Borre større hull i printplate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Borre større hull i printplate?

Jeg har tenkt å bytte den interne kablingen i mine Tangent SR-500. Kablene jeg skal bruke er Monster-kabler som er THX-sertifisert, og koster 27 kr meteren (1,7 mm2 tror jeg). Hvis det finnes litt større diameter bruker jeg det på basselementene, og mellom høyttalerne og forsterkeren.

Men over til det som tråden egentlig handler om. Hullene i printplaten som utgjør delefiltret er for små for slike kabler. Kan jeg bare borre hullene større uten at det gjør noe? Og hvor på platen sitter kondensatoren(e)? Har hørt at lyden skal bli bedre ved å bytte ut de(n) Er litt grønn på dette området...

Ps: Tok bildene med mobilen... :-/

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er de bittesmå hullene så må du passe på at kobberet på printkortet kommer i kontakt med kablene. Kobberet ligger jo under den grønne lakken, kan du skrape litt av det grønne slik at du får en fin kobberflate til å lodde på så budre det kunne gå..

På en annen side så var det ikke mye komponenter å skrøyte av.. Hvis du klarer å finne du hvilket signal som skal hvor kan du jo bare lodde av filtert og point-to-point lodde det på en liten trebit.

Du kan også bare tynne ut kalene litt i tuppen, slik at du klarer å få ivertfall et par tre ledere igjennom...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Da gjør jeg det. Men den delen med å lodde utenom filteret eller hva det var du mente, det tror jeg at jeg bare hopper galant over... er nok ikke noe jeg får til med det første... :P

PS: Tenkte også på å dempe kabinettet mer. Hva bør jeg bruke? Går jo an å bruke Glava/Rockwool, men det støvet vist så mye? Noen synspunkter?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du ikke river printbanene av kortet når du borrer, det blir ikke bra. Hvis du har lukket kabinett kan du bruke akustikkmatte (eller hva de nå kalte det) fra Rockwool/Glava. Jeg ble anbefalt dette fra Eltek i stedet for å bruke mye penger på spesial ditt og datt. Obs på at du får en strammere bass jo mer du pakker inni.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det må jeg være forsiktig med.. vil ikke risikere å ødelegge dem. Da blir nok oppgraderingen litt dyrere enn jeg hadde tenkt... Strammere bass høres jo kjekt ut, men jeg har jo bassrefleks, så hvordan stiller det seg da? Er det helt uegnet å bruke Glava e.l. da?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt; hvet ikke. Jeg ble anbefalt det til lukket kasse, spurte ikke om brf da dette ikke var aktuellt i mitt tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Nei det må jeg være forsiktig med.. vil ikke risikere å ødelegge dem. Da blir nok oppgraderingen litt dyrere enn jeg hadde tenkt... Strammere bass høres jo kjekt ut, men jeg har jo bassrefleks, så hvordan stiller det seg da? Er det helt uegnet å bruke Glava e.l. da?
    Er vel ikke verre enn at du kan lodde en leder paralelt med printbanene hvis du får ødlagt noe

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, du kan også lodde ledningen rett til en komponent som står på den printbanen du skal borre i... (Mulig det var dette du mente Vadder..??)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg borret hullene større, og det gikk utmerket. Monster Standard THX 1.3 mm og 1.7 mm er innkjøpt. Skal få hjelp av en kompis til å lodde på kablene. Bruker sånn høypresisjons-loddebolt og loddetinn med sølv. Er bare å gjøre det skikkelig når jeg først er i gang ;-)

Måtte bare meddele det til dere
    Demping av kabinettet venter jeg med.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre hvor mye du betaler for disse fantastiske kablene?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står lenger opp i tråden. 17kr/m

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke så gale nei .. du får ha lykke til med presisjons loddingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Står lenger opp i tråden. 17kr/m
    Ikke for å være pirkete altså, men de kostet 27 kr/m for 1.7 mm, (og 15 kr/m for 1.3 mm)

Ja takk :P hehe... Vet det er mange som rynker på nesa av tanken på å bytte komponenter i disse høyttalerne, og mange rynker på nesa av høyttalerne generelt. Men foreløpig fungerer disse bra nok for meg (har ikke råd, og prioriterer ikke nye). Og jeg synes også at det er litt spennende å bytte ut forskjellige dårlige komponenter. Koster meg jo bare 249,- for kablene (inkludert de fra forsterker til høyttaler).

Lurer på om jeg også skal kjøpe meg noen bedre kondensatorer, men har ikke helt forstått hvordan dyrere kondensatorer kan være bedre i og med at de har samme "verdi". Men dette området er jeg helt grønn på, så hvis noen vil opplyse meg litt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •