Elektrisk motstand i høyttalerkabel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Elektrisk motstand i høyttalerkabel!

Lærte på skolen for noen år siden om motstanden i forskjellige materialer:

Kobber hadde 0,00172 ohm pr mm2/M
    Sølv hadde 0,00159 ohm pr mm2/M
    Gull hadde 0,00244 ohm pr mm2/M
    Aluminium 0,00284 ohm pr mm2/M

dvs: 10M
    kobber 2,5mm2=0,00688Ohm Sølv 2,5mm2=0,00636Ohm
    kobber 4,0mm2=0,00430Ohm Sølv 4,0mm2=0,003975Ohm
    kobber 6,0mm2=0,00287Ohm Sølv 6,0mm2=0,00265Ohm

Når det gjelder tvinningen, så tror jeg sølv og kobber kommer ut likt, dvs ingen er lettere å tvinne enn den andre.
    Har ikke sjekket pris på rent sølv 2,5mm2, men antar at 10M vil koste en god del mer enn 4mm2/6mm2kobber, Jeg tror at det som er viktig er at kabelen er dimensjonert til å tåle ampèr styrken som går gjennom kabelen, jeg hadde 2,5A sikringer orginalt i CW AT80 for lenge siden, sprengte de og satte inn 5A sikringer som aldri ble sprengt(Husk P=I2*R dvs watt er lik 5A2*6Ohm=125W men sikringer ryker kanskje ikke før dobbelovrelast, noe som 4dobler effekten i dette eks. 600W), så hvis noen klarer å levere kontinuerlig 20A gjennom kabelen så blir jeg imponert( ved 4/8 Ohm så blir 20A 1600W/3200W, da holder ihvertfall 1,5mm2 som vi har i ledningsnettet på 16A kurs

Da kan vi lese at sølv er marginalt bedre enn kobber, men kobber er mye billigere enn sølv, så ved å øke tverrsnittet marginalt så har du samme motstand til en billigere penge, har sett 6mm2 høytalerkabler til 15-20kr/M med minimum 50 tvinnede tråder(det aller beste ville vært en solid leder, men den kan brekke), siden forsterkeren sender strøm/ampere til høytalerne så er minst mulig motstand som er godt isolert det som er ønskelig. men for ordens skyld går de å måle motstanden i kabelen for å være sikker. Kan være lurt å ha gullforgylte ender/bananer siden gull ikke forvitrer/korroderer, kobber bør holdes skjermet fra fukt. Har forøvrig snakket med en som har Doktor grad innefor området og har mente at dyre kabler var bortkastet, hvis du ikke er en flaggermus el.
    Tror hele høytalerkabel debatten er en hypotetisk diskusjon hvor det er lett å kjøpe argument som lener seg på svakeste ledd, dvs f.eks 100K på annlegg bør innkludere 15K i kabler, gode signalkabler er viktig, men forskjellen på strømledere på 4-6mm2 til 10-10kr/M kontra astronomiske HK har jeg ingen tro på!
    Blindtest på Fetsund, Jan Stenerud kommer kanskje....... :grin:

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye koster et multimeter som er i stand til å måle motstanden på f.eks. 1 meter 2,5mm2 kobberkabel? det ville jo vært interessant å måle hvor godt teori stemmer med praksis?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha det så nøye som han over her beskriver så tror jeg det blir dyrt, og har liten tro på at det er multimeter du trenger

De fleste multimeter har ikke så høy oppløsning og er langt fra så nøyaktige at de fikser de små variasjonene...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høtalerkabler og motstand!

Målte for morro skyld noen 8M gamle sytrådkabler fra B & O fant ut at tverrsnittet var ca 0,3mm2 motstanden var 0,05Ohm
    kan ikke si at lyden ble noe forringet av det, selvfølgelig vil ikke kabeldyrkerne bry seg om B & O og lyd desverre, ikke så ille som noen vil ha det til å være, men dyrt!!

Apparatet kostet 3-400 kr på Clas Ohlson, måler følgende motstand:
    OHM 0-2 Mohm +/-0,8%
    OHM 0-20 Mohm +/-1,0%
    OHM 0-200 Mohm +/-5,0%,
    klart dette blir marginale motstander, men er ikke det vi "krangler" diskuterer om?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tapet i en tynn kabel

En tynn kabel som man trekker stor strøm mengde gjennomvil jo ha et meget stort tap. At man måler motstand gir bare svar på i hvilken grad materialet i kabelen leder strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, her er det flere faktorer ute og går. Selv har jeg prøvd meg på å måle spenningstap på 12-volts anlegget jeg har satt opp på svigerfars hytte, og det faller fra sånn 13,5 volt ved batteriet og regulatoren til rundt 12 volt etter en 3-4 koblingsbokser/sukkerbiter og ca. 20 meter kobber, ca 2,5 kvadrat eller mer hele veien. En stund hadde jeg et stykke på 1,5 kvadrat, men det bytta jeg ut, for å redusere spenningstapet.

Så at det skjer ettellerannet med strømmen i en lang kabel, det mener jeg er rimelig utvilsomt. Og det skjer mer når det går mange ampere i ledningen.

En annen sak er jo om fallet gjennom kabelen er lineært. Dersom strømmen dempes f.eks. 3% gjennom kabel, men dempningen hadde vært rent lineær, er det jo bare å skru opp volumet 3% og så ferdig med det. Så enkelt er det ikke. For det er faktisk forskjell på 0,375 kvadrat og 2,5 kvadrat under ellers like forhold, den hørbare forskjellen var så stor at det ikke var morsomt en gang.... Men det er neppe den rene elektriske motstanden i seg selv som er utslagsgivende, men ev. forvrengninger eller noe.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reelt?

Tenk en ledning som er dimmensjonert til å håndtere 16A vedvarende, den er ikke mer en 1,5mm2 og kan være 20M lang, basert på P(W) og U(V) så vet vi at det er minimalt, dvs ikke merkbart eller knapt målbart tap på så korte strekk. De fleste HT kabler er neppe mer 10M og 2,5-4mm2 på bak-kanaler og A er ikke så veldig høy, vedvarende, da ørene blir skadd over tid, la oss si du spiller 5A på en 6ohms høyttaler så er det 150W, noe som blir 110-115db på en vanlig høyttaler, derfor må du mene at jo høyere du spiller jo større tverrsnitt må kabelen ha samt isolering for å hidre varmetap pga vibrasjoner, noe du kan høre på høyspent som har 120.000V ombord. Dette er allmenn kunnskap innen elektro, men vanlig lytting som B & O lytting med sytråd-kabelen fungerte helt greit, pen lyd uten trøkk, maks 1-2A gjennon kablene, kanskje 0,1A på radio lytting!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker litt sånn at med for tynn leder så mister du kun effekt, kan ikke forstå at kvaliteten skal bli dårligere på lyden!

Det sier seg selv at det mer motstand det er i kabel, desto mer må forsterker jobbe for å sende samme effekt frem til elementene, pga at mer effekt forsvinner i leder.... Men d er jo de samme svingningene som kommer fram til elementet okke som....?? De er bare litt lavere....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Jeg tenker litt sånn at med for tynn leder så mister du kun effekt, kan ikke forstå at kvaliteten skal bli dårligere på lyden!
    Det finnes en edel ganske spennende blindtester på nettet hvor eksperter har vært med og prøvd å skille mellom ringe"klokke"ledning og fete kabler til 25k for 3m.

Feilmarginen er ofte rundt 50% - altså det samme som å slå krone og mynt.

Men det er nok greit å ha solide kabler når det ikke koster mer enn kr 100,- på biltema
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke motstanden i kabelen som er kilden til forvrenging av lyd, men kapasitansen. Grunnen til det er at sinuskurven blir glattet ut når det er stor kapasitans. Ligger vel en tråd om dette under guider tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Tenk en ledning som er dimmensjonert til å håndtere 16A vedvarende, den er ikke mer en 1,5mm2 og kan være 20M lang
    Tja, det er på 230 volt vekselstrøm.

Med 12 volt likestrøm og 16 ampere (184 watt) nogenlunde jevn last får du merkbart spenningstap. Det er en grunn til at en del kablene i bilen er tjukkere enn 1,5mm2.

Til noe annet: Kan noen med enkle begreper forklare meg hva kapasitansen er og gjør? Jeg har forsøkt med google, det hjalp fint lite. (Edit: OK, skal sjekke den guide-tråden du viser til.)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Tja, det er på 230 volt vekselstrøm.

Med 12 volt likestrøm og 16 ampere (184 watt) nogenlunde jevn last får du merkbart spenningstap. Det er en grunn til at en del kablene i bilen er tjukkere enn 1,5mm2.

Til noe annet: Kan noen med enkle begreper forklare meg hva kapasitansen er og gjør? Jeg har forsøkt med google, det hjalp fint lite. (Edit: OK, skal sjekke den guide-tråden du viser til.)
    Blir litt forvirret nå!

jeg vet at P=U*I og P=R*I^2 samt P=U^2/R
    men 12V*16A = 6R*16^2 stemmer ikke!
    Har aldri sjekka spenningen på en forsterker, men har alltid trodd at det ble transformert ned fra 230V-12V, noen som vet hvor feilen er?
    U=R*I 16A*6R= 96V ? vil det si at når vi justerer lyden så regulerer vi spenningen? for videre så blir 1536W/96V=16A

Når jeg sprengte mine sikringer på 2,5A spilte jeg opp mot 120db

Jeg mener at CW AT 80 var på ca 98db/1W dvs 128W(skulle gi 119db), 6Ohm
    dvs kvadratrota av 128/6 som blir ca 4,5A noe som stemmer overens med at de ryker ved ca dobbel last som var 2,5A*2

Hvor er feilen?

Husk at batteriet kan i korte perioder levere 500-1000A og da må tverrsnittet opp i forhold til hifi/bilstereo osv

"Ovenstående gælder for jævnstrømme (DC); jævnspændinger, vekselstrømme (AC); vekselspænding og modstand. Ohms lov som sådan, gælder for alle sinusformede frekvenser og frekvenssammensætninger." kopiert fra Wikipedia

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siterer det som er skrevet her

Høytalerkabler

For å forstå noe av det som blir tatt opp under kan det være en fordel med litt grunnleggende kunnskaper om elektronikk ,men jeg har laget en liten ordbok under:

• Strøm måles i Ampere (A)
    • Spenning måles i Volt (V)
    • Effekt måles i Watt (W)
    • Resistans\motstand måles i ohm(Tegnet Omega)
    • Kapasitans måles i Farad (F)
    • Induktans Måles i henry (H)
    • Vekselstrøm: Strømmen går først fra pluss til minus i en halvperiode også fra minus til pluss i den neste halvperioden. Se mer under. (Eng: AC)
    • Likestrøm: Strømmen går alltid fra pluss til minus (Eng: DC)

For å avfeie et spørsmål: Det er foreskjell på kabler, men det spørsmålet jeg vil ta opp er om det er mulig å høre forskjell. Grunnen til at jeg vil fortelle litt om dette er at det er så mange forskjellige meninger om akkurat dette emnet. Her vil jeg prøve å forklare hvorfor forskjellige kabler høres forskjellig og hvilke spesifikasjoner man burde se på når man kjøper kabler:

Målet for en kabel er at den ikke skal farge lyden. Dette betyr at signalet ut av kabelen skal være 100 % identisk med det signalet man sender inni kabelen. For at dette skal være mulig så er det viktig at kabelen har visse elektriske egenskaper. Disse egenskapene er:

• Resistans. Jo lavere motstand (ohm) det er i kabelen jo bedre. Er det høy motstand i kabelen så vil kabelen bli varm og "stjele" effekt fra høytaleren. Så du får et høyere lydnivå ved å velge tykke kabler. Dette burde selvsagt ikke overdrives siden meget tykke kabler ofte har høy induktans

• Induktans. Induktans måles i Henry og er det viktigste kriteriet for god lyd. Induktansen motsetter seg forandringer og vil forsinke endringer i strømmen. Er induktansen pr meter høy så vil de høye frekvensene bli dempet. Normalt så oppgir man mH(millihenry) pr meter. Denne burde være så lav som mulig og mange ser på dette som det som skiller en god og dårlig kabel.

• Kapasitans. Kapasitansen motsetter seg forandringer i spenningen og vil forsinke endringer i spenningen. Har en kabel høy kapasitans så blir lave frekvenser dempet.

Hvordan legge en kabel:

Signalkablene behandler ofte et signal hvor spenningen er høy og strømmen er lav. Dette vil si at disse er meget lett påvirkelige for det elektromagnetiske feltet som ligger rundt strømkabler og høytalerkabler. Disse burde legges alene hvis dette er mulig ,men hvis de skal krysse en kabel som fører mye strøm bør de legges 90grader på hverandre slik at de påvirker seg så lite som mulig. Det har også vært rapportert en forbedring i lydkvaliteten ved å legge aluminiumsfolie rundt signalkablene uten at undertegnede har noen stor tro på det.

Kabler bør heller ikke heller ikke kveiles opp siden dette vil skape en induktans (spole-effekt) noe som igjen gjør at lydkvaliteten blir dårligere. Lurer du på hva Induktans gjør med signalet les avsnittet over.

Hvorfor har man da pluss og minus på en forsterker hvis terminalene forandrer polaritet?

Et vekselstrømsignal vil først gå fra pluss til minus for også gå fra minus til pluss i den neste halvperioden. Dette gjør at spenningen varierer og hvis et signal svinger rundt 0V(jord) med 3V så er det en 6V variasjon i signalet. Men hvis strømmen bare går fram og tilbake i hvorfor er det da så viktig at kobler høytalerne riktig med den røde terminalen på høytaleren til den røde terminalen på forsterkeren? Signalet går jo begge veier. Svaret er at man kan få fasefeil hvis man kobler høytalerne forskjellig. Hvis elementet på venstre høyttaler slår utover mens elementet på høyre høyttaler slår inn så vil høytalerne fase hverandre ut og vi vil miste en god del av dynamikken i høytalerne og mye av bassen forsvinner.

Forskjellen mellom høytalerkabler og signalkabler:
    En høytalerkabel og en signalkabel fører i teorien det samme signalet siden en god forsterker kun skal forsterke signalet, men her slutter også likhetene. En signalkabel skal overføre et lite signal med en høy spenning og lav strøm, mens en høytalerkabel skal overføre et signal med lav spenning og høy strøm. Dette gjør at kapasitans blir vesentlig viktigere enn induktans når det er snakk om signalkabler. Resistans vil heller ikke bli viktig siden vi ikke vil få et spenningsfall i kabelen siden strømmen er så liten. Grunnen til at kapasitans er svært viktig i en signalkabel er en kabel med høy kapasitans vil gjøre at stigetiden (eng: rise time) vil bli lenger og dette kan gi hørbare forskjeller i høytaleren.

Merk: Det skal stå Rise time og ikke riisetime på tegningen.

Hvorfor skal jeg bruke dyre kabler når høytaleren bruker dårlig internkabling?

De fleste høytalere den rimelige enden av prisskalaen har internkabling som meget billige høytalerkabler. Grunnen til at kablene fra forsterkeren til høytaleren burde være av bedre kvalitet er det at internkablende i en høyttaler normalt er under 100cm fra delefilteret og til elementet. Derfor er det flere personer som har byttet ut den originale internkablingen med en litt dyrere kabel, men du fraskriver deg garantien på høytaleren ved å gjøre dette ,men flere har rapportert om bedre lyd. Meget dyre høytalere har god internkabling, men dette er i en helt utenkelig prisklasse for folk flest.

Konklusjon om høytalerkabler: Hører man forskjell på en billig og dyr kabel?

Det finnes ikke et spesifikt svar på om du vil høre forskjell eller ikke. Dette er veldig individuelt og det avhenger også av hva slags forsterker og høytalere du har. Ingen høytalere har et likt lydbilde og derfor er det ingen fordel med en kabel som gjør en allerede slank mellomtone slankere, men forskjellene er generelt meget små. Derfor kan det være en fordel å spørre andre om den kabelen vil passe godt til akkurat din høyttaler og forsterker.

Du skal ha ganske heftig utstyr før det lønner seg å kjøpe gode kabler. For de fleste er det en vesentlig bedre investering å legge pengene i nye høytalere og\eller forsterker

NB: Noe av tingene jeg har skrevet over er litt forenklet for å gjøre den lettere å forstå for folk flest.

Christian (CFD, JEG) foretok for en liten stund siden en blindtest av noen utvalgte kabler på hifiklubben for en liten stund siden. Resultatet kan du lese i kategorien kabler på et par sider tilbake. Søk på Bergen så finner dere det
    Tusen takk til hifiklubben som lot oss få låne et demorom!

Lage egne kabler:

Prisen på høytalerkabler blir ikke satt etter hvor mye de koster å lage ,men hvor mye markedet er villig til å betale. Det betyr at en kabel til 1000kr meteren ikke behøver å koste 20ganger mer enn en kabel til 50kr meteren. Dette gjør at man kan tjene penger på å lage sine egne kabler. Det er et kjent triks at man kan lage sine egne kabler som har en meget god ytelse til en meget lav pris! Bare se på eksemplene under:

Signalkabel:
    Rød Phonoplugg 27.50kr: 42-267-00
    Svart Phonoplugg 27.50kr : 42-267-18
    Kabel med skjerming 10.70kr/m: 55-914-66

Her har man kun en leder, men jo det er bare å kjøpe flere slike kabler også kan man bruke strips eller krympestrømpe for å holde de sammen. Prisen på hva en slik kabel vil koste i butikken tør jeg nesten ikke tenke på.

Jane , CFD og roffe har laget denne kabelen og er alle fornøyd!
    For å lese mer sjekk under "betty ford signal cable" under diy

Høytalerkabel:
    2par Bananplugger fra Biltema: 50kr
    Cat5e kabel: ca 3kr pr meter:

Her kan det være en fordel å bruke 2kabler i hver retning så man bruker totalt 4meter Cat5 kabel pr meter ferdig kabel. Dette vil gi en høykvalitetskabel, men dette tar lang tid, men det vil være vell verdt tiden når kabelen er ferdig. Under så ser vi en meget gjennomført kabel laget av ”Ronny-D”. Den består av 16(?)stk Cat5 kabler og skal visst yte meget bra!

Men det er greit å lodde på kabelen etter man har skrudd den fast i bananpluggen

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Søk på capacitance. Med tilstrekkelig tverrsnitt unngår en problemer med kapasitanse iflg Snickers-IS (guru på forumet).

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere ikke glemme at 230 volt ikke er 230 volt peak vekselsstrøm. Det er tilsvarende i likestrøm. altså må du gange det med roten av 2 for å få vilken spenning det faktisk er.
    230*rot2=325. 230volt blir da faktisk peak to peak 650 volt.. Men dette er kun relevant når man skal regne på det

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den cat5e kabelen det er refferert til i inlegget over (av CFD). Hvilket tversnitt blir det av hhv 4m/m og 6m/m?? Og hvordan er den der i forhold til støy, det er jo nessten ikke isolasjon på de lederne... God isolasjon er en absolutt hovedgrunn til at jeg har skikkelige kabler...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike kabler gir meget god symetri , samt meget gode specs etter diverse målinger som har blitt foretatt rundt på nettet. Har selv forsøkt å revolvere 4stk slike cat5kabler ,men synes det ble litt lite og kanskje litt spinkel lyd. Man trenger tydeligvis minimum en god del par. Ser endel som har brukt 8 , 12 og 16 stk kabler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    revolvere?? flette de som vist på bilde?? Når du sier 4 stk, er det fire ledere eller fire "koplette" kabelbunter??

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revolvere er egentlig bare en litt tøffere ord enn å flette =) Når jeg sier 4stk så mener jeg 4 komplette kabler som gir totalt 32ledere. Men selv dette er for lite for en godt dimensjonert høytalerkabel.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Ja, altså, jeg har gått elektro og hvet at de lederne er små tynne saker. Noen som har noe tall (kvmm) på de?? Hvilke specs er det på kobberet??

Men hvordan var de i forhold til støy?? Foreligger det målinger på dette også??

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •