Hdmi kabler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: Hdmi kabler!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hdmi kabler!

Trenger en 10 meter hdmi kabel som skal brukes fra Dvd -> projektor.

Det jeg lurer på er.. Tror dere ikke det holder med en clas ohlson kabel til 500,-. Isteden for å investere i en kabel til 1500,- ++?

Er det ikke slikt med digitale signaler at det enten så har man signal, eller så har man ikke. Har gått vk1 elektronikk for endel år siden, og mener bestemt at et digitalt signal bare består av 1'ere o 0'er? Stemmer ikke dette?

Kan isåfall ikke skjønne hva som er vitsen med å kjøpe så dyre kabler.

Noen som f.eks. har testet flere kabler opp mot hverandre?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd et par, og kan si så mye at jeg er mest fornøyd med monster M400 som sitter mellom DVD-spiller og plasmaskjerm idag. Den er kulest, tøffest og feitest Dessuten sitter den knallbra og bildet er ihvertfall ikke dårligere enn noen av de andre jeg har prøvd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har prøvd et par, og kan si så mye at jeg er mest fornøyd med monster M400 som sitter mellom DVD-spiller og plasmaskjerm idag. Den er kulest, tøffest og feitest Dessuten sitter den knallbra og bildet er ihvertfall ikke dårligere enn noen av de andre jeg har prøvd
    Greit at kabelen er fetere å se på osv.. det bryr jeg meg ikke no om..Men er du sikker på at ser du no forskjell på bildekvaliteten??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petto
    Greit at kabelen er fetere å se på osv.. det bryr jeg meg ikke no om..Men er du sikker på at ser du no forskjell på bildekvaliteten??
    Nei, det er jeg ikke sikker på. Men så har jeg ikke a-b testet noe særlig heller. Jeg bare satt den inn og regnet med at den er best. Forøvrig så synes jeg det er positivt at den sitter så inni hampen godt fast i terminalene i forhold til mange andre!

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petto
    Trenger en 10 meter hdmi kabel som skal brukes fra Dvd -> projektor.

Det jeg lurer på er.. Tror dere ikke det holder med en clas ohlson kabel til 500,-. Isteden for å investere i en kabel til 1500,- ++?

Er det ikke slikt med digitale signaler at det enten så har man signal, eller så har man ikke. Har gått vk1 elektronikk for endel år siden, og mener bestemt at et digitalt signal bare består av 1'ere o 0'er? Stemmer ikke dette?

Kan isåfall ikke skjønne hva som er vitsen med å kjøpe så dyre kabler.

Noen som f.eks. har testet flere kabler opp mot hverandre?
    Jeg har en den HDMI kabelen fra Clas mellom PC og min TW-600, med en HDMI-->DVI i PC en. Dette funker utmerket for meg, både på standart PAL og 720p. Men det kommer vel ann på hvor stor "styrke" signalet har ut fra fra bildekilden. For meg funker det ihvertfall perfekt.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk i andre tråder her på forumet. Det viser seg at andre har hatt en del problemer med HDMI kabler som har en lengde på 10m. Billig kablene leverer ofte et dårligere bilde enn de dyrere kablene. Det skal visstnok ha noe med at HDMI signalet ut fra DVD spilleren er svakt på noen modeller og da greier ikke de billige kablene å formidle signalet godt nok...Men bare bruk søk-funksjonen så finner du mer info.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Søk i andre tråder her på forumet. Det viser seg at andre har hatt en del problemer med HDMI kabler som har en lengde på 10m. Billig kablene leverer ofte et dårligere bilde enn de dyrere kablene. Det skal visstnok ha noe med at HDMI signalet ut fra DVD spilleren er svakt på noen modeller og da greier ikke de billige kablene å formidle signalet godt nok...Men bare bruk søk-funksjonen så finner du mer info.
    Det med lengde på kabelen i forhold til styrken ut fra dvd spilleren/pc'en eller hva det måtte være, Kan kanskje være et problem. Men vil ikke tro dette gjelder så mange dvd spillere.

Skal selv gå for den billige kabel og heller bytte den hvis jeg ser no forskjell fra kameraten min sin kabel til 1500,-

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den billigste du finner. Du har rett i at digitale signaler enten kommer frem eller ikke. De dyre kablene er dyre fordi de har et kjent (les: markedsført dyrt) merke. Inni er de ganske sikkert like (en tynn kobberleder mer eller mindre godt loddet/skrudd til terminalene).

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne ikke ta mer feil Hal. Det finnes mange HDMI kable der ute som ikke takler lange strekk eller høye oppløsninger som 720P, 1080i/p Har selv opplevd sync problemer med diverse kabler. dette kan ikke skyldes annet enn dårlig kvalitet på selve kabelen. Jeg sier ikke at dyrere er bedre, men når det gjelder HDMI, DVI og Component kabler så er det helt klart at det finnes dårlige og bra kabler. MIN erfaring er at det lønner seg å legge litt ekstra kroner i bildekablene.
    Derimot på nettkabler og vanlige signalkabler merker jeg liten forskjell på billi og dyr kabel.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har rett, kan du hjelpe meg å finne den HDMI-kabelen på 10 m med best pris/ytelse-forhold?

Kablene er jo aldri spesifisert, slik at man vet rett og slett ikke hva man kjøper, man har kun merket å gå etter, og blant "merkene" er det mange useriøse, det er jeg overbevist om. Det dukker stadig opp nye merker, og over tid varierer det veldig hvilke som er "kulest".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg selv har en hdmi kabel til 1300 kr på 15 meter.. ikke noe spesielt dyrt merke(vivanco) og den funker fjell til meg

EDIT: skrivefeiler

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra HF100 fungerer ypperlig ved 1080i/p i 12 meters strekk. Kan anbefales. koster under tusenlappen gjør den også.
    Selges hos nettdata eller eltek.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden starte ørten tråder med NØYAKTIG samme spørsmål?

Kan ikke folk lære seg å søke litt på forumet før de starter en ny tråd?

Lange strekk krever ofte bedre kabel, men dette kommer igjen an på signalstyrken fra sender og mottakerens evner. For korte strekk spiller det egentlig liten rolle hva man velger. Punktum.

Et annet alternativ er selvasgt å kjøpe en billig kabel og supplere med en HDMI-forsterker/-booster. Start da med en billg kabel. Får du bra signal er alt såre vel. Er du ikke fornøyd med bildet kjøper du bare en forsterker til et par lapper. Kommer nok alltid godt med, uansett.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme kabel - stor prisforskjell

Jeg kjøpte en billig 2m HDMI kabel hos Clas Ohlson. Samtidig lånte jeg en hos min lokale el-butikk til 699,- for å sammenligne. Det viste seg å være akkurat samme kabelen da jeg pakket opp. Den var ihvertfall merket nøyaktig likt og så ellers lik ut. Så heller ingen forskjell på bildekvaliteten. Her må det være solid overprising hos min lokale el-butikk...

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en RealCable HDMI på 10 m - Topp kabel.
    Pris 1050,-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har den 10m saken fra clas.o mellom sony ns92v dvd spiller og panasonic 900 proj. billig og bra :smile:

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost Wyrewizard HDMI 10m 1595,- kjempe kabel, godtkjent til 15 meter.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 m kabel godkjent til 15 m, de får det til disse Nordost-gutta!

Hvorfor svi av 1000 kr. mer enn på Clas Ohlson? Signalene kommer jo tydeligvis fram gjennom denne også.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er utvilsomt forskjell for ulike kabeltyper. Spesielt ved oppløsninger på 720p eller mer på lengder over 7-8 meter kan det variere mye. Jeg har erfart at rimeligere HDMI kabler også tenderer til å slites mer i kontaktpunktet og dermed få dårligere ledeevne over tid. Jeg har testet alt fra rimelige noname til Monster og Bettercables, og har faktisk erfart at et par nonames, spesielt på DVI, har fungert ypperlig på 10 meter. Imidlertid har jeg ikke vært like heldig på HDMI, der egentlig bare de kostbare kablene har fungert tilfredsstillende over litt tid. Jeg benytter 10 meters lengde.

Jeg for min del vil investere i en skikkelig optisk DVI/HDMI kabel til 3-4000 for 10 meter når jeg skal installere min hjemmekino i nytt hus til sommeren. Jeg gidder rett og slett ikke bytte kabler når 1080p@60 Hz skal presses gjennom...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror monster har kommet med en ny toppmodell i M-serien nå, som visstnok skal være bedre enn HDMI 400 eller hva den nå heter den vi har idag.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •