Strømkabel "Mikke Mus" - HVIT 0,5m

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkabel "Mikke Mus" - HVIT 0,5m

ER det noen som vet om det går an å få tak i en kort - (gjerne 0,5 m)
    HVIT "mikke mus"-strømkabel til PJ.

Har lett på nettet i flere dager men jeg, finner bare sorte og da fra 2 m og oppover.....

BR :|

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rasta
    ER det noen som vet om det går an å få tak i en kort - (gjerne 0,5 m)
    HVIT "mikke mus"-strømkabel til PJ.

Har lett på nettet i flere dager men jeg, finner bare sorte og da fra 2 m og oppover.....

BR :|
    Supra kablene er vel hvite. www.dynabel.no Lett å mekke selv også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Supra kablene er vel hvite. www.dynabel.no Lett å mekke selv også.

Finner ikke Mikke Mus-kabel der - bare den standard Datakontakten??

Leter jeg på feil sted??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg aldri har sett disse i hvitt. Må i så fall være for spesielle produkter som designer-bærbar PC i hvitt og lignende.

Dette er vel en plugg som først og fremst brukes på strømforsyninger som takler 110-220V/50-60Hz direkte inn. Jeg har slik inn til strømforsyningen til min bærbare (en Asus), og har også sett det på andre bærbare, f.eks. fra IBM.

Er hvit standardfarge for produktet du skal koble til? I så fall tror jeg du bør kontakte produsenten av produktet, for hvitt er som sagt ikke standard løsvekt-kabel.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tror jeg aldri har sett disse i hvitt. Må i så fall være for spesielle produkter som designer-bærbar PC i hvitt og lignende.

Dette er vel en plugg som først og fremst brukes på strømforsyninger som takler 110-220V/50-60Hz direkte inn. Jeg har slik inn til strømforsyningen til min bærbare (en Asus), og har også sett det på andre bærbare, f.eks. fra IBM.

Er hvit standardfarge for produktet du skal koble til? I så fall tror jeg du bør kontakte produsenten av produktet, for hvitt er som sagt ikke standard løsvekt-kabel.

Nei - ledningen jeg bruker i dag er sort og ca 2,5 m.

Grunnen til at jeg vil ha den hvit og kort er at den er til min Pana AE900 som henger i taktet i stua (åpent skråtak). Taket er hvitt og jeg har lakkert takfestet til PJ'en hvitt så den sorte laaaaange kabelen synes veldig godt selv om jeg har "rullet" den fint opp og lagt den oppå PJ'en.

BR

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke første som leter etter mikke-mus-kabel: http://avforum.no/forum/produkt-og-prisjakt-video/14884-lang-str-mkabel-til-projektor.html

Men hvitfargen er værre. Har kun sett sorte apparatledninger i det siste, selv de lys grå er blitt skjeldne.

Selv ville jeg nok kjøpt en vanlig hvit skjøte-kabel i tillegg, deretter klippet av original plugg og koblet denne på den hvite skjøten. Da kan en få tilpasset den hvite til "perfekt" lengde på kabel, men pass på å gjøre koblingen forskriftsmessig!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ser at de heller ikke fant noen hvite...

Selv ville jeg nok kjøpt en vanlig hvit skjøte-kabel i tillegg, deretter klippet av original plugg og koblet denne på den hvite skjøten. Da kan en få tilpasset den hvite til "perfekt" lengde på kabel, men pass på å gjøre koblingen forskriftsmessig!
    Mener du beholde den sorte pluggen - skjøte selve ledningen med en hvit vanlig skjøteledning og bruke en krympemuffe? eller...?

... det er jo en Ok idè det da, men veldig pent synes jeg vel ikke det blir

BR

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor pent det blir avhenger av jobben en gjør. Med rett verktøy og deler trenger ikke jobben å bli særlig synlig i det hele tatt.

Rent gjennomføringsmessig tenkte jeg å klippe original-kabelen nærmest mulig apparatpluggen, dvs nærmest projektoren (men fremdeles ha nok ledning til å koble på). Klipp deretter hvit skjøteledning til passe lengde pluss litt buffer. Avmantle hver leder en halv cm på hver side. IKKE bruk jalla-krympe-muffer på 230V, men lodd lederene sammen. Deretter noen runder med hvit krympestrømpe, først en på hver leder, deretter over alle ledere samlet, overlappende med isolasjonen. Før siste krymping ville jeg selvsagt målt ledningene med multimeter for å sjekke for kortslutning/brudd. Så tilslutter det kun apparatpluggen som gjenstår med sort farge.

En annen billigere og mye enklere løsning er å wrappe den sorte ledningen med en eller annen hvit "hylster". Det finnes bl.a. hvite spiralbånd hos Clas Ohlson: LINK

(Litt usikker om linken virker, men "path" hos Clas er :
    El og elektronikk/Kabler og kontakter/Kabler/Kabeloppheng - Spiralbånd)

For å justere lengden er det da å klippe av kabel i motsatt ende (stikkontakt) og erstatte stikkontakten med en std jordet stikkontakt.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    har også sett det på andre bærbare, f.eks. fra IBM.
    Kan bekrefte dette, min IBM laptop har slik kontakt.
    Men jeg lurer på om ikke Clas Ohlson selger slike kontakter i løs vekt, så kan du jo kjøpe hvit kabel selv, og mekke litt :-)

Mvh.
    Andreas

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor pent det blir avhenger av jobben en gjør. Med rett verktøy og deler trenger ikke jobben å bli særlig synlig i det hele tatt.

Rent gjennomføringsmessig tenkte jeg å klippe original-kabelen nærmest mulig apparatpluggen, dvs nærmest projektoren (men fremdeles ha nok ledning til å koble på). Klipp deretter hvit skjøteledning til passe lengde pluss litt buffer. Avmantle hver leder en halv cm på hver side. IKKE bruk jalla-krympe-muffer på 230V, men lodd lederene sammen. Deretter noen runder med hvit krympestrømpe, først en på hver leder, deretter over alle ledere samlet, overlappende med isolasjonen. Før siste krymping ville jeg selvsagt målt ledningene med multimeter for å sjekke for kortslutning/brudd. Så tilslutter det kun apparatpluggen som gjenstår med sort farge.

Takk for innspill.

Tror jeg skal forsøke dette ja. Ser ut som det beste alternativet så langt.

BR :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •