uskreven regel om pris på kabler i forhold til utstyret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

uskreven regel om pris på kabler i forhold til utstyret?

Jeg mener å ha plukket opp at man har en uskreven regel som sier at kablene til ditt utstyr bør være på ca (en eller annen prosent andel) i forhold til utstyret.

Noen som kjenner til dette, eller er jeg litt på jordet nå?

Newcomer Zero sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda

Sitat Opprinnelig postet av Sjom
    Jeg mener å ha plukket opp at man har en uskreven regel som sier at kablene til ditt utstyr bør være på ca (en eller annen prosent andel) i forhold til utstyret.

Noen som kjenner til dette, eller er jeg litt på jordet nå?
    det stemmer dette.. tror det bør vøre 15 - 20% av verdien av anlegget som skal legges i kabler :P

Men dette velges selv av eieren ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å glemme dette, tror ikke noen kan dokumentere et slikt behov!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Den 10% regelen tror jeg markedet har funnet på selv

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne regelen har jeg og hørt, og den gjør meg rett og slett irritert!! Jeg lurer egentlig på hvilken idiot som først fant på å si noe så bort i natta, og deretter lurer jeg på hvorfor i all verden så mange kjøper en slik kommentar uten å argumentere. Det blir som å si at rattet i en bil bør koste 5% av kjøpesummen.

En greit dimensjonert høyttalerkabel behøver ikke koste mere enn ca kr. 10 pr. meter. Avhengig av behov må en og ha diverse signalkabler. Kanskje en komponentkabel og en optisk kabel. Disse behøver ikke koste mere enn 6-700 til sammen om en ikke har særlig behov for lange strekk eller ekstra skjerming. Om en handler forsterkere og lydkilder for 10000 eller for 100000 vil de kablene jeg nevnte gjøre samme nytten.

Det er bevist gjennom blindtester at det ikke er mulig å høre forskjell på 2 riktig dimensjonerte høyttalerkabler. Det er mulig å høre forskjell hvis den ene kabelen på noen måte forringer/farger signalet. Noen mener et farget signal bedrer lyden på anlegget deres og er villig til å betale for kabler som gjør dette.

Signalkabler er noe mere ømfintlige for støy, så disse er ofte noe dyrere kabler. Kvalitet behøver uansett ikke bety dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Denne regelen har jeg og hørt, og den gjør meg rett og slett irritert!! Jeg lurer egentlig på hvilken idiot som først fant på å si noe så bort i natta, og deretter lurer jeg på hvorfor i all verden så mange kjøper en slik kommentar uten å argumentere. Det blir som å si at rattet i en bil bør koste 5% av kjøpesummen.
    Jeg kjøpte kommentaren fordi jeg ikke vet bedre. Det å sette seg inn i en den kabeldiskusjonen som foregår / har foregått i dette forumet er heller håpløst, og når folk i hifi diskusjoner refererer til ordtaket "ingen kjede er ikke sterkere enn dens svakeste ledd" så kan man lett bli usikker.
    Det å poste atter en post om kabler tenkte jeg ikke folk ville syntes stort om.

For øyeblikket har jeg Gale sine XL250 kabler til fronthøytalerene, og den eneste grunnen til at jeg har dem er fordi en eller annen hifiklubben selger syntes jeg burde gå for dem.

Håpet å kunne velge kabler på bakgrunn av omtale i stedet for å stole blindt på en potensielt sleip selger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... Hifiklubben anbefaler å legge 20% i kabler. Da vil visstnok utstyret og kablene stå i stil...
    (Ref: http://www.hifiklubben.com/no/Lesest...ige_kabler.htm)

Til sammenligning sier audioholics.com at du skal bruke så lite som mulig for å få gjort jobben riktig, og ikke mer en 5-7% av totalkostnaden.
    (Ref: http://www.audioholics.com/techtips/...ble_budget.php)

Så kan man jo velge selv hvem man vil være enig med.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte kommentaren fordi jeg ikke vet bedre.
    Du stillte spørsmål om dette! Det er det jo mange som ikke gjør!

Beklageligvis er det mange luringer i bransjen, og mange av dem vet ikke selv at de lurer folk. Kabelreligion er dessverre alt for utbredt. Det beste vi kan gjøre er å kjempe for at fakta i større grad blir trukket fram i diskusjonene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpet å kunne velge kabler på bakgrunn av omtale i stedet for å stole blindt på en potensielt sleip selger.
    Kjøper du Biltema 4mm2 tråkker du ikke veldig galt. Den er mere enn tilstrekkelig dimensjonert, og skal ikke forringe signalet hørbart.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne tråden her : http://avforum.no/forum/showthread.p...t=netthandelen så bestiller du deg et par kabler derfra. Da får du kabler som både ser bra ut og holder en god kvalitet i forhold til pris !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •