Bananplugger?? Hvorfor det??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer oyvwen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bananplugger?? Hvorfor det??

Etter min mening må det jo bli dårligere med bananplugger. Man får jo en ekstra kobbling på kabelen. Det må jo være mye bedre å stikke kablene rett inn i terminalene, eller hva?? Noe formening??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mye med utseendet å gjøre. Feks bak på en surround forsterker så ser det ganske rotete med 10-18 kabler som er stukket rett in i terminalene.

Pluss det gjør det jo mye enklere hvis du skal ta med forsterkeren til en kompis ol.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien....ja, men er jobben gjort sikkelig kommer du nok ikke til å merke noe forskjell. Jeg har "bananer" på alle høytaler-kablene mine....mest for syns skyld da...det fungerer utmerket.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen er vel at du skal få bedre kontaktflate, men hvis man ikke gjør det ordentlig blir det jo som du sier ett ekstra ledd... Jeg har bestilt bananplugger nå, ikke fordi jeg tror på bedre lyd, men fordi tilkoblingene bakpå receiveren min er relativt dårlige (de er på en fin rekke alt for tett inntil hverandre og skruterminalene er håpløse...) Jeg bestilte ganske bra Dali bananplugger fordi jeg frykter at dårligere jalla plugger kan virke negativt inn...

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skrur de fast er det veldig lett for at det kuttes fiber (hvis kabelen har fine fiber) og disse kan dette oppi annen elektronikk, IKKE BRA, det er også som nevnt meget prakrisk når man skal koble fra og til.

Hvis du skal være hyper på det, kan du jo plukke ut terminalene og lodde kabelen direkte i printen ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skjønner, men hos meg er alt skjult + at jeg kjører brokobling til front og bakhøytalere, altså fire forsterkere, så ledningene mine er ikke sammlet på ett sted. For utsende er jeg enig, men ikke for lyden sin del!! Dessuten er det jo skjeldent man skal ta med seg utstyret, for min del kommer det aldri til å sje..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg gode terminaler og velger nok å bruke kablene rett i. Skal en bruke plugger bør en ikke satse på billig gullforgylt støpegods. Da vil signalet nesten bare bevege seg i overflaten av pluggen, og dette er uheldig. Sikkert lurt med plugger om det er trangt om plassen eller hvis terminalene er dårlige.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvwen
    Etter min mening må det jo bli dårligere med bananplugger. Man får jo en ekstra kobbling på kabelen. Det må jo være mye bedre å stikke kablene rett inn i terminalene, eller hva?? Noe formening??
    Med skikkelige bannaner så får du mer kontakt arele mot ht terminalene, samme gjelder spader. MEN, her gjelder det ikke å se seg blind på at en plugg er en plugg. Ofte er det beste med å ikke ha noe der i det hele tatt. Men har man råd til å handle noe avde mer gjennomførte bananene på markedet (Furutech, WBT etc) så skal de være av så bra kvalitet at de ikke ødelegger lydkvaliteten, men først og fremst er de laget for å gjøre tilkobling enklere, og kontaktflater større. Har et par bananer liggende her, NO-name saker som er rimelige, de ødelegger mer enn de gir. Men de gjør tilkobling utrolig mye lettere (jeg bruker dem dog ikke).

Mange kabel produsenter "pynter" kabelen sin med slike for å se mer eksklusive ut..

Dette er min mening da, og det kommer ifra en som mener at en kabel er ikke bare en kabel (det er forskjell i lyden, men det finnes grenser på pris/ytelse).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte plugger på hifi-klubben til 205,- for 4 stk. regner med at de ikke er no biligvariant. Det var skrukobling på disse pluggene. Etter en stund fikk jeg skurr i den ene diskanten og jeg trodde at den var sprengt...Måte gå meg en lang tur for å roe ned.. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at skruingen hadde srudd seg ut av seg selv av basstrykket.. skrudde til og alt i orden!!! Etter denne episoden har jeg bannlyst bannanpugger..Dette er nokk bare for å selge utstyr.. Det å lage bananplugger må jo være ganske billig. Tror nokk de tjener enormt på slikt salg...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at dersom en gjør jobben skikkelig, og sørger for god kontakt mellom kabel og plugg/spade vil dette ikke medføre et signaltap. Har ingen målinger å vise til, men praktisk erfaring for min del har vist dette. (I det med å gjøre jobben skikkelig ligger det også det å sørge for at ingen løse fibre kommer i kontakt med andre ledningselementer eller kontakter.) Bananplugger bør være av såpass god kvalitet at det er mulig å få skrudd kontakten skikkelig igjen, slik at ledningen sitter godt festet. Dette medfører jo igjen at ledningen bør ha et minimums tverrsnitt.

I tillegg til det utseendemessige aspektet, er det ikke til å komme unna det praktiske. Det er jo endel enklere og raskere å bytte om på bananplugger vs å få ledninger gjennom det hersens hullet for så å skru til i ettertid.....;-)

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvwen
    Kjøpte plugger på hifi-klubben til 205,- for 4 stk. regner med at de ikke er no biligvariant. Det var skrukobling på disse pluggene. Etter en stund fikk jeg skurr i den ene diskanten og jeg trodde at den var sprengt...Måte gå meg en lang tur for å roe ned.. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at skruingen hadde srudd seg ut av seg selv av basstrykket.. skrudde til og alt i orden!!! Etter denne episoden har jeg bannlyst bannanpugger..Dette er nokk bare for å selge utstyr.. Det å lage bananplugger må jo være ganske billig. Tror nokk de tjener enormt på slikt salg...
    Virker rart at ledningene løsner, men det kan du jo evt fikse ved å lodde ledningene i pluggene..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at dette spørsmålet blir litt utanfor det som var meininga med tråden, og så er tilfelle så kan trådstartar berre seie ifrå til meg så skal eg slette denne posten. Men:

Til no he eg brukt banapluggar der det ikkje er moglegheit for å stikke kabelen inn bakfrå, kun frå sida. Dette blir svært upraktisk på ein surroundreceiver, då det er 14 ledarar berre til høgtalarane. Så eg lurer på kvar ein kan kjøpe(til ein ok pris, eg vil nødig gi fleire tusen kroner på noko slikt) bananpluggar med moglegheit for å stikkje inn bakfrå? Eg he planar om å gjere dette på alle mine kablar, i tillegg til å ha krympestrømper på kvar ledar, for på denne måten å unngå kortslutning der bak. Ingenting er meir kjedeleg enn å måtte begynne å koble av alle høgtalarar for å ta fram receiver.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar pnerbye

Er det desse?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som bruker de ja. De kan og ta kabel fra siden, men se linken min over. Der er det et bilde Tiger har tatt.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får frysninger av bananplugger. Bare tanken på å ripe opp "gull forgyldningen" på terminalene når de settes i og tas ut gir meg vonde drømmer om natta... Huff =/

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, søren da Eg var på biltema Ålesund igår, og såg desse. Men dei er så like dei eg he frå før(kjøpt frå ljudia, gjeng kun an å plugge kabel inn i frå sida) at eg trudde det var samme. Spurte også betjeninga, og dei meinte at denne typen gjekk kun an å stikke inn i frå sida.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de samme pluggene, ja. Har i ettertid erfart at man skal skru dette veldig hardt sammen for del 2 og del 3 har en tendens til å løsne. Sikkert lurt å bruke isoleringstape over dem. Det som er noe dritt med den Biltemapluggen er at bananen på del 1 aldri sitter fast, men snurrer. Det kan jo ikke være den beste løsningen når man ønsker god kontakt...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Jeg får frysninger av bananplugger. Bare tanken på å ripe opp "gull forgyldningen" på terminalene når de settes i og tas ut gir meg vonde drømmer om natta... Huff =/
    Da får vi bare bedre kontakt med støpegodset under!

Hvor ofte plugger du ut/inn de høyttalerene dine du? Selv har jeg plugget dem til nå, og så skal jeg flytte om 2 mnd, og så skal oppsettet stå i mange år. Blir ikke mange riper av slikt. Dessuten er vel ikke terminalene laget med muligheten for bananplugger for moroskyld?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er de samme pluggene, ja. Har i ettertid erfart at man skal skru dette veldig hardt sammen for del 2 og del 3 har en tendens til å løsne. Sikkert lurt å bruke isoleringstape over dem. Det som er noe dritt med den Biltemapluggen er at bananen på del 1 aldri sitter fast, men snurrer. Det kan jo ikke være den beste løsningen når man ønsker god kontakt...
    Huffdah! Tror jeg holder meg til skruterminaler og uterminerte ledninger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •