Tykkelse på høytalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tykkelse på høytalerkabel

Jeg har kjøpt meg et Tannoy Arnea 5.1 sett som jeg skal drive med en Denon 3806, og trenger høytalerkabler til dette.

Nå har det seg slik at jeg ønsker å skjule kablene mest mulig. Kom derfor over QED Qontour Ultra Flat Kabel hos Hifi-klubben. Er disse dugelige?

Må imildlertid si at jeg er litt skeptisk ettersom disse kablene er mindre en lakrislissene som fulgte med høytalerne.

Med fare for å spørre klisjé-aktig: Har tykkelsen noe å si?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en annen tråd som omtaler samme problemstilling.

Likevel fint hvis noen har noen kommentarer til akkurat den kabelen jeg har tenkt til å kjøpe

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med 1,5m2 kjører du lett 50 amp i gjennon kabelen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    med 1,5m2 kjører du lett 50 amp i gjennon kabelen
    1.5m2 ja.. men ikke 1.5mm2, og det er ikke bra over lengre strekk enn noen svært få meter.

Gå for 2x2.5mm2 rund baut du, du finner slik kabel på rull på biltema til en meget ok penge, og 2x4mm2 koster heller ikke mer enn 9,noe kr/meter på biltema når man kjøper 25m rull, så det kan være noe å tenke på...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Jeg gikk bort i fra løsningen hos klubben.

Kjøpte istedet noen kabler fra Stereofil til 15,- metern. Disse var en del tykkere, men egnet seg godt til trekking gjennom rør (lite friksjon).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker tilsvarende flat kabel (min er Monster Navajo Flat) til bakhøyttalerne hjemme. De strekkene er jo ganske lange, men så lenge høyttalerne er små og er satt til "Small" i recieveren, så tror jeg nok disse holder. I mitt tilfelle er det nok høyttalerne som sliter før kabelen, for å si det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker mater normalt ut en spenning på opp til 40 Volt ved full styrke. En høytaler som trekker mye strøm, dvs mye Watt, gjør dette at det blir en ganske betydelig strømmengde, les ampere som skal trekkes gjennom kabelen. Vi snakker altså om strøm krets ut til høytaleren. Tar man utgangspunkt i fysikken som omhandler strøm. Er det kjent at en underdimensjonert kabel, vil føre til et spenningstap samt et økt effekt trekk. En riktig dimensjonert høytalerkabel vil sikre at man ikke får et spenningstap fra forsterker til høytaler, noe som vil gi et feil lydbilde. Det som er nøkkeltallene her er altså tverrsnitt og lengde.
    Selv om kablene på innsiden av høytalere og forsterker, er tynne er dette fordi det kun er snakk om korte spenn 10-30 cm og tapet vil være minimalt.
    Ikke bruk for tynne kabler til bakhøytalere der det er lange spenn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •