Kvalitetsforskjeller på digitale kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetsforskjeller på digitale kabler?

Vet vel at teknikk og teori forsvinner ut av vinduet mot egne opplevelser og sånn, MEN, dersom jeg overfører et signal digitalt, hvorfor blir det (kan det bli?) forskjeller avh. av hvilken kabel jeg bruker? Jeg antar dog at digitale kabler overfører signalet korrekt, altså at de samme 0 og 1 kommer ut som kommer inn..

Samme med coax vs. optisk, om samme signalet kommer ut, hvorfor forskjell?

--Mario, som undrer seg litt over dette..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen overføring kan garanteres feilfri, ei heller digitale. Støy/interferens kan gjøre '1' om til '0'. Refleksjoner kan gjøre at bit nr 47 får verdien til bit nr 46 (Intersymbol interferens). For lav båndbredde kan gi tap av informasjon, eller økt følsomhet mot støy. Variasjon i klokke eller problem med klokkegjengiving må håndteres korrekt hvis resultatet skal bli som forventet.

Nå skal det dog sies at med de båndbreddene og avstandene vi snakker om i digital audio for hjemmebruk så er det (sett fra mitt synspunkt) et oppdiktet problem fra en industri og presse som ønsker salg, ikke opplysning. Dette koblet med de klare placebo-effektene som gjør seg gjeldende innen lyd gjør at dette får slik oppmerksomhet.

mvh
    Knut

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De problemene du nevner nå skal ikke eksistere da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du? Termisk støy eksisterer vel i alle ledere som har en temperatur over det absolutte nullpunkt, 0K.

Poenget er at digital transmisjon tillater "feilfri" dvs f.eks en feil i uka, en feil i året, en feil pr 1000 år etc hvis systemet er dimensjonert rett ut ifra de fysiske forutsetningene.

Dessuten vil bitfeil typisk gi kneppelyder, klikk etc. Det finnes ingen rasjonell, fysikalsk forklaring på at en kabel skal gi "3-dimensjonal, livs-dejavuende holografi og basstrøkk som tar balletak på deg" mens en annen skal gi "flat lyd med nasale vokaler". Det kan man tolke som at vitenskapen enten er helt ute på bærtur eller at placebo er en reell effekt, alt etter som hvilken religion man abbonnerer på...

-k

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente: Det du nevner skal idag egentlig ikke klare å forringe signalet. Det digitale signalet er SVÆRT robust og synkroniseringa og timinga har blitt mye bedre med årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg mente: Det du nevner skal idag egentlig ikke klare å forringe signalet. Det digitale signalet er SVÆRT robust og synkroniseringa og timinga har blitt mye bedre med årene.
    Jeg tror ikke at spdif er SVÆRT robust. Men i og med at det skal sendes over en nært ideell kanal trenger det vel ikke å være det heller. Jeg kan garantere at ovennevnte effekter får innvirkning hvis du har nok mange hundre meter kabel, legger en kraftig nok støykilde inntil kabelen etc.

Poenget er at det er et irrelevant problem, dratt fram av de som vil selge og de som vil smykke seg med "gullkabler".

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for svar!

Virker som dere mener sånn cirka det samme som meg da..

For jeg tenkte også at støypåvirkning av digitale signaler vil ødelegge signalet, ikke forringe det.. (ses f.eks. som grønne flekker på skjermen med digital parabol i "tungt vær"). Mens med analoge sendinger får man støy på bildet, kanskje vridde farger o.l..

Antar det samme blir med lyd, med digital overføring blir det jo litt enten:
    a) korrekt lyd
    b) ikke lyd (evt. ulyder)
    "Farging" av lydbildet har jeg litt tvil om at forekommer noe særlig. Mulig jeg tar feil dog, kan ikke allverdens om denne digitale overføringen..

-Mario

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Man kan argumentere for at maskering av tapte data gir feil som vi lettere karakteriserer som "farging", men siden s/pdif såvidt jeg vet ikke har noen feilkorreksjon/deteksjon (?) så er det ikke relevant.

Hvis en cd-spiller jevnt over mister samples, kan man derimot argumentere for at interpolasjonen mellom gjenstående samples vil gi en form for "farging", avhengig av hvor lange segmenter man mister.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis en cd-spiller jevnt over mister samples, kan man derimot argumentere for at interpolasjonen mellom gjenstående samples vil gi en form for "farging", avhengig av hvor lange segmenter man mister.
    Hmm, er dette vanlig? Dersom en CD-spiller ikke klarer å plukke opp et digitalt spor å sende det korrekt videre digitalt burde det ikke være på markedet etter min mening..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mario
    Hmm, er dette vanlig? Dersom en CD-spiller ikke klarer å plukke opp et digitalt spor å sende det korrekt videre digitalt burde det ikke være på markedet etter min mening..
    Hvis jeg får en meter sandpapir nr 80, en stykk CD og en CD-spiller så skal jeg vise deg...

-k

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så lenge siden siden selgeren i hi-fi sjappa ville selge meg en dyr digital coax kabel fordi den hadde bedre bass enn en billig en. Ikke skjønner jeg hvordan det skal gå til i det digitale domene...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber selv med utstyr som kan påvirkes av støy, og bli ustabilt. Dette er utstyr med kabel-lengder ned til 2-3meter, og datasignal med langt mindre behov for båndbredde enn dagens standarder for lyd trenger.

Støyproblematikk er jeg stadig borti, og valg av kabel, skjerming og terminering er ofte viktig for å unngå problemer. Dette varierer selvsagt med utstyr brukt, men det er ikke et fraværende problem. Dette er forøvrig dyrt utstyr som er laget for å fungere. Så den vanlige "digitalt er digital"-påstanden har jeg ingen tro på.

Om tilsvarende støy kan slå ut på en coax-kabel og klare å gi "dårligere" lyd, aner jeg rett og slett ikke, da jeg aldri har tatt en blindtest. Klarer dog å høre forskjell på et anlegg bestående av komplett sett billig-kabler byttet til gode kvalitets-kabler fra f.eks Supra som er en "noelunde" prisverdig og annerkjent produsent.

Uansett, om man egentlig ikke har fått bedre lyd, men hjernen oppfatter det slik pga bevisstheten om at man har en langt dyrere kabel, spiller vel egentlig ingen rolle. Man er uansett fornøyd, og da er vel målet oppnådd... I tillegg ser det penere ut med solide kabler, og det er jo vel så viktig.

Tror det gjelder å bruke sunn fornuft. Digital-kabelen er nok den minst kritisk delen av et kabel-oppsett i et anlegg.

Den eneste måten å få det helt avgjort på er vel med en blind test gjort med kvalitets-utstyr, og noen med godt lytteøre på "andre siden av gardinen".

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at digitale kabler er og følsomme for støy, og at det kan være god investering i å kjøpe en god kabel foran en dårlig kabel i visse sammenhenger. I støyfulle områder med mye elektromagnetisk stråling o.l. og lange kabelstrekk så spiller skjerming og kvalitet helt klart inn på signalet du får ut i andre enden.
    Men jeg stiller meg tvilende til at en digital kabel skal ha bedre bass enn en annen.
    Tross alt så eksisterer det ikke noe som heter bass i en digital kabel, det blir ikke sendt på en lavere frekvens, ei heller har høye amplituder i det analoge signalet en tilsvarende amplitude forandring i det digitale.

Men, men, det ser jo lekkert ut med en feit kabel, og mekanisk styrke og kvalitet på termineringer o.l. skal man heller ikke kimse av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ... men siden s/pdif såvidt jeg vet ikke har noen feilkorreksjon/deteksjon (?) ...
    Både SPDIF og AES/EBU har en parity bit for hver data packet.
    Uten denne vil det være umulig for mottager å vite om data er korrupt.

AES/EBU har også CRC i channel status packet, men denne delen er av en eller annen grunn fjernet i SPDIF.
    http://en.wikipedia.org/wiki/AES3
    http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Dessuten så overføres datastrømmen som BMC (Biphase Mark Code). Dette hindrer fasefeil og er mindre følsomt for pulssynk feil.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Biphase_Mark_Code

Jeg er som de fleste med teknisk bakgrunn MILDT sagt skeptisk til hørbare forskjeller i digitalkabler. Forutsatt at kabelen følger minstekravene. (coaxial 75ohm / minste speilingsgrad i fiber)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •