vilken kabel bør brukes ,coaks eller optisk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vilken kabel bør brukes ,coaks eller optisk?

hei har en pioneer dv 360 dvd spiller skal koble den opp mot min pioneer reciver 915 lurer på om det er noe forskjell på lyden på coaks eller optisk?
    evt vilken av disse kablene synes dere er best og bruke på tanke på lyd

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den komponent løsningen du beskriver ville jeg brukt den elektriske coax kabelen.

Hadde det vært en pc, eller en dvd spiller tilkobblet et datanettverk eller lignende, ville jeg valgt en optisk kobbling i stedenfor coax hvis det er den eneste kobblingene mellom disse to aparatene. Med optisk kobbling så får man et galvanisk skille og mindre mulighet for støy osv i de analoge kretsløpene.

Forskjellene ellers når det gjelder lydkvalitet for optisk toslink og spdif-coax kabel kvalitet osv med digital overføring er vel egentlig neglisjerbare, bare man har en tilstrekkelig god kobbling, og ikke noen direkte feil eller dårlig kontakt osv i en plass i kobblings kjeden.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gthansen
    hei har en pioneer dv 360 dvd spiller skal koble den opp mot min pioneer reciver 915 lurer på om det er noe forskjell på lyden på coaks eller optisk?
    bruk optisk kabel jeg garanterer att det blir bedre lyd og så koster det en brøkdel, det er 100% skjerming tenk på hvorfor akk optisk er blitt så populært på data fronten ang det som gjelder hastighet og presisjon

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du ikke noe grunnlag for og si, gi meg ett bevis så sender jeg deg en snickers i posten

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du ikke noe grunnlag for og si, gi meg ett bevis så sender jeg deg en snickers i posten

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På billige produkter anbefales det å bruke coax, siden converterne som skal lage det optiske signalet ikke er av spesielt god kvalitet.

På dyrere produkter mener jeg selv det er hipp som happ.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt feil, hvem har fortalt deg dette?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Diskuterer du med deg selv her wolfer?, tror du børr sende en snickers til deg selv i posten ;-)

Ellers så når det gjelder

bruk optisk kabel jeg garanterer att det blir bedre lyd og så koster det en brøkdel, det er 100% skjerming tenk på hvorfor akk optisk er blitt så populært på data fronten ang det som gjelder hastighet og presisjon
    så er det vel ikke helt riktig at man har en 100% skjerming med optisk kobbling, da termineringene vel ikke er så veldig optimalisert og tette mot å mota lys utenfra. At optiske kabler ikke er følsomme for elektronisk støy, er jo den store fordelen med disse samt at man i data sammenheng kan overføre mye og store mengder data optisk, og det er vel grunnen til at det brukes mye i ren data sammenheng , men i audio sammenheng har man ofte litt ekstra elektonikk i begge ender av kabelen for å gjøre om et eketronisk digital signal til et digitalt lyssignal og en motaker i andre enden, og man kommer vel ikke unna at enkelte konstuksjoner er mer direkte på den elektoniske digital overføringen enn den optiske, men om dette egentlig har noen praktisk betydning for lydkvaliteten i praksis, det der det vel delet emeninger om. Jeg mener det som regel ikke er hørbart, og er heller neglisjerbart, men det trenger ikke bety at det ikke finnes utstyr der ute det kan være hørbare forskjeller på også.

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både optisk og coax kabel fra Monstercable og har funnet ut at på min Pioneer DV-585 så blir det faktisk renere/klarere mellomtone og diskant når jeg bruker optisk i forhold til coax. Merker ikke noe forskjell på bass. Så derfor er coax i bruk på paraboltuneren.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt feil, hvem har fortalt deg dette?
    Når det gjelder kvaliteten på converterne påpekte bl.a Lyd & Bilde det for etpar år siden når de testet en Harman receiver. Husker ikke testen ordrett, men husker dette.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvitt jeg har forstått så har coax en fordel fremfor optisk nettopp pga at ved bruk av optisk må signalet konverteres fra digitalt signal til optisk og så tilbake igjen, noe som ikke er nødvendig ved bruk av coax.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gthansen

http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/30283-hifi-kabler-yttaler-analog-signal-og-digitale-kabler.html

Jeg prøver å dekke dette spørsmålet en gang for alle (dvs ikke besvare det, men fremlegge alle relevante argumenter).

Det finnes to slags svada: svada og tåpelig svada.

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Såvitt jeg har forstått så har coax en fordel fremfor optisk nettopp pga at ved bruk av optisk må signalet konverteres fra digitalt signal til optisk og så tilbake igjen, noe som ikke er nødvendig ved bruk av coax.
    Men aller best låter musikk om man kobler høyttalerkablene rett til hjerne-lappene for da slipper man konverteringen til lyd...

mvh
    Knut

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste steder jeg har lest så anbefales coax foran optisk.

Men jeg personlig har tilgode å høre forskjell.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/30283-hifi-kabler-yttaler-analog-signal-og-digitale-kabler.html

Det finnes to slags svada: svada og tåpelig svada.

Men aller best låter musikk om man kobler høyttalerkablene rett til hjerne-lappene for da slipper man konverteringen til lyd...

mvh
    Knut
    Og det finnes tydeligvis tåpelige svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken kabel

Coaxial på korte strekk, og optisk på lange strekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Og det finnes tydeligvis tåpelige svar
    Helt klart. Til trådstarter så må jeg bare konstatere at det er umulig å spørre dette spørsmålet på et slikt forum. Støyen du får tilbake er gjensidig motstridende og høyst predikterbar:
    -"coax er bare best!"
    -"optisk er bare best!"
    -"det var noe med en ekstra konvertering i optiske kabler, og tror det er negativt"
    -"optiske kabler er tapsfrie"
    -"coax er best, men bare om du bruker merke XYZ, akkurat som meg"

Ikke noe jeg kan si eller bevise kommer fram i denne støyen og da tror jeg det er like greit å la debattantene kose seg :-)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •