabler koblet sammen nødvendigvis halverer motstanden. Ohm snakket vel strengt tatt ikke om motstand i det hele tatt, men at spenningen i en leder er proporsjonal med strømmen. Det er dog mulig du har rett i at to identiske ledere som kobles i parallell halverer motstanden, jeg var aldri noen kløpper i fysikk
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg tror ikke ohms lov sier noe som helst om at to kabler koblet sammen nødvendigvis halverer motstanden. Ohm snakket vel strengt tatt ikke om motstand i det hele tatt, men at spenningen i en leder er proporsjonal med strømmen. Det er dog mulig du har rett i at to identiske ledere som kobles i parallell halverer motstanden, jeg var aldri noen kløpper i fysikk
    Kabler kan ansees som motstand som vi betegner som ohm, parallell kobler du to kabler så halvers motstanden(resistansen) som vi oppgir i ohm. Og jo, ohm er motstand, det er bare en annen måte å si det på. Den totale resistansen(resistansen + impedansen) vil ikke bli i nærheten av å bli halvert i en høyttaler-sløyfe ved biwiring bare så det er klart, kablene utgjør mer eller mindere ubetydlig motstand.

Hva mener du med at at spenningen i en leder er proposjonal med strømmen

Det begynner å bli en del år siden jeg gikk på skolen, så jeg tar muligens tilbake at parallell kobling står i ohms lov. Men ohms lov er gjeldene for kabler og alt annet innen elektro og elektronikk.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående R-en i ohms lov. Hva som bestemmer størrelsen på motstanden finnes her. Ja det står DC. Lyd er ikke DC, men ideelt sett er R konstant for alle frekvenser.

Likningen hos Wiki er ganske grei. Motstanden avhenger av tre ting; ledeevne, areal og lengde. En måte å øke arealet på er å bruke dobbelt antall ledere. I og med at A-en ligger og koser seg under brøkstreken vil dobbelt areal gi en faktor på 0,5. Noe som resulterer i halvert motstand. Vel og merke hvis lederne er terminert på de samme punktene, som nevnt over.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Angående R-en i ohms lov. Hva som bestemmer størrelsen på motstanden finnes her. Ja det står DC. Lyd er ikke DC, men ideelt sett er R konstant for alle frekvenser.

Likningen hos Wiki er ganske grei. Motstanden avhenger av tre ting; ledeevne, areal og lengde. En måte å øke arealet på er å bruke dobbelt antall ledere. I og med at A-en ligger og koser seg under brøkstreken vil dobbelt areal gi en faktor på 0,5. Noe som resulterer i halvert motstand. Vel og merke hvis lederne er terminert på de samme punktene, som nevnt over.
    Ja, helt korrekt, det vil også si at hvis man utfører ekte biwiring med seperat bass og diskant så vil motstanden i kablene isolert sett være den samme som om du skulle ha hatt et sett med kabler. Forskjellen ved biwiring blir i såfall at du får fordelt strømmen(A) på to sett kabler, ved en annen strøm/frekvens så vil den sette motstand også forandre seg.

Der varierende frekvensen spiller inn på motstanden bruker vi ordet impedans i stedet for resistans, men ideelt sett så vil motstanden også halveres ved den gitte frekvens ved parallell kobling.

Edit: Lenge siden jeg sittet på skolebenken så korrekt meg gjerne hvis dette ikke er helt riktig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Vi tar med ligningen her:

Der l er lengde. A tverrsnittet, oppgitt i m2 (1,0 x 10^-6 mm)
    p: electrical resistance, ohm, for metaller 1,0 x 10^-8

En annen måte å skrive denne ligningen blir da:

Kode:
         L x 10^-8        L
    R =  ----------- = -------
         A x 10^-6     A * 100
    Spørsmålet er så tverrsnittet på en kabel. La oss si 1,5mm2

setter vi inn disse tallene:

Kode:
            3,0
    R =  --------- = 0,02
         1,5 x 100
    Dersom vi dobler arealet av leder:

Kode:
            3,0
    R =  --------- = 0,01
         3,0 x 100
    Nå er det jo en høyttaler som er seriekoblet med denne lasten og den ligger rundt 8ohm. Sett i lys av dette så er det ikke store effekttapet som ligger i kabelen vs. elementet.

0,01 ohm er 1,25 ‰ av 8 ohm.

---

Edit: for kobber så er ER: 1.678 x 10^-8 ved 20 grader. Så tallene over må multipliseres med 1.678. Senker du derimot temperaturen i lytterommet til -193 grader så har du en faktor på 0.215 som gjør at du får en veldig liten motstand i kabelen

Electrical resistivities of the elements (data page) - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler kan ansees som motstand som vi betegner som ohm, parallell kobler du to kabler så halvers motstanden(resistansen) som vi oppgir i ohm. Og jo, ohm er motstand, det er bare en annen måte å si det på. Den totale resistansen(resistansen + impedansen) vil ikke bli i nærheten av å bli halvert i en høyttaler-sløyfe ved biwiring bare så det er klart, kablene utgjør mer eller mindere ubetydlig motstand.

Hva mener du med at at spenningen i en leder er proposjonal med strømmen

Det begynner å bli en del år siden jeg gikk på skolen, så jeg tar muligens tilbake at parallell kobling står i ohms lov. Men ohms lov er gjeldene for kabler og alt annet innen elektro og elektronikk.
    Vet at Ohm er motstand og at det gjelder for kabler, poengterte bare at Ohm (som i personen med etternavnet Ohm) egentlig ikke snakket om motstand, men det var mer flisespikkeri
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at Ohm er motstand og at det gjelder for kabler, poengterte bare at Ohm (som i personen med etternavnet Ohm) egentlig ikke snakket om motstand, men det var mer flisespikkeri
    Egentlig føler jeg at vi har kommet til bunns i dette. Men du kan gjerne ta en kort brifing i hva Ohm egentlig snakket om, og hva du (Ohm?) egentlig mener med at "spenningen er propsjonal med strømmen". Jeg forholder meg i utgangspunktet til at Ohms lov er U=IxR og ren elektroteknikk/elektronikk, ellers har jeg ingen kunnskap om hva han egentlig snakket om, men forhåpentligvis snakket han litt om motstand også

Hvis motstandene er kjente så er formelen for parallell-kobling 1/R = 1/R1 +/R2 og det vil gi samme svar som er gitt i formelen i innlegg over, hvis noen var intressert i å vite det :-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som dere er så inne på motstand i kabler! Hva er egentlig fordelen med å ha en kabel som har liten motstand og det har da overhodet ikke noen spesiell virkning på lyden heller? Mulig dette led litt ampert, men motstand på kabel har da veldig veldig veldig veldig lite å si?!

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •