Kabel/overgang, PC (VGA) til HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel/overgang, PC (VGA) til HDMI

Hei,

Har en LCD TV med HDMI, på PC'n har jeg VGA.
    Hva må jeg ha for å få best mulig resultat?

Blir kvaliteten bedre hvis jeg kobler PC'n til via VGA-til-HDMI med evt. adaptere enn S-VIDEO (som jeg gjør i dag...)?

Takk for hjelpen!

Mvh Atle

---------- EDIT ----------
    Tror jeg har kontroll her nå. Kjøper meg en Monster HDMI-til-DVI overgang og en DVI-VGA kabel. Må bli greit nok det...

Atle

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir bedre enn s-video ihvertfall.... Med tanke på å bruke tv som pc skjerm...?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har DVI, komponent eller VGA-inngang på TV'n. Det kan du vel kjøre rett inn i TV'n, f.ex. med DVI-->komponent eller VGA-->DVI. Færre adaptere er vel bedre. Hva er grunnen til at du absolutt vil bruke HDMI?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA er analogt. HDMI er digitalt. Du kan ikke bare kjøre en overgang. Du må nok ha en boks som konverterer signalet. Det letteste er nok å oppgradere PC'en med et skjermkort med DVI utgang. Det er også digitalt, så da er det mulig å bruke overgang til HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Regner med du har DVI, komponent eller VGA-inngang på TV'n. Det kan du vel kjøre rett inn i TV'n, f.ex. med DVI-->komponent eller VGA-->DVI. Færre adaptere er vel bedre. Hva er grunnen til at du absolutt vil bruke HDMI?
    Har verken VGA eller DVI på TV'n. Komponent inngangen er opptatt av Xbox 360'n. Så da tenkte jeg å bruke HDMI inngangen.

Atle

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    VGA er analogt. HDMI er digitalt. Du kan ikke bare kjøre en overgang. Du må nok ha en boks som konverterer signalet. Det letteste er nok å oppgradere PC'en med et skjermkort med DVI utgang. Det er også digitalt, så da er det mulig å bruke overgang til HDMI.
    Takk for svar. Hmm. PC'n er en laptop med kun S-VIDEO og VGA så oppgradering blir nok vanskelig. Mener du at en HDMI-til-DVI overgang sammen med en DVI-VGA kabel ikke vil fungere?

Atle

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønner eg ikke....

Har da virkelig VGA utgang på min laptop som jeg bruker på en lcd skjerm med dvi inngang- Har da en kabel med vga i ene enden og dvi i andre enden... Funker jo som gull d.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Dette skjønner eg ikke....

Har da virkelig VGA utgang på min laptop som jeg bruker på en lcd skjerm med dvi inngang- Har da en kabel med vga i ene enden og dvi i andre enden... Funker jo som gull d.....
    Så bra! Da vil jeg tro opplegget mitt vil fungere også

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg rett og slett ville holdt meg til S-video. Tror ikke alt det styret med overganger/adaptere vil gi så utrolig mye bedre bilde gitt prisen på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Tror jeg rett og slett ville holdt meg til S-video. Tror ikke alt det styret med overganger/adaptere vil gi så utrolig mye bedre bilde gitt prisen på dette.
    Monster HDMI-til-DVI overgangen koster ca. 270,-. 3 meter DVI-VGA kabel koster ca. 230,-. Dvs ca. kr. 5-600,-. Men, klart. Er det flere som ikke tror kvaliteten blir bedre enn skolissa jeg har av en S-VIDO kabel gidder jeg ikke kaste penger ut av vinduet.

Atle

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forskjell på DVI og HDMI. DVI kan bruke både analoge og digitale signaler, men det kommer an på kabelen. DU har DVI-D som bare sender digitale signaler og så har du DVI-I som kan sende både analoge og digitale signaler! HDMI er kun digitalt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    det er forskjell på DVI og HDMI. DVI kan bruke både analoge og digitale signaler, men det kommer an på kabelen. DU har DVI-D som bare sender digitale signaler og så har du DVI-I som kan sende både analoge og digitale signaler! HDMI er kun digitalt...
    Er litt n00b her. Hva betyr det for meg? Vil det fungere eller ikke fungere?

Det er en slik jeg setter i HDMI inngangen på LCD TV'n
    http://www.monstercable.com/productPage.asp?pin=2377

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få deg i alle fall en solid S-kabel fra Chlas Ohlson eller noe..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ikke fungere da TV'en din bare kan ta imot digitale signaler på HDMI-inngangen. Du må ha DVI-utgang på skjermkortet ditt for å kunne bruke HDMI på TV'en...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om det kan fåes dockinstasjon/portreplikator til den bærbare. Mange har DVI utgang på disse, bl.a IBM.

VGA til HDMI vil som nevnt før her aldri fungere kun med kabler og overganger. Da må man evt. kjøpe en slik boks:

http://www.letsshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5204

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen folkens!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Sjekk om det kan fåes dockinstasjon/portreplikator til den bærbare. Mange har DVI utgang på disse, bl.a IBM.

VGA til HDMI vil som nevnt før her aldri fungere kun med kabler og overganger. Da må man evt. kjøpe en slik boks:

http://www.letsshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5204
    men sjekk at LCD TV'en din støtter en av de 5 oppløsningene som boksen gir ut, ellers kan vel bildet bli så som så...:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI kobling:
    DVI er den digitale overføringstandarden som er brukt til å overføre bilde mellom PC og LCD skjermer en god stund. Den finnes nå på en god del digitale TV apparater som Plasma og LCD, og på mange skjermkort.

Vga kobling:
    En del digitale TV apparater og noen få billedrørs apparater har egen VGA inngang. Dette er akkurat samme pluggen som brukes på PC skjermer. Da er det bare å koble til TV'n direkte til VGA utgangen på skjermkortet. Det varierer hvilken oppløsning som er mulig å kjøre inn via denne inngangen. Sjekk opp med bruksanvisning.

S-Video tilkobling:
    Stort sett alle nyere skjermkort har S-video utgang. Kontakten består av en rund plugg med 4 pinner(4 pins mini-din plugg). På disse pinnene blir det overført seperat farge og luminanssignal. Mange TV apparater har en slik S-video tilkobling i front av apparatet og noen få apparater har denne tilkoblingen bak. Men på de fleste apparatene må man bruke SCART kabel for å bruke S-video signal inn på TV'n. Se nedenfor

Bruk DVI som du har muligheter til det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp til overgang

hei,har en bror som trenger litt hjelp til overgang fra vga til hdmi fordi han har en pc-skjerm på 42 tommer panasonic og den har bare vga utgang så hvordan får han det konvertert til hdmi?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •