Elektrisk motstand i høyttalerkabel! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir litt mye isolasjon og lite ledere i en sånn 4xCat5 baset kabel synes jeg, men det kan godt hende den vil kunne fungere greit sammen med enkelte forsterker/høytaler konstruksjoner. Med tanke på at man får magnetfelt rundt lederene når man sender støm gjennom, og disse vil trekke og dytte i hverandre, kan de kanske slike kabler bli litt vel aktive når det sendes støm gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg siterer det som er skrevet her
    Takk. Det der hadde jeg lest før, og glemt det.

Fortsatt lurer jeg på hvor jeg finner linken til selve kabeltesten, den virker ikke verken her eller i den opprinnelige postingen. Jeg er veeeldig interessert.

Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Blir litt forvirret nå!

jeg vet at P=U*I ....
    Ja, sannelig om jeg vet. Jeg rapporterer bare om opplevelser og målinger fra mine arbeider som hobbyelektriker på hytta. Det virkelige liv gir ofte mer kompliserte resultater enn beregningene... Men jeg innrømmer gladelig at mostanden i kablene kanskje ikke er det viktigste for lyden, og lar det gjerne fare....
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Søk på capacitance. Med tilstrekkelig tverrsnitt unngår en problemer med kapasitanse iflg Snickers-IS (guru på forumet).
    Skjønner. Husker du hvor mye tverrsnitt? (Snickers-IS tror jeg på Har lest mer enn jeg har skrevet...)

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bil/hjemmehifi

Et bil batteri har 6 celler á 2,12V totalt 12,72V fulladet, spenningsregulatoren har en utgangsspenning på ca 14,5V(må være høyere en kapasiteten på batteriet) Når forbrukere i en elektrisk krets er på så vil spenningen i kretsen gå ned uavhengi av arealet på ledningsnettet, har man derimot en strømforskyning på, feks stikkontakt, dynamo etc så vil batteriet til enhver tid kunne gi maks kapasitet i kretsen.
    Når man slår av forbrukeren vil spenningen i batteriet øke fra feks 12v, til 12,5V, et bilbatteri eller fritidsbatteri(lavere start strøm, men høyere Ah) vil tappes relativt fort hvis det ikke er koplet på en vind/vann-generator/dynamo/solceller.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er gunnskole kunnskap da. Spenningen fra et batteri, eller fra hvilken som helst spenningskilde egentlig synger i det du begynner og belaste den pga intern motstanden.
    Er ikke helt sikker på hva som er greia med han som hadde så grovt spenningsfall i kablinga si på hytta. Snåle greier.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettopp det med stort spenningsfall som er noe av utfordringen med lange kabel strekk, lave 12.6v spenninger og høye strømstyrker. Spenningsfallet i kabelen er gitt ut i fra ohms lov med formelen U=R*I, R altså den ohmske motstanden for kabelen og er jo konstant gitt utifra toleder kabelen (dersom man ikke jorder til gods som man gjerne gjør i bil sammenheng må man huske på å ta med lengden av begge lederne ved strekk i hytta), men man ser jo straks at når Strømmen I øker vil Spenningen eller spenningsfallet U øke utfra en faktor som er gitt av R

Dette er mye av grunnen til at man i bil sammenheng gjerne benytter over 20mm2 i den 1-3m lange kabelen mellom startmotor og plusspolen på batteriet. Start strømmene kan godt komme opp i flere hundre Amper, og når man i tilegg til at spenningen på batteriet går ned ved belastning pga indre motstand og at man benytter en kjemiske prosesser får å lagre og produsere strømmen, trenger man at spenningsfalle i kablene er så små som mulig for å få effekten frem der den trengs.

Kalde bly akkumulator batterier som man snakker om her kan ha en grei spenning i ubelastet tilstand, men gir gjerne dårligere med effekt ved belastning enn hvis det hadde holdt en høyere temp. Dette samt at et batteri som ikke blir brukt jevnlig vil få en "hardere" overflate på platene i cellene, fører til at ytelsen blir dårligere osv.

Det er i det hele tatt mange faktorer som kan spille inn for å ødelegge for at effekten kommer frem der den skal men et 12 volts anlegg, dårlige kontakter i sikringer ,koblings punkter og på batteri polene kan fort ødelegge for at man får strøm og effekt fra der man trenger den, så det å bruke skikkelige grove kvadrat og unngå ødeleggende koblings punkter er ofte det som skal til for å sikre god stabilitet ved belastning og pga de forholdsvis høye strømmene er det lurt å over dimensjonere med tanke på varmgang og brannfare osv også.

I like strøms anlegg er ikke faktorer som kapasitans og induktans så veldig mye å bry seg om egentlig, men man har jo i bil sammenheng der man har div. spenningsfølsomme elektriske komponenter som har halvledere i dioder transistorer i tennings moduler, computere osv etter hvert problemer med at starkabler man kobler til og fra kan få indusert til dels kraftige spenningstopper inn i systemet, og som kan ta knekken på div elektrisk utstyr, og man må bruke spesielle startkabler for å unngå dette.

I Hi-fi sammenheng der man jo baserer seg på vekslende strøm og spenninger for å fremføre musikken, kommer slike kabel effekter som kapasitans ( kondensator virkning som gjerne brukes for å filtrere ut lave frekvenser og slippe gjennom de høye i dele filtre) og induktans (spole effekt som benyttes til å slippe gjennom de lave frekvensene i dele filtre) inn på det samlede resultatet, og er vel grunnen sammen med ren ohm motstand og spenningsfall inn når det gjelder å bruke for små tverrsnitt på lederne til å overføre effekten til høytalerene.

En annen faktor i hi-fi sammenheng er at man kan ha i enkelte høytalere store fasevinkler mellom spenning og strøm pga delefiltere og arbeidsprinsipp til høytalerne osv, så man kan ha store stømstyrker med veldig lave spenninger. Har man da et stort spenningsfall i de tynne og lange høytaler kablene vil man kunne få ganske hørbare effekter av for lavt tverrsitt. Er tversnittet stor nok og ikke kabelen har så langt strekk, vil forskjellene bli mer neglisjerbare og knappt hørbare. Det er også veldig forskjellig hvordan forsterkerne takler slike fasevinkler, og klasse A forsterkere har som spesialitet utifra arbeidsprinsippet å ha mulighet til gi til dels store stømstyrker ned mot 0v noe som vel også betyr at forskjellige forsterker konstuksjoner vil reagere forskjellig utifra egenskapene til høyttaler kablene og høytalerene osv.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Skjønner. Husker du hvor mye tverrsnitt? (Snickers-IS tror jeg på Har lest mer enn jeg har skrevet...)
    Dette er selvfølgelig avhengig av flere faktorer. Jeg skal være forsiktig med å legge ut om hva Snickers-IS mener, for jeg kan fort missforstå, men hvis jeg forstår ham rett vil høyttalere og forsterkere ha forskjellige særegenheter som igjen er avhengig av hvilken høyttaler som er koblet til hvilken forsterker. Høyttalerkabler som er riktig dimensjonert i en sammenheng vil kanskje ha bitte-bitte-små avvik i en annen sammenheng som avslører slike særegenheter.

Jeg vil derfor gjette på at en overdimensjonering ikke nødvendigvis er heldig, så skal en først overdimensjonere er det viktig å ikke gå helt av hengslene.

Selv er jeg kommet til at 4kvmm i de aller fleste tilfeller er tilstrekkelig, og at overdimensjoneringen sjeldent er hørbar ved dette tverrsnittet. Det er viktig å presisere at jeg har kommet til denne konklusjonen ved å lese masse om andres erfaringer. Selv har jeg ikke blindtestet noe som helst ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Er ikke helt sikker på hva som er greia med han som hadde så grovt spenningsfall i kablinga si på hytta. Snåle greier.
    Veldig snålt. Jeg tror jammen jeg må måle opp på nytt neste gang. Jeg holder nå en knapp på at sukkerbiter og koblinger kan ha en del å si.

Jeg snakker ikke om effekten av å skru på mer effekt, men om målinger på ulike punkter (koblingspunktene) langs kablene fra batteriet til en en jevn last på en 150W eller noe slikt i "enden" av 20-25 meter (dvs. spenningsfall langs 40-50). Vel, jeg innser at dette er way off topic, så jeg gir meg her.

Jeg kjenner meg også overbevist om at det er velbegrunnet at jeg har 2,5 mm2, og ikke mindre, i strekkene på ca 10 meter som jeg har til mine høytalere. Det er så deilig å overbevise seg selv om at man har brukt pengene bra. Og blindtester er helt utelukket, for ledningene er lagt i skjult anlegg bak lister og foringer.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi roter litt rundt begrepet motstand. Likespenning er nesten totalt uinteressant i disse sammenhenger.
    Når man måler motstanden i en kabel med et standard måleinstrument måler man resistansen (motstanden).
    Dette er tilnærmet uinteressant - fordi det vi egentlig ønsker et måltall på er impendansen. Impedansen gir et bilde av motstanden i kabelen i forhold til frekvensen på den påtrykkte spenningen. Og denne kan variere meget på ulike typer kabel ved ulike frekvenser.
    Prinsippet er enkelt.
    Ved økt frekvens på signalet gjennom kabelen vil impedansen være lav for kabler med mange kordeler (multi-tråd kabel). Ved likespenning vil ikke forskjellen være målbar så lenge kablene har samme tverrsnitt totalt. (i.e. én leder med 2,5 kvadrat eller 50 ledere som til sammen har 2,5 kvadrat).

Dette betyr at å finne "riktig" impedans for en kabel er en kompleks affære - nesten som å måle dB respons over frekvensspekteret.
    De beste kablene har et design som kompenserer for dette forholdet og som har "optimal" impedans for de frekvensene som vi lytter til. I tillegg vil "alltid" økt kvadrat gi lavere motstand.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Jeg tror vi roter litt rundt begrepet motstand. Likespenning er nesten totalt uinteressant i disse sammenhenger.
    Når man måler motstanden i en kabel med et standard måleinstrument måler man resistansen (motstanden).
    Dette er tilnærmet uinteressant - fordi det vi egentlig ønsker et måltall på er impendansen. Impedansen gir et bilde av motstanden i kabelen i forhold til frekvensen på den påtrykkte spenningen. Og denne kan variere meget på ulike typer kabel ved ulike frekvenser.
    Prinsippet er enkelt.
    Ved økt frekvens på signalet gjennom kabelen vil impedansen være lav for kabler med mange kordeler (multi-tråd kabel). Ved likespenning vil ikke forskjellen være målbar så lenge kablene har samme tverrsnitt totalt. (i.e. én leder med 2,5 kvadrat eller 50 ledere som til sammen har 2,5 kvadrat).

Dette betyr at å finne "riktig" impedans for en kabel er en kompleks affære - nesten som å måle dB respons over frekvensspekteret.
    De beste kablene har et design som kompenserer for dette forholdet og som har "optimal" impedans for de frekvensene som vi lytter til. I tillegg vil "alltid" økt kvadrat gi lavere motstand.
    Mye riktig og fornuftig det du angir her OKKing, men innenfor hørbare signaler og frekvens områder man har i audio verdenen 20-20kHz, er vel heller ikke de impedans effektene så veldig store for signal eller høytaler kabler.

Har du noen frekvens / impedans kurver og målinger å vise til for disse effektene som kan illustrere litt hvordan forskjellige høytaler kabler oppfører seg?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •