Retning på kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Retning på kabler

Hei!

Rett meg om jeg tar feil men er det slik:

1.) Høyttalerkabler. Pilen skal peke til høyttaler. Altså mot høyttaler og ikke mot forsterker.

2.) Signalkabel/coaxkabel. Pilen skal peke MOT/TIL reciever.

Oppdaget at jeg hadde koblet coaxkabelen fra DVD spilleren til reciever feil vei. Altså at pila pekte mot DVD spilleren og ikke omvendt. Hva skjer egentlig hvis man gjør dette og er det "bra" at den spiller riktig vei igjen etter å ha satt den feil?

Robert

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor retningen på skal ha noe å si i det hele tatt. Har ikke lest noen fornuftig teori rundt det, så jeg tror det ikke før jeg får høre det...

Det har nok blitt diskutert noen ganger før, bl.a. på forumet her:
    http://www.hifisentralen.com/
    (har litt trøbbel med å åpne den siden i dag)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det da piler på alt av signal/høyttalerkabler???

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol:

Dette er Marketing!!! Oranisering av atomer og elektroner (krystalinske struktur) i et materiale som f.eks. kopper vil aldri kunne ordnes slik at det er en preferert retning! Men det kan være noe med ferdige kabler om jordinga i kabelen er ordna på en spesiell måte?

Prøv å spørr en metalurg om han kan ordne atomene i en slik orden at de har en preferert retning på eksitasjon ved tilførsel av en ladning :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange signalkabler som har piler er semibalanserte kabler. Skjermen er kun koblet til i den ene enden. Og det er visst nøye hvilken ende skjermen er koblet til.

Supra hevder forøvrig at de har målt tydlige forskjeller ettersom hvilken vei kabelen sitter.

De skriver litt om retningsbetemte kabler HER

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er det riktig at pila skal peke mot/til reciever hvis jeg har en coaxkabel fra DVD spiller? Vil gjerne vite om retningen er riktig! Og retningen på høyttalerkabler skal peke fra reciever til høyttaler ikke sant?

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pilene skal alltid peke fra kilden mot høyttalerne.
    Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Dette hører jeg ihvertfall ikke noe forskjell på.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er det riktig at pila skal peke mot/til reciever hvis jeg har en coaxkabel fra DVD spiller? Vil gjerne vite om retningen er riktig! Og retningen på høyttalerkabler skal peke fra reciever til høyttaler ikke sant?
    Dette er riktig ja. Bare tenk på hvilken vei signalet skal gå. Fra dvd til forsterker og likens fra forsterker til høyttaler.

Min personlige mening er forøvrig at dette ikke betyr noe. Greit nok med målbare resultat, men still det opp med blindtest så tror jeg ikke det er mange som består :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Mange signalkabler som har piler er semibalanserte kabler. Skjermen er kun koblet til i den ene enden. Og det er visst nøye hvilken ende skjermen er koblet til.

Skjermen leder jo tross alt støy, så hvis du mater dette inn i forsterkeren (f.eks fra dvd spilleren) er jo ikke det helt gunstig... Her vil man nok merke forskjell, særlig på lengre strekk hvor kabelen kan ta opp mye støy. Så hvis man kobler i pil retningen vil man sende støyen tilbake til dvd'en og ut i ingenting....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

Skjermen leder jo tross alt støy, så hvis du mater dette inn i forsterkeren (f.eks fra dvd spilleren) er jo ikke det helt gunstig... Her vil man nok merke forskjell, særlig på lengre strekk hvor kabelen kan ta opp mye støy. Så hvis man kobler i pil retningen vil man sende støyen tilbake til dvd'en og ut i ingenting....

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tilogmed hørt at på mange kabler er det ikke så nøye hvilken vei de sitter, men hvis de er "spilt inn" i en retning så skal de visst låte best i den retningen, og derfor er de retningsmerket. Dette gjelder vel kanskje først og fremst høyttalerkabler.

Har ingen formening om det stemmer eller ikke, selv hører jeg ikke forskjell på sånt. Men hvis man virkelig vil høre forskjell gjør man det kanskje? Tro kan jo som kjent flytte fjell...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •