Koble PC til receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble PC til receiver

Hei!

Jeg har et Soundblaster Audigy 2 lydkort som jeg ønsker å koble digitalt til min Denon 3806 reciever.

I brukermanualen til lydkortet står det at den digitale utgangen er 'spdif'. Er dette en coax eller optisk utgang?

Spørsmålet mitt er egentlig: Hva slags kabel trenger jeg, og kan man få en slik kabel på 10 meter?

Håper noen kan hjelpe meg... :?

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spdif kan være både optisk og coax. I tilfelle med SA2 er en coax utgang, m.a.o trenger du en coax kabel ja. Du trenger en minijackplugg (samme som på walkman o.l.) i lydkort enden, og antagelig en phono plugg i receiver enden. Du får se bakpå receiveren.
    Mini jack'en kan godt være mono. Har du en stereo, så må du sjekke hvilken pol som har signal.
    Har nettopp laget meg en sånn kabel sjøl til akkurat samme formål til samme lydkort.
    Brukte vanlig coax tv-kabel og loddet på plugger i enden. Virker helt fint, og adskillig billigere enn å kjøpe kabel og overganger.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons!! Du har rett ja, det var coax.

Jeg hadde en 10 meter kompositt(?) kabel liggende hjemme. Kjøpte minijack-adapter til denne. Merkelig nok fungerte dette helt fint

Problem løst.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta gjerne og kjør opp samplingen, jeg kjører 48kHz - en meget stor lyd forbedring fra 44.1kHz som er standard.

Men din 3806 burde vel kunne kjøre 96kHz?

Prøv deg frem og fortell!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ta gjerne og kjør opp samplingen, jeg kjører 48kHz - en meget stor lyd forbedring fra 44.1kHz som er standard.

Men din 3806 burde vel kunne kjøre 96kHz?

Prøv deg frem og fortell!
    Høres meget interessant ut. Dette må jeg prøve!

Hvordan går jeg frem for å kjøre opp samplingen? Jeg regner med det er en innstilling på PCen. Skal sjekke i kveld når jeg kommer hjem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i programvaren til Creative Audigy.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Sedena lydkort (360,- på Mamoz) med optisk SPDIF utgang. Kjører med 96kHz sampling inn på min 3806. Låter kanonbra! Med en CD rippet i ape format, (lossless) klarer ikke jeg å høre forskjell mellom PC'n og CD'n avspilt på DENON 2910

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører og 96 Khz fra Audigy kortet mitt, og det låter flottings i mine ører. Eneste jeg har merket meg er at da forsvinner sub'en ettersom den kun kjører ren stereo på Marantzen min. Men ikke nødvendigvis noe onde ettersom sub'en min først og fremst er for film. Men avogtil er det gøy og høre den sparke litt og, og da må jeg ned på 48kHz for at det skal komme rumlelyder. Men dette har vel mer med forsterker å gjøre. (Marantz SR7500)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Festsjefen
    Jeg kjører og 96 Khz fra Audigy kortet mitt, og det låter flottings i mine ører. Eneste jeg har merket meg er at da forsvinner sub'en ettersom den kun kjører ren stereo på Marantzen min. Men ikke nødvendigvis noe onde ettersom sub'en min først og fremst er for film. Men avogtil er det gøy og høre den sparke litt og, og da må jeg ned på 48kHz for at det skal komme rumlelyder. Men dette har vel mer med forsterker å gjøre. (Marantz SR7500)
    Sånn fungerer min Sony receiver også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerte utmerket å kjøre opp samplingen til 96kHz, så takk for tipset! Har ikke fått lekt meg så mye enda, og heller ikke sjekket om rumlebassen fungerer.

Men det skal jeg gjøre i kveld!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av IceCone
    Takk for respons!! Du har rett ja, det var coax.

Jeg hadde en 10 meter kompositt(?) kabel liggende hjemme. Kjøpte minijack-adapter til denne. Merkelig nok fungerte dette helt fint

Problem løst.
    Jeg kjørte tidligere lyden analogt over 10 meter lange "skolisser" Fungerte det i begynnelsen til å overføre lyden til ymse videosnutter.
    Men da jeg fikk Audigy kortet ville jeg over på digital. I begynnelsen koblet jeg "skolissene" (10 m lang svart audio kabel av billigste sort) til spdif via en overgang, og det fungerte helt greit det. Men det var litt mange overganger og dill dall, så jeg lagte meg en coax kabel tilslutt. Det skal være 75 ohm impedanse i kabelen, samme som på tv-koax.
    Kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hørte noe forskjell, men nå forsvinner ikke lyden når jeg kommer borti kabelen hvertfall, og det ble hvertfall ryddigere oppsett.
    Så at du får det til å fungere på en "kompositt" (video) kabel forundrer meg ikke. Videosignalet ligger jo høyere i frekvens enn audio signalet uansett.
    Når det gjelder kvalitet på digitale kabler, så finnes det mange meninger, det er plenty tråder i dette forum som omtaler det.
    Her er en: http://avforum.no/forum/kabler/29779-kvalitetsforskjeller-digitale-kabler.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Festsjefen
    Jeg kjørte tidligere lyden analogt over 10 meter lange "skolisser" Fungerte det i begynnelsen til å overføre lyden til ymse videosnutter.
    Men da jeg fikk Audigy kortet ville jeg over på digital. I begynnelsen koblet jeg "skolissene" (10 m lang svart audio kabel av billigste sort) til spdif via en overgang, og det fungerte helt greit det. Men det var litt mange overganger og dill dall, så jeg lagte meg en coax kabel tilslutt. Det skal være 75 ohm impedanse i kabelen, samme som på tv-koax.
    Kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hørte noe forskjell, men nå forsvinner ikke lyden når jeg kommer borti kabelen hvertfall, og det ble hvertfall ryddigere oppsett.
    Så at du får det til å fungere på en "kompositt" (video) kabel forundrer meg ikke. Videosignalet ligger jo høyere i frekvens enn audio signalet uansett.
    Når det gjelder kvalitet på digitale kabler, så finnes det mange meninger, det er plenty tråder i dette forum som omtaler det.
    Her er en: http://avforum.no/forum/kabler/29779-kvalitetsforskjeller-digitale-kabler.html
    Ja, jeg har lagt merke til den store debatten tilknyttet kvalitetsforskjeller på digitale kabler. Personlig er jeg ganske nybegynner innenfor hjemmekino og har slukt mye av markedsføringen av kabler rått. Men etter at "billig"-løsningen min skissert over fungerte så bra angrer jeg litt på at jeg kjøpte 2 HDMI-kabler à kr 1500,- fra monster. Jaja de er hvrtfall fine å se på

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det trenger ikke å være bortkastete penger. Spesielt når det kommer til analoge video signaler har kabler mye å si.
    Jeg akter ikke å belære noen om forskjeller mellom dyre og billige kabler, det bør en nesten teste ut sjøl og bruke sine egne sanser for å teste ut.
    Personlig tror jeg at det er verdt pengene i enkelte sammenhenger, men perler for svin andre ganger. Litt sunn skepsis er uansett greit å ha med seg rundt det meste i livet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •