Skjermet CAT5 FTP/STP (nettverkskabel) som RGBHV-kabel (VGA) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 151
    Newcomer MarlboroMannen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva når man skal trekke VGA-kabel i trekkerør?

Jeg har behov for ca 9 m VGA-VGA kabel til min X1. 3 stk 20mm trekkerør går fra prosjektør og ned til "black box city".

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe en 10m VGA-kabel fra komplett, kutte kabelen rett før den klumpen som sikkert har en skjermingsfunksjon /støyreduksjon, og på et eller annet vis få koplet denne på igjen med en løs VGA-kontakt.

Dette forutsetter antagelig at jeg må få en slik klump løst i tillegg.

Spørsmålet blir om jeg heller skal gå for en Cat5E-kabel som skissert i denne tråd - og om samme metodikk kan brukes til S-video?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av de som laget en VGA til Komponent etter den gitte oppskrift.
    Må si meg meget fornøyd med resultatet, og du skal ikke se bort i fra at kabelen faktisk vil duge bedre selvlaget enn kjøpekabel.

Jeg benyttet meg av godt skjermet kabel, og jordet skikkelig alt som var mulig å jorde. Altså skjerm til jord, samt brokoblet alle jordingene sammen.
    Har faktisk hørt om kjøpekabler som ikke er godt nok skjermet, og jeg tviler faktisk på at de er jordet mer enn strengt tatt nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg har også laget denne kabelen nå. Ble Komponent til VGA. Kabelen kobles fra en dvdspiller opp til en NEC VT46.

Problemet er at jeg får bildet, men i svart/hvit! Har sjekket over kabelen 5 ganger nå og finner ingen feil.

Noen andre som kan gi et lite tips om hva som kan gjøres, eventuelt hva problemet er?

Mvh
    Jan Ivar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent til VGA hørtes litt mystisk ut og ikke særlig forenelig uten en omformer. Komponent er et sammensatt signal hvor fargene fraktes gjennom to kabler og lys (luminans) gjennom en kabel. VGA bruker RGBHV som er et system hvor alle fargene er splittet gjennom 3 kabler samt 2 kabler for sync.

Med andre ord. Du trenger en omformer for å få overgangen fra komponent til vga (rbghv) til å fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Men etter hva jeg har forstått er det jo flere som har laget komponentkabel med VGA i ene enden og komponent (3 stk RCA plugger) i den andre enden? Eller er det meg som er all hinsides på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må man i så fall ha en kilde som støtter komponent via VGA inngangen. Projektoren din skal forøvrig støtte dette (fant jeg ut etter litt googling) så det er mulig du har koblet feil et eller annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noen feilkobling altså. Men kan kikke over det for sjette gang.. Noen andre tips?

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vil lage en vga - 3xrca 13 meter?
    PM meg :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig laget kabelen. Men jeg har ikke grønn farge i bildet??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Suksess!!

I går sykla jeg opp til Elfa og kjøpte 15m ftp-kabel, en hd15-plugg og 3 RCA. Kutta kabelen ned til 13 meter og loddet på pluggene. Det fungerte over all forventning. Ingen skygger abolutt null støy. Har testa den mellom en Denon 1910 og en Epson EMP820 prosjektor. Har aldri hatt slikt trøkk i fargene før....

Dette kosta meg ca 280 kr og 30 min arbeid (pluss en sykkeltur på 30 min). Vel anvendt tid og penger. Skal lage en S-vhs kabel neste uke.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar frem denne gamle tråden. Den er mitt i blinken for meg om dagen. Men bildene er borte og i hvertfall en av linkene i første posten er død. Har lest listen over hvem pin lederne skal loddes, men hvor begynner nr 1? Et sikkelig banalt spørsmål som sikkert har en logsik forklaring, men jeg har ikke lyst på å bruke prøve og feile metoden. Alle deler er kjøpt inn fra Elfa.

Takk for alle svar!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fant det!

Jeg fant det her! Og det var pin 1 begynte på motsatt av hva jeg trodde...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er nå tilbake på forumet etter et par år med filmnyting (med hjemmelaget kabel selvfølgelig ). Kabelen på rundt 10 m fungerer fortsatt helt perfekt. Bildet er skarpt og støyfritt uten skygge. Jeg har endret linkene i den første posten så de går til den nye serveren min.

Jeg har tenkt litt på å prøve å lage en DVI-D kabel med skjermet Cat5 Det burde være mulig men i DVI-kabel så er signalparene individuelt skjermet så jeg er litt skeptisk, men kanskje det er verdt et forsøk.

Her er pinout på en DVI-D-kabel som jeg dissekerte for å ta pluggene fra. Det er samme i hver ende av kabelen:

1 TMDS Data 2-
    2 TMDS Data 2+
    3 TMDS Data 2/4 Shield

6 DDC Clock
    7 DDC Data

9 TMDS Data 1-
    10 TMDS Data 1+
    11 TMDS Data 1/3 Shield

14 +5V Power

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kabelen går forresten langs med en uskjermet strømkabel til projektoren i fem meter inni en kabelskinne uten at det påvirker bildet.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cat7

Som noen har nevnt tidligere i denne tråden, er jo cat6 eller 7 (husker ikke tallet) laget med skjerm på hver enkelt par..
    Kanskje du skulle sjekka det..

Er det forresten noen som har kabelspec. for DVI-d/i ??
    Hadde jo gått ann å måle litt på impedanser o.l. for å finne en måte å lage en slik kabel på en proff måte..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med skjerm for hvert par så må den jo bli ganske tykk? Jeg prøvde å lage en 10 m DVI-D kabel med skjermet Cat5e men det funka ikke.

Jeg har nå laget en kabel til hvor jeg brukte BNC plugger i ene enden (jeg har Benq PE8700 projektor), og da fikk jeg litt skygge i bildet. Det er ikke samme type kabel som jeg brukte forrige gang, denne har både folieskjerm og flettet skjerm, og det er stor variasjon i antallet tvinninger mellom de forskjellige parene. Den forskjellige tvinningen er sikkert grunnen til skygge tenker jeg, eller kanskje det var det at jeg måtte spre parene til hver sin BNC-plugg på ene enden. Jeg ser ikke skyggen fra der jeg sitter men om jeg går et par meter nærmere så ser jeg den. Med den gamle kabelen så er det ingen skygge derimot.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var BNC-kontaktene. Jeg lodda på en HD-15 kontakt i stedet og da ble det bra.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner dere noe interessant/brukbart i denne ->
    http://www.extron.com/download/files...ectdigital.pdf

DrE

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Splitter for vga

Nå er det slik at jeg har to flatskjermer i huset og kunne tenke meg å bruke begge to. Ikke samtidig, men slik at jeg kan bruke dem hver for seg. Mye mere sexy med en tynn cat5 cabel i stede for en dvd spiller på soverommet. Tanken var to uttak på kontoret og kanskje en Y-kabel ut fra ene uttaket på kontoret.

Kunne dette gå? Fant en Y splitter her: Y-see two Dual Monitor Adapter by P.I. Engineering Men den støtter maks 1280x1024, ikke 1368x768....

Noen forslag eller tanker rundt dette? På forhånd takk for svar!

PS: har fra før et strekk på ca 23-25 meter som fungerer utmerket med min Panasonic PV60

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CAT7 som Komponent kabel

Trakk 14m CAT7 i 16mm k-rør fra PC til Panasonicen. loddet på RCA i begge ender og Voila! , flott bilde på TV'n!
    Takk til denne tråden for inspirasjon :-D

Div opplysninger:
    CAT7 er nokså stiv, bruk spess. smøremiddel for kabeltrekking, selv brukte jeg sikkert 1dl. hadde 2stk 90graders svinger + div små svinger. I tillegg gikk det 1 tynn optisk leder i samme rør fra før
    Bruker Komponent i stedefor VGA fordi jeg har Komponent-switching i forsterkeren + at det er "HDTV"-komponentutgang på det nye GeForce8800GTS kortet på PC'n.

Det leder-parret som ble til overs er trekkt bakover i lag med skjermen for evnt fremmtidig bruk, feks s/pdif digitallyd
    Strømmpen er trekkt litt over fjæra for å beskytte kabelen akkurat i overgangen, det er stive ledere og stiv folie, trur ikke den tåler all verdens bevegelse.
    Hadde ikke grønn-rca, så det ble gul :-\
    Har flere bilder hvis det er interressant

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. VGA kabel?
    By Rusty in forum Kabler
    Svar: 12
    Siste melding: 07-19-2004, 10:29
  2. Riktige kabler!
    By lygren in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:36