Forskjell på høyttalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på høyttalerkabler?

Har ikke så mye erfaring med kabler og slikt. Høyttalerne mine blir per i dag foret med strøm via Biltema (TM) 2.5 mm2 kabel. Det jeg lurer på er: Er det noe å hente på lydkvalitet ved å kjøpe et annet merke, eller er det slik jeg tror, at kobber er kobber...?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det veldig mange delte meninger om... det er det eneste som er helt sikkert

JEG PERSONLIG hører forskjell på mange signalkabler (de fleste litt dyrere kan jeg ikke si jeg hører stor forskjell på kr1000+).
    Hører også forskjell på mange høyttaler kabler.

Lurer på om det er slik med hørsel som med lukt og smak, ingen smaker eller lukter likt.. så jeg halshugger ingen når de sier de ikke hører forskjell på kabler, men jeg synes personlig det virker rart siden jeg selv gjør det..

Men den ENESTE måten du selv kan finne ut om det har noe for seg å bytte kabler er å prøve selv. mange butikker låner ut kabler så du selv kan teste om det er noe forbedring.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax

JEG PERSONLIG hører forskjell på mange signalkabler (de fleste litt dyrere kan jeg ikke si jeg hører stor forskjell på kr1000+).
    Hører også forskjell på mange høyttaler kabler.
    .
    Hører FORSKJELL, eller at du tydelig klarer å avgjøre hva som er best? Ikke det at den lyden med dyrest kabel var forskjellig fra den billigste. ergo den dyreste gir BEST lyd.

Newcomer DanRemy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Europris-kabel vs. Monster Cable

Jeg også er en av dem som hører forskjell på høyttaler kabler. Jeg har lenge brukt kabler fra Europris som jeg trodde var like bra som alt annet, men for ett par år tilbake fikk jeg låne noen dyrere kabler (Husker ikke merke) av broren min og jeg blei sjokka over forskjellen! Det jeg merket det mest på var at diskanten var mye mindre skrikete. Dette var grunnen til jeg gikk å kjøpte meg noen dyre kabler og har vært fornøyd siden. Disse har jeg hatt ett par år nå og jeg byttet til Monser Cable igjen etter det (noe som ga enda bedre lyd).

For noen dager siden fant jeg de gamle Europris ledningene og jeg fikk lyst til å ta en blindtest. Jeg, faren min og broren min var med å testa. Alle sammen mente at Monster Cable var best fordi lyden var mer behagelig med Monster Cable. Så vi fant ut at
    man får det man betaler for!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan en kabel slutte å fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg og lurer på hvordan de kablene har sluttet å fungere....... det er godt gjort...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, det er større forskjeller mellom signalkabler enn høyttalerkabler. Det er mer å hente på å bruke noen ekstra kroner på signalkabler også heller bruke litt mindre på ht kabler. Men de fleste klabler har forskjellige egenskaper og klangsignaturer, og dette handler derfor mye om matching, hva du er villige til å bruke, og hvilket utstyr du skal bruke det i. Det "beste" er derfor å ta utgangspunkt i din økonomi og deretter prøver forskjellige kabler i ditt prisområde slik at du forhåpentligvis finner en kabel du liker. Vi her inne kan jo anbefale deg grønn med forskjellige kabler uten at vi i det hele tatt treffer dine preferanser eller det du verdsetter i en kabel. Det er DU som bestemmer og må velge, vi kan bare gi deg noen tips på veien

Jeg for min del hører forskjell. Det er dem som hører og dem som ikke hører forskjell, og dette er subjektivt/individuelt for hver person, og temaet er debattert mye om. Uansett så er det ikke mulig å komme til enighet om dette siden det er så mange forskjellig oppfatninger, om det forskjell eller ikke og hva hver enkelt person hører og oppfatter, og ikke minst hvor følsomt anlegget ditt er. Du må derfor prøve deg fram, og om du ikke hører forskjell er jo saken biff Jeg synes det er rart hvis du ikke hører noe forskjell, men i det at jeg har sagt det så er vel debatten i gang i gjen

Gjør deg derfor opp din egen mening og test selv, gjerne blindtest. Men det viktigste utgangspunktet for å teste forskjellige kabler, er først og fremst å kjenne ditt eget system ut og inn slik at du evt kan registrere forskjeller, ellers er det jo nesten dødfødt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Hører FORSKJELL, eller at du tydelig klarer å avgjøre hva som er best? Ikke det at den lyden med dyrest kabel var forskjellig fra den billigste. ergo den dyreste gir BEST lyd.
    Kan du si meg hva som er god lyd? jeg kan ikke det.
    Men jeg kan bytte kabler og finne ut at bassen ble fyldigere, diskanten lysere, og synes at det låter mye bedre enn den gamle, mens en annen ikke liker den..

Jeg skal være erlig å innrømme at mellom høyttalerkabler hører jeg ikke den store forskjellen, men har aldri prøvd kabler i 3000+kroner klassen, da de jeg har prøvd til over 1000+ ikke hadde noe forskjell som JEG synes var verd prisen.. men anlegget jeg testet på er heller ikke av den veldig dyre gruppen. kanskje det som gjorde det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest all debatten om man kan høre forskjell på HT-kabler og IC, så bestemte jeg meg for å skaffe noen Kimber 4TC og Kimber Hero.

Byttet ut Proson HiFiSuper og IC fra Clas Ohlson med Kimberkablene.

Det er ikke snakk om marginer! Det er en stor forskjell i lyden. Hva jeg synes er best er p.t. Proson og Clas Ohlson. Etter å ha hørt noen timer på Kimberkablene har jeg fått "Nordost"-ører.

Med Kimberkablene hører man langt flere detaljer i musikken og bredden på lydbildet er større. Men, og det er et men, man blir trøtt i ørene etter en stund og kan ikke spille like høyt som med de andre kablene.

Min konklusjon gjelder sammen med kombinasjonen Primare/Audiovector/Embla i eget rom med akustikkplater.

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tiger] Etter å ha hørt noen timer på Kimberkablene har jeg fått "Nordost"-ører. /QUOTE]

Kan du forklare "Nordost"-ører nærmere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordostører er noe jeg har etter å ha hørt for mye på høye frekvenser. Trøtt i øra

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Etter å ha lest all debatten om man kan høre forskjell på HT-kabler og IC, så bestemte jeg meg for å skaffe noen Kimber 4TC og Kimber Hero.
    Det er slik jeg mener, og jeg må si jeg nesten synes synd på de som ikke kan høre forskjell, kanskje det er derfor de blir så sinte i slike diskusjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjenner jeg og til Tiger! Hadde Nordost Solar Wind mellom SA-15 og 1068, og fikk samme ører som deg :s De er glad i å legge på ekstra i topp Jeg byttet til PM Audio BM Rev og alt falt på plass hos meg, og kabelen legger ikke til/trekker ikke fra noe heller Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke bli sint! Alle har sin egen mening, og det må vi respektere, likeledes som at de må respektere din Vi har forskjellige ører og referanser, og det er mye som spiller inn Noen ører og anlegg er mer følsom enn andre.

Jeg er dog en av dem som hører forskjell

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen skeptiker til høttalerkabler, selv så har jeg kimberkabler og er tårlig fornøyd med det. Men lyd er subjektivt, en kan ikke si at en type kabler er bedre andre, man får velge den kabelen som man selv synes låter best til sitt anlegg samt prisvurderingen for denne kabelen kontra en annen..

Det viktigste for meg er ikke hvor vidt det lar seg bevises teoretisk, men hva jeg oppfatter når lyden strømmer ut av mine høttalere. ;-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatten har vel aldri gått på om folk hører forskjell eller ikke. Det er det vel forsåvidt liten tvil om (som mange demonstrerer her). Debatten går på om den opplevde forskjellen skyldes faktiske forskjeller i kablene, eller om den er et resultat av andre eksterne faktorer (deriblant placebo). Problemet er at ingen av de som sier de hører forskjell har klart å sannsynliggjøre at kablene har ulike fysiske egenskaper som påvirker lyden forskjellig.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her kan man ikke slavisk gå etter andres erfaringer eller oppfordringer.

Lån/deponer på kabler og test selv. Dette er den eneste måten å bli selvhjulpen når det kommer til å vurdere en egne investeringer.

Er du kjempefornøyd med de billigste kablene så har du jo desto mer penger å bruke på andre komponenter... ;-)

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Jeg har også opplevd dette, men langt ifra nordost sine kabler. det var kabler fra clas ohlsson! Men jeg har kun opplevd det på J.M.Jarre sin DVD Live in China. Orker ikke mer enn et par, kanskje tre melodier så blir jeg sliten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av oss her på forumet bruker fronthøyttalerne i en kombinasjon med stereo. Min mening er at stereo forsåvidt skal være detaljert (lyst?), men filmlyd er best uten den samme fokusen. IMHO. Derfor kan jeg leve lykkerlig med IC fra Clas mellom receiver og effektforsterker.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, her kan man ikke slavisk gå etter andres erfaringer eller oppfordringer.

Lån/deponer på kabler og test selv. Dette er den eneste måten å bli selvhjulpen når det kommer til å vurdere en egne investeringer.

Er du kjempefornøyd med de billigste kablene så har du jo desto mer penger å bruke på andre komponenter... ;-)

Jepp! bruk de på signalkabler.. :grin:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •