Hvilken komponentkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken komponentkabel?

Noen som kan anbefale hvilken av disse kablene jeg skal velge:

Mamoz
    Real Cable

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på lengden, men i utgangspunktet er det bare å velge det beste (les: billigste).

Dette er uansett "godkjente" kabler (mht. type og skjerming osv.).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble iTec fra Clas Ohlson til 279 kr. 24K gullbelagte terminaler, 99.99% oksygenfri kobber, aluminiumsskjermet. Hva er det Proson og Nordost har som denne ikke har...?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...høyere pris...?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, at signalkabler for video ikke har store forskjeller skal det ikke mye testing til for å bekrefte, men ser du ingen skygger fra kabelen (altså god skjerming/terminering) er det selvsagt ingen grunn til å betale mer enn nødvendig. Imidlertid er det ofte slik at billige kabler sliter mer med den gjennomgående kvaliteten enn mer etablerte merker, også på kabelsiden.

På både komponent, men kanskje spesielt HDMI/DVI, er det stor forskjell på kabelkvalitet når strekket er på 5 meter +. HDMI kabelen har også en relativt liten plugg, og kan være utsatt for slitasje i større grad enn DVI. Her har jeg selv erfart at rimeligere kabler har sluttet å fungere etter ett års tid ved at de ikke lenger har like godt feste...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er neimen ikke helt sikker på hva du forsøkte å si her, Lygren...

Først dementerer du at det er store forskjeller, og etterpå bekrefter du at billige kabler sliter, samt at strekk over 5 meter er vanskelige...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ? Jeg sier at billige kabler kan slite med kvaliteten, men at det selvsagt ikke alltid trenger være tilfelle... Gjorde jeg meg så dårlig forstått?

Følte det var greit å understreke at det finnes forskjeller etter et par entydig "kabler er det samme uansett" innlegg, som jeg jo har erfart at ikke stemmer! De kablene jeg har hatt positiv erfaring med har tilfeldigvis kostet mer enn de jeg har hatt negativ med, men jeg sier som nevnt ikke allikevel at billige kabler trenger være dårlige, men sannsynligheten er etter min mening større for at en kan oppleve kvalitetsproblemer!

OK?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ? Jeg sier at billige kabler kan slite med kvaliteten, men at det selvsagt ikke alltid trenger være tilfelle... Gjorde jeg meg så dårlig forstått?
    Hva er det i såfall, rent konkret/teknisk, som gjør at en billigere kabel kommer dårligere ut? Tenker da på komponent.

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har realcable (10m) og er veldig fornøyd med den!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er lange strekk, støy eller andre uheldige omstendigheter vil du først og fremst oppleve problemer med dårlige kabler. At billig er lik dårlig har jeg liten erfaring med. Mulig det er slik med komponentkabler selv om det ikke er tilfelle med høyttalerkabler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Husk bare at det er ekstremt mye høyere båndbredde i et videosignal enn et audiosignal, derav krav til god skjerming, terminering og pluggkontakt...

Det finnes mange gode "halvbillige" merker, og mange har også laget gode kabler som DIY-prosjekter basert på Supra og endog cat7 nettverkskabler...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Real Cable (10m. 520kr) iforhold til Clas Ohlson kabelen da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør påstå at man bør velge kabel etter lengde og størrelse på bildet. Skal man ha en component kabel inntil 5 m og vise på en "standard TV" opp til 32", kan man greie seg med stort sett det meste (billigst). Blåser man f.eks opp bildet til 100" med en PJ kan fort svakhetene til kabelen bli synlige. Blir kabellengden i tillegg lang kan det være greit å koste på noen kroner på kabelen.

Altså: Jo lengre/større kabellengde/bilde dyrere kabler bør man velge. Men ingen "regel" uten unntak. Det finnes mye dyrt hvor man ofte betaler for navnet på kabelen. Sa noen monster?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder audiokabler så er min erfaring at så lenge det er godt tverrsnitt, bra plugger og god terminering så er man rimelig safe. Men på video kabler, spessielt HDMI og DVI kabler har jeg opplevd stor forskjell. Kvalitetsforskjellene blir som oftest tydligere jo lenger kabelen er.
    DVI/HDMI kabler jeg har positiv erfaring med er: Supra (HF100, andre generasjon) QED, Kimber og Bettercables. Når det er sagt så skal det sies at jeg i denne stund har en ordere inne på en Siltech HDMI kabel, den er dyr men virker veldig forseggjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at flere her hevder at "dyre" kabler ofte er bedre enn "billige" kabler. Altså at det er en sammenheng mellom kvalitet og pris. Men er det mulig å konkretisere mere hva som er dårligere i en billig kabel, og på hvilken måte? Om det i tillegg er kvantifiserbart (altså hvor mye dårligere) er det også flott! Takker for all informasjon!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en rimelig component kabel til ca 300 kroner - 10 meter. Byttet denne til en 14 meter IXOS Custom Component til ca 1800 kroner. Merket enorm forskjell i smell i bildet og kontrast. Alt ser mer naturlig ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som vel er viktig for å få gode resultater med bilde kabler og deriblandt komponent kabler, er at selve kabelen og termineringene når disse er innkobblet med det utstyret de skal sende signaler mellom, oppredholder den riktige impedans verdien. Dette så man unngår signal refleksjoner i kablen, med synelig reflekser og forskyvede konturer og dårligere kontrast og farge gjengivelse som resultat. Hvor synlig dette er avhenger vel både av størrelsen på den bildeenheten man skal bruke og hvilke signaler og båndbredde man kjører med, dvs det er viktigere med en god kabel til en 1280x720@60 oppløst projektor med 100" bilde hvis man oppskalerer bildet 1:1 i DVD spilleren, enn hvis man mater et vanlig progressivt 720x576 dvd signal inn på en 32" tv med tilsvarende lav oppløsning.

Pris trenger etter min mening ikke å ha så mye med om kabelkonstruksjonen er god of riktig å gjøre, og her kommer vel bygge kvaliteten både til de komponentene og utgangene den skal tilkobbles og hvordan selve kabelen oppfører seg i forhold til disse.

Kabel impedansen man får opp i MHz området avhenger både med utformingen av selve lederen, avstanden og egenskapene til skjerm og isolasjons materialer, egenskapene til termineringene osv. Tykke og imponerende utseende kabler til bruk i bildesammenheng med krympestrømper og gull kontakter osv, kan i enkelte tilfeller heller degradere kabel egenskapene enn å bedre dem, så det er ikke uten videre sikkert at til og med dyre kabler nødvendivis vil fungere bedre, hvis ikke den er konstruert og laget riktig.

Har selv gode erfaringer med den forholdsvis enkle og billige 10m komponent kabelen som Clas Ohlson selger, sammen med det utstyret jeg benyttet den sammen med, men det er ikke dermed sikkert at samme kabelen vil fungere greit i et annet oppsett som er konstruert litt forskjellig.

Tror derfor det kan være lurt å kjøpe kabler med mulighet for å få testet dem og byttet dem i noen andre hvis man ikke er fornøyd med resultatet. Ikke sikkert at en godt konstruert kabel nødvendigvis vil fungere optimalt med utstyr som kankje ikke er like godt konstruert og kanskje til og med vil fungere bedre sammen med en kabel som har en litt annen og "dårligere" impedans verdi.

Newcomer FoneBone sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huff - 15m HDMI..

Jeg trenger hele 15 m på kabelstrekk for å få det rimelig fremkommelig i stua Er det noen som har grei erfaring med dette - og isåfall med hvilket produkt?
    etc...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket ihvertfall tydelig at skygger og andre forstyrrelser i bildet ble borte når jeg byttet fra Clas Ohlson-kabel til en selvloddet Supra-kabel med billige phonoplugger fra Biltema. En fordel med å lodde selv er jo at man får nøyaktig den lengden man vil ha, og slipper å f.eks. kjøpe 15m dersom man trenger 11 og dermed unngår både unødvendig kvalitetstap pga lengden og ekstra kabelsalat. Billig blir det også...Supra-kabelen kosta meg 335 kr for 5 meter inkl. plugger. Tilogmed hvis jeg inkluderer alt loddeutstyret, avisoleringstang, loddetinn (m/sølv kjøpt på Eltek) og loddefett blir det langt billigere enn å kjøpe 8-meteren ferdigloddet (kr 955).

Jeg fant en gang en steg-for-steg loddeguide med bilder på en svensk hjemmekinoside (tror den var svensk ihvertfall), men klarer ikke finne den igjen nå. Kanskje noen andre vet...

Edit: Artiklene var på minhembio.com , men de er tydeligvis fjernet derfra. Men noen har vært snille nok til å legge dem ut her (noen av bildene mangler dessverre):

http://web.archive.org/web/200310082...kel.asp?aid=89
    http://web.archive.org/web/200302071...kel.asp?aid=96
    http://web.archive.org/web/200303010...kel.asp?aid=29

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Husk bare at det er ekstremt mye høyere båndbredde i et videosignal enn et audiosignal, derav krav til god skjerming, terminering og pluggkontakt...

Det finnes mange gode "halvbillige" merker, og mange har også laget gode kabler som DIY-prosjekter basert på Supra og endog cat7 nettverkskabler...
    Så innmari dumt at produsentene ikke spesifiserer hva som er inni, slik at man kan få sammenlignet, og ikke minst at man vet hva man sammenligner.

Hva er viktig for å få fram et godt videosignal, enten det er analogt eller digitalt? De viktige parametrene skulle man da kunne lete etter i en kabel, dersom det var oppgitt av produsenten.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •