Skjermet CAT5 FTP/STP (nettverkskabel) som RGBHV-kabel (VGA)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 151
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjermet CAT5 FTP/STP (nettverkskabel) som RGBHV-kabel (VGA)

Etter å ha lest MrWigggles tråd om å bruke skjermet CAT5 (FTP eller STP) som VGA-kabel på AVSforum syns jeg det var verdt det å prøve selv. Her er hele den enorme tråden på AVSforum om emnet, jeg skal samle de viktigste tingene i denne posten her med svar på de tingene jeg lurte på da jeg fant tråden. Håper det er forståelig.

CAT5 er en kabel som vanligvis brukes i nettverk (Ethernet) men som også faktisk brukes til lange strekk av S-video i kontorbygg o/l. Den fåes i flere varianter, den vanligste er uskjermet - UTP, så har man to typer med skjermet CAT5 - STP og FTP. STP er skjermet med en flettet kobberskjerm mens FTP har en aluminiumsfolie til skjerm. Kabelen har 8 partvinnede ledere i fire par, de skjermede variantene har også en leder som ligger sammen med skjermen langs hele lengden. Ved å tvinne sammen to-og-to oppnår man nesten samme effekt som coax, en slags skjerming. I tillegg til disse variantene finnes "Enhanced", den er merket med en "E" etter CAT5. Forskjellen mellom CAT5 og CAT5E er at E har litt tettere tvinning for mindre signaltap og høyere båndbredde, dermed burde dette være det bedre valget. Impedansen på CAT5 er 100 Ohm. Det virker kanskje usansynlig at en 100 Ohm kabel skal fungere der 75 Ohm er ideelt, men skjermen og måten vi kobler på hjelper med å redusere impedansen i kabelen ned til ca 75 Ohm (I følge guruene på AVSforum). Jeg trodde det ikke selv før jeg prøvde!

Det er flere fordeler med å bruke CAT5 som VGA eller videokabel:

-Det tynne formatet, som gjør at den ikke syns hvis den legges bra.
    -Lav pris. 15 m FTP-kabel koster ca. kr 300 hvis du kjøper en som kommer med RJ45-kontakter som du bare klipper av. Så koster HD15-kontaktene (VGA) ca. kr 100 per stykk. Det finnes sikkert billigere, men dette var prisen hos en lokal dataforhandler. Jeg fikk ikke tak i uterminert kabel bortsett fra som hele tromler til ca. kr 1000.
    -Bildekvaliteten ved lange strekk! I følge enkelte medlemmer på AVSforum er dette en bedre løsning enn vanlig RGBHV-kabel, selv ved høye oppløsninger som 1600x1200 eller høye "refresh rates".
    -Det er gøy å lage!

Jeg hadde store problemer med å få tak i skjermet CAT5 for et år siden, men vanlig uskjermet var ikke noe problem å få tak i så jeg bestemte meg for å prøve det. Jeg har brukt vanlig CAT5E UTP som komponentkabel og composite til min projektor i ti måneder. Det eneste problemet var en svak skygge til høyre for objekter i bildet som av og til var synlig, men det var ikke noe stort problem. Kabelen var ca. ni meter lang. Jeg regner med at ved å bruke skjermet FTP-kabel vil bildet bli helt perfekt. Desverre får jeg ikke testet akuratt nå.

Jeg prøvde også å bruke 10m CAT5E UTP som RGBHV, men det ga ikke helt bra resultater. Jeg fikk en svak skygge ca. 5 piksler til høyre for ikonene på desktopen, og svak bakgrunnsstøy. Jeg kappet den til 4,5 m og lånte den bort til en kompis midlertidig da han skulle sette opp projektoren sin, ved 4,5 m lengde ble skyggen redusert betraktelig og befant seg nå ca 2-3 piksler til høyre for ikonene, støyen var fortsatt til stede. Dette var bare noe jeg prøvde midlertidig mens jeg ventet på at jeg skulle få tak i skjermet kabel.

Her er et screenshot fra et ikon på desktop'en. Jeg har økt gamma veldig mye på bildet i PSP for å fremheve skyggen. Beklager konvergensfeilen. Den projektoren er returnert til Hitachi.

I ettertid har jeg fått tak i en del skjermet CAT5E FTP (FTP=folieskjermet) og prøvd å lage en 5,5m lang VGA-kabel til overnevnte kompis () og resultatet er bortimot perfekt! Jeg klarer ikke å se noe som helst støy eller skygger i bildet. Jeg kjører med oppløsning på 1024x768 til en 3M-projektor på jobben fra en laptop. Helt utrolig bra og skarpt! Jeg skal lage en 10-12m lang kabel til meg selv når jeg får ny projektor i stua.

HD15 plugg og CAT5 farger

1. Rød + (orange ledning)
    2. Grønn + (grønn ledning)
    3. Blå + (blå ledning)
    4.
    5.
    6. Rød jord - (orangestripet ledning)
    7. Grønn jord - (grønnstripet ledning)
    8. Blå jord - (blåstripet ledning)
    9.
    10. Jord (skjermleder)
    11.
    12.
    13. H sync (brun ledning)
    14. V sync (brunstripet ledning)
    15.

Her finner du et bilde og "pin-out" på VGA-kontakter.

I tillegg bør man legge en ledning slik at man kobler sammen alle jordene i hver ende av kabelen, pin 6, 7, 8 og 10 skal med andre ord kobles sammen. Dette gir enda bedre signal i følge medlemmene på AVSforum, og det var det jeg gjorde da jeg fikk perfekt bilde.

RJ45-kontakt.

Slik ser parene ut. Skjermen er brettet ut på baksiden og skjermlederen står ut oppover.

Her har jeg avmantlet ledningene og tvinnet de for å gjøre loddongen lettere. Egentlig skal man ikke ta på lederene hvis man skal lodde da man overfører fett til kobberet, men det er ikke noe problem og ved å tvinne lederene blir de mye mer stabile og enkle å lodde. Hvis du får tak i CAT5 som har enkle, tykke ledere i hver ledning i stedet for flere tynne så er det mye enklere å lodde.

Her er alle ledningene fortinnet og jeg har stukket jord-ledningene for rød, grønn og blå inn i pinne nummer 6, 7 og 8. Klar for lodding.

Et bilde av "hjelperen min". Et praktisk verktøy for å holde det sammen mens jeg lodder.

Det ferdige resultatet. Jeg grisa litt med loddetinnet når jeg loddet jordingene så det ser litt stygt ut, men det gjør ikke noe. Hvis du ser nøyer på bildet så ser du ledningen som kortslutter alle jordpunktene. Jordpunktene er de eneste som er på den midterste raden med pinner så det er ganske enkelt å kombinere de.

Hvis du er ute etter en lang VGA-kabel, og du kan lodde, anbefaler jeg på det sterkeste at du prøver dette først. Du sparer masse penger og får en mye finere kabel. Dersom resultatet ikke blir bra med en ganger det nok bare en dårlig lodding eller kaldlodding en plass.

Tor Arne

EDIT:
    Noe å tenke på når man lager kabelen:

-Solid-core cat5 er best
    -Man bør helst unngå å tvinne opp for mye av enden når man skal lodde. Det bør være tvinnet til de siste 1mm eller bedre. I bildene har jeg tvinnet opp så mye som en tomme på noen av parene og det er ikke ideelt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg Tor Arne.
    Informativt, nyttig og veldig bra beskrevet.

MVH Gorm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei tahustvedt, dette er jo bare helt utrolig bra innlegg!! Takk for det!!

Virkelig interessant, for kabler er jo som kjent ofte meget dyrt. Da en i tillegg til å slippe unna rimelig, får en bedre skjermet kabel enn vanlig, er det jo en win/win-situation...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at dette er et meget bra og informativt innlegg...! Den største fordelen med Cat5/6 kabel er at den har tvinnet par. Dette gjør at de er mye mindre mottakelige for ytre støy! Så er det billig..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som hadde vært skikkelig tøft var hvis det gikk an å lage DVI-kabler med CAT5.

Men det er nok umulig!

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er mulig.... Men det er ikke sikkert kvaliteten blir den beste..!

Men her har du pinne konfigurasjonen viss du vil prøve..

http://www.hardwarebook.net/connector/av/dvi.html

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er teoretisk umulig på grunn av DVI-signalets ekstreme følsomhet til forskjell i lengde på de forskjellige ledningene. Men ting har før vært teoretisk umulige, men likevel fysisk gjennomførbare.

Jeg tror det blir vanskelig å skaffe plugger, dessuten så er det forferdelig mange ledninger som skal brukes. Er alle nødvendige tro?

Her er en enda bedre oversikt.

Jeg har ingenting å teste med enda, skal kjøpe en HT1000 snart.

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er teoretisk umulig på grunn av DVI-signalets ekstreme følsomhet til forskjell i lengde på de forskjellige ledningene.
    Du har nok retti det ja..... Tenkte ikke i den retningen.... ops:

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettop om en som loddet en DVI-plugg til en kabel selv. Det trodde jeg ikke var mulig å gjøre for hånd da det ikke ville bli nøyaktig nok.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=222601

Kanskje det er håp.

Tor Arne

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en ganske lang tråd å lese gjennom. Skal bestille deler for å lage en 7-8 meters VGA kabel selv. Må bare finne en hvit CAT5E FTP kabel først.

Jeg regner med at det finnes flere elektrikerforretninger i Oslo som har en slik kabel på rull. For de som har problemer med å finne kabel sjekk ut Leteng og Elfa. De burde føre CAT5E FTP.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no har skjermet kabel. Men vet noen hvor det er mulig å få kjøpt VGA-kontakter, fortrinnsvis på nett?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av durabit
    Komplett.no har skjermet kabel. Men vet noen hvor det er mulig å få kjøpt VGA-kontakter, fortrinnsvis på nett?
    Sjekk tidligere lenke til Elfa og bestill disse delene:

2X Artikelnummer 44-070-29: plugg med stift
    2X Artikelnummer 44-094-54: EMI/RFI beskyttet kåpe

Totalpris blir ca 116 kr pluss frakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke 44-094-62 som er det riktige, for 15 pinner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei faktisk ikke. Du må ha kåpe for 9 pol D-SUB. Den kåpen du nevner trodde jeg det var også.. Det viser seg at 15 pol D-SUB er ganske smal og avlang. Jeg har selv akkurat de delene jeg nevnte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, godt å vite. Jeg fant at ihandel.no har noe som heter loddeplugg DB15 han VGA til 12,40, under Kabler, installasjonsmateriale. Jeg skal prøve ut både selvloddet VGA-kabel og en DVI-kabel. ihandel.no har forresten mye utvalg av kabler og en god del billigere enn andre nettbutikker jeg har sett på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer. Du må ha kåpe for 9-pin plugg.

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mekka en 6m pluss VGA-VGA av 10m STP Clas Ohlson type og kontaktene jeg nevnte tidligere i tråden. Kortsluttet ikke pin 6-7-8-10.

Resultatet:
    En tynn fancy kabel med sølvkontakter som gir et meget bra bilde. Kun testet på en 19" CRT monitor enda.

Thumbs Up :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved å spleise jordpunktene i hver ende skal resultatet bli enda bedre, særlig ved lange strekk eller høye oppløsninger.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir til at jeg lager en annen variant av kabelen. Jeg har HD15 i ene enden og RCA-plugger i andre enden som kobles til DVD-spillerens komponentutganger. NEC HT1000 kan ta komponent på VGA-inngangen. Kabelen blir 9m lang.

I tillegg har jeg en DVI-kabel fra PCen til projektoren.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for glimrende info!

Har nettop laget ferdig en 10 meters vgakabel. Kabelen er en FTP-kabel kjøpt hos ihandel.no, solder cuppene måtte jeg desverre bestille fra USA da projektoren har ganske spesielle koblinger. Farnell hadde dem, men de seller desverre ikke til privat personer... Ble litt dyrt, men langt billigere enn en original kabel. Jeg kan ikke se noe som helst antydning til gosting, og alt i alt ser det veldig bra ut.

Har xbox, så det kan være jeg prøver meg på en RGB kabel til bruk
    med Microsofts HD AV pack.

Takk igjen!

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. VGA kabel?
    By Rusty in forum Kabler
    Svar: 12
    Siste melding: 07-19-2004, 10:29
  2. Riktige kabler!
    By lygren in forum Kabler
    Svar: 0